Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop Diakonessenhuis Zorgmarketingplatform 29 mei 2008 Frans Huijsmans Marketing en Verkoop Dit is het voorblad
Opbouw presentatie Diakonessenhuis situatieschets Terugblik en de ‘bewegingen’ Voorbeeld Markt: Regionale benchmark Voorbeeld Ondernemerschap: DCU Marketing en Verkoop Ontwikkelingen
+/- 1935
Utrecht/Zeist/Doorn
Diakonessenhuis Feiten en cijfers 3 locaties: Utrecht, Zeist, Doorn adherentie 250.000 aantal bedden (operationeel) 627 medewerkers 2.600 specialisten 150 polibezoeken 360.000 opnames 23.000 dagopnames 23.000 omzet € 140 miljoen
Ziekenhuizen Omgeving < 25 km St-Antonius Ziekenhuis / Mesos (STZ) Universitair Medisch Centrum Utrecht Meander Medisch Centrum Tergooi Ziekenhuizen Zuwe Hofpoort
Buitenstebinnen organisatie Ondersteboven Patiënten markt zorg Achterstevoren Ondersteboven markt organisatie financiën Patiënten zorg
Ondersteboven De patiënt en professional (terug) in het hart van de organisatie Denken in stromen, over de locaties heen
Ondersteboven De beste zorg vorm geven met logistieke inzichten Doorlichting patiëntenstroom Klantwaardenmodel: Inbreng van de patient Quick scan klantwaarden Spiegelgroepen Patient buddy Shadowing
Quick Scan
Achterstevoren Optimaliseren kostprijs Optimaliseren verkoopprijs
Achterstevoren Bedrijfsmatige aanpak Kostprijzen per ‘winkel’ Vastgoed
Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën Buitenstebinnen Van aanbodgerichte naar marktgerichte patiëntenzorg Optimalisatie (logistieke) processen rondom de patiënt Een nieuwe ziekenhuisorganisatie rondom patiëntencategorieën
Buitenstebinnen De markt in kaart brengen Zorgaanbod dat aansluit op de markt Segmenteren Samenwerken Concurreren ‘Winkelformule’ RVE Zorgondernemerschap
De markt Marktonderzoek Benchmarks Opzetten regionale benchmark Marktstructuur en marktaandelen Concurrenten Behoeften en gedrag verwijzers, patienten, verzekeraars
Regionale Benchmark Behoefte: Actuele markt-productieinformatie Inzicht totale zorgvraag in de markt Eigen positie binnen de markt
Initiatief Diakonessenhuis Meander Medisch Centrum Universitair Medisch Centrum Utrecht Tergooiziekenhuizen St. Antonius ziekenhuis Mesos Medisch Centrum Gelderse Vallei
Proces Vaststellen gezamenlijk doel, nl. actuele marktinformatie Bepalen inhoud FB parameters B-segment Keuze externe partij Contractering Pilot (2007)
Bereikt Optimaliseren Datauitwisseling Benchmarkinformatie FB-parameters B-segment Zorgprofiel-(kost)prijzen Contractering Uitbreiding benchmarkinformatie Uitbreiding participatie
Volledig gebied benchmark Voorbeeld Volledig gebied benchmark jan 2006 - jun 2006 jan 2007 - jun 2007 aantal DH benchmark % 1.550 4.845 32,0% 1.633 6.438 25,4% Verzorgingsgebied 1.229 2.265 54,3% 1.343 2.195 61,2% Buitengebied 185 1.714 10,8% 146 1.866 7,8% Rest Nederland 136 866 15,7% 144 2.377 6,1%
Marktaandelen
profielprijsvergelijking instelling obv verrichtingenprofiel
Diagnostisch Centrum Utrecht (DCU) Ondernemerschap: medisch specialisten en verzekeraars Directe Aanleiding: Concurrentie
Aanpak Concrete aanleiding Oriëntatie Basisdocument en visie Opdracht Projectgroep
Dienstverleningconcept (1) Ontvangstcentrum Onderzoeken in aansluiting te plannen Telefonische bereikbaarheid: één loket
Dienstverleningconcept (2) Producten Snelle diagnostiek Acceptabele wachttijden Electronische uitslagen Website en nieuw aanvraagformulier
Dienstverleningconcept (3) Resultaten Groei aantal onderzoeken Stijging opbrengsten / geen plafond LPT-gelden: daling gem.aantal onderzoeken Groei dienstverlening voor derden
DCU: NIMA Marketing prijs 2007
Markt(ke)t(ing) en Verkoop Afdeling binnen de Concerndienst Marktonderzoek en Verkoopfunctie Volop in ontwikkeling Bijdragen aan winkels / patiëntenstromen
Ontwikkelingen Marketing of serviceconcepten? Marketingstrategie Positioneringsvraagstukken/Portfolio Merkenbeleid Relatie met andere afdelingen Plaats in de organisatie Kernwaarden
Ontwikkelingen (vervolg) Positie afdeling Ontwikkelen expertise Instrumenten en activiteiten Benchmarks Propositiekaart Klantenonderzoek (ism HvU) Verkoopstrategie CRM Accountplan Multidisciplinaire aanpak
Propositiekaart Klantwaarden Voordelen / Bewijs Driver / Passie Onderscheidend Relevant etc Voordelen / Bewijs USP’s ? Wat maakt ons uniek? Wat is de onderbouwing? Driver / Passie Instrumenteel Emotioneel Hét onderscheid Positie ten opzichte van concurrenten in de ogen van onze doelgroep Concurrenten Wie zijn onze concurrenten in de ogen van onze klanten? Marktafbakening Wie zijn de belangrijkste verwijzers? Klantinzicht Wat vinden consumenten belangrijk? Wat is voor hun relevant? Kernbood schap Doelgroep Op welke klantgroepen willen wij ons richten? bron: Twijnstra en Gudde
Wat is het? Hulpmiddel om vanuit klantenperspectief zorgaanbod, doelgroepen en zorgvragen te vertalen in heldere proposities Vanuit meerdere perspectieven en mutidisciplinaire aanpak, inzicht verkrijgen in de kern van innovaties
Waar staan we nu? professionalisering Systeem/integratiefase Multidisciplinaire fase Systeem/integratiefase specialisatiefase pioniersfase professionalisering Tijd
Kernwaarden Ondernemend Vakkundig Resultaatgericht Gastvrij
Oude wijn in nieuwe zakken?
Dank u. Vragen?