Donderdag 6 december 2012 KICK-OFF familio. Programma vanavond: 18u30 ontvangst 19u00intro door Inspinazie 19u30inleiding door Voka en Deloitte 19u45praktijkvoorbeeld:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
De zin en onzin van escrow
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap. 1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een.
Een startersgids voor innovatie
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
De kracht van GAC Business Solutions
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Ondernemen na je studie!
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Onderwijsconferentie
Werken aan werkgoesting Innoverende praktijken in leeftijdsbewust personeelsbeleid Universiteit Hasselt, 27 november 2007 Verwelkoming Prof.dr. Hilda Martens,
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Strategische samenwerking

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
FINTEA FINTEA Management & Consulting Services Corporate Finance Mergers & Acquisitions Audit Due diligence Tax optimization “Expertise en creativiteit.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
P RIVILEGED & C ONFIDENTIAL Starten als overnemer, hoe pak ik het aan ? Danny Vannevel – Partner www. vdp. be.
Beleidsinformatie Jeugd
ZijActief Koningslust
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
MEE maakt meedoen mogelijk
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Fusies en overnames Welke aspecten moet een manager weten van fusies en overnames Drs H.C.A. Slobbe
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Presentatie bedrijfsplan
Vraag 2 Waarom bestaan wij als eerstelijnszone ?
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Donderdag 6 december 2012 KICK-OFF familio

Programma vanavond: 18u30 ontvangst 19u00intro door Inspinazie 19u30inleiding door Voka en Deloitte 19u45praktijkvoorbeeld: Hoe kijkt een overnemer naar mijn bedrijf? 20u30outro door Inspinazie 20u50start receptie en netwerking 21u45einde Met dank aan: KICK-OFF

Het netwerk wordt gedragen door de PLATO-’familie’ -PLATO algemeen management (2 groepen) -PLATOplus (1 groep) -PLATO creativeXchange (1 groep) -PLATO familio (1 groep) PLATO?

Traject van 1 jaar => 10 sessies in kader van peterschapsproject PLATO Thema’s opgebouwd rond proces overlating van een bedrijf (!! ook aandacht voor emotionele kant van overlating) Inhoudelijke expertise Deloitte en ING Aangevuld met concrete praktijkgetuigenissen en échte voorbeelden WAT?

Overlating/verkoop van bedrijf is gevoelige materie Daarom: • Geen deelnemerslijsten • Geen foto’s van de deelnemers (wél van de sprekers) • Geen naamvermelding van de deelnemers in publicaties/op websites DISCREET Wij respecteren uw privacy. U kan volledig vrijblijvend deelnemen aan het traject, ook al bent u nog niet van plan om over te laten of te verkopen.

Kick off donderdag 6/12/2012 Sessie 1 donderdag 31/1/2013 om 18u30: Waardebepalingen en een optimale boekhoudkundige organisatie van de kmo Sessie 2 donderdag 28/2/2013 om 18u30 : Ben ik emotioneel klaar voor een overdracht van mijn familiebedrijf? Sessie 3 donderdag 28/3/2013 om 18u30: Verkoop aan derden en management buy-out/buy-in Sessie 4 donderdag 25/4/2013 om 18u30: Juridische en fiscale aandachtspunten bij het vererven van een familie-onderneming Sessie 5 donderdag 30/5/2013 om 18u30: De overdracht binnen de familie, met volgende onderwerpen: schenken, verkopen, holdingstructuren en fiscaliteit PROGRAMMA?

Sessie 6 donderdag 27/6/2013 om 18u30: Financiering van de overdracht van een familiebedrijf, zowel aan derden als binnen de familie Sessie 7 donderdag 26/9/2013 om 18u30: Hoe zien onze beleidsmakers de overdracht van een kmo, nu en in de toekomst? Sessie 8 donderdag 31/10/2013 om 18u30: De nazorg na de verkoop van mijn kmo: beleggen en investeren, klassieke vermogensplanning, emigreren, investeren in onroerend goed Sessie 9 donderdag 28/11/2013 om 18u30: De nazorg na de overdracht van mijn kmo binnen de familie: beheerstructuren – conflictmodellen, familiale charters, aandeelhoudersovereenkomsten, actief blijven of op pensioen gaan? Slotsessie 10 vrijdag 6/12/2013 PROGRAMMA?

PARTNERS Inhoudelijk ondersteuning:

VRAGEN? Nog vragen? Opmerkingen? Bezorgdheden? Met de steun van:

Overnames: mijn ervaringen PLATO Familio 6 december 2012 Peter Van Biesbroeck

Waarom PLATO Familio ?  Nieuwe directeur van Voka - KvK arr. Leuven sinds 1 jaar  Nieuw strategisch plan voor de Kamer  Dienstverlening en projecten in elke fase van de levenscyclus van een onderneming  Pre-starters  Starters  Groeibedrijven  Continuïteit van ondernemen  Einde van een onderneming

Waarom PLATO Familio ?

 Tekort in het aanbod van de Kamer : continuïteit van de onderneming  Gezien onze regio vooral bestaat uit middel grote tot grote kmo’s en vaak familiebedrijven  Ons aanbod verrijken met een peterschapsproject rond continuïteit van familieondernemingen: PLATO Familio

Overnames, mijn ervaringen  Mijn carrière voor de Kamer :  21 jaar bij AB-InBev  12 jaar in marketing departement  4 jaar directeur directe distributie België  Eigen distributienet naar Horecaklanten  Uitbouw eigen distributie van 23 % naar 35 %  Overname van 32 onafhankelijke bierhandelaren  4 jaar verkoopdirecteur Horeca België  Gestopt in 2007

Overnames : mijn ervaringen  Belangrijkste ervaringen :  Tijdig nadenken en bespreekbaar maken  Juiste keuze maken voor de toekomst  Emotioneel proces!!  Valorisatie als overnemer of als overlater  Overname proces  Wat na de ‘deal’?

Overnames : mijn ervaringen  Tijdig nadenken en bespreekbaar maken  Tijdig, voor het te laat is want proces neemt tijd (van 12 maanden tot 5 jaar)  Bespreekbaar maken : zeker in een familiebedrijf waar familievermogen en bedrijfsvermogen vaak vermengd zijn  Open en transparant bespreken

Overnames : mijn ervaringen  Juiste keuze maken voor de toekomst, hoe best continuïteit verzekeren ?  Elke zaak is uniek, ook in continuïteit  Er is geen ‘silver bullet’ oplossing  Informeer je grondig over alle mogelijkheden  Overname is slechts één mogelijkheid

Overnames : mijn ervaringen  Emotioneel proces !!  Minstens zo belangrijk als de zakelijke kant  Vaak gaat het om iemands ‘baby’  Vermijd tijdsdruk = slechte raadgever  Respecteer de emoties van de andere partij  Het is ook een proces, een evolutie die tijd vraagt  Praat zo veel mogelijk met familieleden

Overnames : mijn ervaringen  Valorisatie als overnemer  De waarde van een bedrijf is verschillend voor de overnemer en de overlater  De overlater hecht een emotionele waarde, de overnemer niet  Laat je professioneel bijstaan in realistische waardebepaling van de onderneming  Probeer te denken in de plaats van de andere partij  Bepaal je waarde voor de negotiatie

Overnames : mijn ervaringen  Valorisatie als overnemer  Een eigen valorisatiesysteem uitgewerkt bij AB-InBev  In drie onderdelen :  V1: de waarde van de toekomstige winst die zal gerealiseerd worden na de overname. Inclusief synergiën die mogelijk worden. Toekomstige waarde verfijnen via DCF-methode

Overnames : mijn ervaringen  Valorisatie als overnemer  In drie onderdelen :  V2: de waarde van de mogelijke conversie van concurrerende producten in eigen producten na overname  V3: de waarde van het verlies indien een concurrent de overname realiseert  Uiteindelijke valorisatie was vaak combinatie van V1 en V2 maar nooit de som van de 3 V’s

Overnames : mijn ervaringen  Overname proces  Eerste contact is cruciaal, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, de ‘klik’  Zoek het juiste tempo  Naast valorisatie is een volledige ‘due dilligence’ een must: sociale balans, juridisch en uiteraard boekhoudkundig en fiscaal (ook onder familie …)  Na waardebepaling nodige financiële middelen evalueren (eigen kapitaal of lenen)

Overnames : mijn ervaringen  Wat na de ‘deal’ ?  Quid ‘phasing out’ huidige zaakvoerder(s)?  Communicatieplan voor alle stakeholders: familie, personeel, klanten, leveranciers, overheden, …  A.s.a.p. synergiën realiseren  Vooropgestelde assumpties in de valorisatie onmiddellijk opvolgen van dag 1  Opmerkingen uit de due dilligence a.s.a.p. aanpakken  Meten is weten!