Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Bedrijfspresentatie Promavise
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Aanzet tot strategisch denken
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Ondernemen in de zorg in turbulente tijden 12 oktober 2010 J.E.J. van Angelen Bestuursvoorzitter Oogziekenhuis Zonnestraal.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Verzekert uw verzekeraar u van de beste (na)zorg?!…..
Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd: ondernemerschap vereist
4 P´s en 3 R-en MK01.
Facility management en inkoop
De kracht van HGH Gedreven, doelgericht en met zekerheid naar de juiste oplossing. Gedreven professionals, met de juiste oplossing daar gaat het om. Helder.
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Beleidsvoering naar groei
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Business Marketing Management
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Samenwerkingsverband eerstelijns praktijkhoudende fysiotherapeuten
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Beleidsinformatie Jeugd
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Sales 2.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Transmurale samenwerking regio utrecht Heleen Koster-Raven, hoofd afdeling diëtetiek Diakonessenhuis Utrecht/Zeist voorzitter Transmuraal Overleg Diëtisten.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
De marketing van kennis
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
[Productnaam] Marketingplan
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Presentatie bedrijfsplan
Uw bedrijf en de groei.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Economie en ondernemen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop Dit is het voorblad

Opbouw presentatie Diakonessenhuis situatieschets Terugblik en de ‘bewegingen’ Voorbeeld Markt: Regionale benchmark Voorbeeld Ondernemerschap: DCU Marketing en Verkoop Ontwikkelingen

+/- 1935

Utrecht/Zeist/Doorn

Diakonessenhuis Feiten en cijfers 3 locaties: Utrecht, Zeist, Doorn adherentie 250.000 aantal bedden (operationeel) 627 medewerkers 2.600 specialisten 150 polibezoeken 360.000 opnames 23.000 dagopnames 23.000 omzet € 140 miljoen

Ziekenhuizen Omgeving < 25 km St-Antonius Ziekenhuis / Mesos (STZ) Universitair Medisch Centrum Utrecht Meander Medisch Centrum Tergooi Ziekenhuizen Zuwe Hofpoort

Buitenstebinnen organisatie Ondersteboven Patiënten markt zorg Achterstevoren Ondersteboven markt organisatie financiën Patiënten zorg

Ondersteboven De patiënt en professional (terug) in het hart van de organisatie Denken in stromen, over de locaties heen

Ondersteboven De beste zorg vorm geven met logistieke inzichten Doorlichting patiëntenstroom Klantwaardenmodel: Inbreng van de patient Quick scan klantwaarden Spiegelgroepen Patient buddy Shadowing

Quick Scan

Achterstevoren Optimaliseren kostprijs Optimaliseren verkoopprijs

Achterstevoren Bedrijfsmatige aanpak Kostprijzen per ‘winkel’ Vastgoed

Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën Buitenstebinnen Van aanbodgerichte naar marktgerichte patiëntenzorg Optimalisatie (logistieke) processen rondom de patiënt Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën

Buitenstebinnen De markt in kaart brengen Zorgaanbod dat aansluit op de markt Segmenteren Samenwerken Concurreren ‘Winkelformule’ RVE Zorgondernemerschap

De markt Marktonderzoek Benchmarks Opzetten regionale benchmark Marktstructuur en marktaandelen Concurrenten Behoeften en gedrag verwijzers, patienten, verzekeraars

Regionale Benchmark Behoefte: Actuele markt-productieinformatie Inzicht totale zorgvraag in de markt Eigen positie binnen de markt

Initiatief Diakonessenhuis Meander Medisch Centrum Universitair Medisch Centrum Utrecht Tergooiziekenhuizen St. Antonius ziekenhuis Mesos Medisch Centrum Gelderse Vallei

Proces Vaststellen gezamenlijk doel, nl. actuele marktinformatie Bepalen inhoud FB parameters B-segment Keuze externe partij Contractering Pilot (2007)

Bereikt Optimaliseren Datauitwisseling Benchmarkinformatie FB-parameters B-segment Zorgprofiel-(kost)prijzen Contractering Uitbreiding benchmarkinformatie Uitbreiding participatie

Volledig gebied benchmark Voorbeeld Volledig gebied benchmark jan 2006 - jun 2006 jan 2007 - jun 2007 aantal DH benchmark % 1.550 4.845 32,0% 1.633 6.438 25,4% Verzorgingsgebied 1.229 2.265 54,3% 1.343 2.195 61,2% Buitengebied 185 1.714 10,8% 146 1.866 7,8% Rest Nederland 136 866 15,7% 144 2.377 6,1%

Marktaandelen

profielprijsvergelijking instelling obv verrichtingenprofiel

Diagnostisch Centrum Utrecht (DCU) Ondernemerschap: medisch specialisten en verzekeraars Directe Aanleiding: Concurrentie

Aanpak Concrete aanleiding Oriëntatie Basisdocument en visie Opdracht Projectgroep

Dienstverleningconcept (1) Ontvangstcentrum Onderzoeken in aansluiting te plannen Telefonische bereikbaarheid: één loket

Dienstverleningconcept (2) Producten Snelle diagnostiek Acceptabele wachttijden Electronische uitslagen Website en nieuw aanvraagformulier

Dienstverleningconcept (3) Resultaten Groei aantal onderzoeken Stijging opbrengsten / geen plafond LPT-gelden: daling gem.aantal onderzoeken Groei dienstverlening voor derden

DCU: NIMA Marketing prijs 2007

Markt(ke)t(ing) en Verkoop Afdeling binnen de Concerndienst Marktonderzoek en Verkoopfunctie Volop in ontwikkeling Bijdragen aan winkels / patiëntenstromen

Ontwikkelingen Marketing of serviceconcepten? Marketingstrategie Positioneringsvraagstukken/Portfolio Merkenbeleid Relatie met andere afdelingen Plaats in de organisatie Kernwaarden

Ontwikkelingen (vervolg) Positie afdeling Ontwikkelen expertise Instrumenten en activiteiten Benchmarks Propositiekaart Klantenonderzoek (ism HvU) Verkoopstrategie CRM Accountplan Multidisciplinaire aanpak

Propositiekaart Klantwaarden Voordelen / Bewijs Driver / Passie Onderscheidend Relevant etc Voordelen / Bewijs USP’s ? Wat maakt ons uniek? Wat is de onderbouwing? Driver / Passie Instrumenteel Emotioneel Hét onderscheid Positie ten opzichte van concurrenten in de ogen van onze doelgroep Concurrenten Wie zijn onze concurrenten in de ogen van onze klanten? Marktafbakening Wie zijn de belangrijkste verwijzers? Klantinzicht Wat vinden consumenten belangrijk? Wat is voor hun relevant? Kernbood schap Doelgroep Op welke klantgroepen willen wij ons richten? bron: Twijnstra en Gudde

Wat is het? Hulpmiddel om vanuit klantenperspectief zorgaanbod, doelgroepen en zorgvragen te vertalen in heldere proposities Vanuit meerdere perspectieven en mutidisciplinaire aanpak, inzicht verkrijgen in de kern van innovaties

Waar staan we nu? professionalisering Systeem/integratiefase Multidisciplinaire fase Systeem/integratiefase specialisatiefase pioniersfase professionalisering Tijd

Kernwaarden Ondernemend Vakkundig Resultaatgericht Gastvrij

Oude wijn in nieuwe zakken?

Dank u. Vragen?