Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Strategisch vernieuwen Denken Doen Analyseren Herstructureren Veranderen Verzinnen Propositie-ontwikkeling Vernieuwen
Propositieontwikkeling Van idee Creatief Is het relevant, onderscheidend, geloofwaardig? Concreet Is het duidelijk? Compleet Is overal aan gedacht? Consistent Past het logisch bij elkaar? Commercieel Is het haalbaar? Consequent Is het volgehouden? Tot en met introductie
Een propositie combineert doelstellingen Marketing werkt aan producten Ze werken samen aan proposities Communicatie werkt aan merken Verkoop werkt aan omzet
Een propositie is ideaal om te testen Het past op één A4-tje: Na een paar interviews is direct duidelijk of het wat is. Zonder investering voor te leggen aan klanten, en aan: verkoop, klanten-service, productie, samenwerkingspartner, personeelszaken, finance, juridische zaken, accountant, reclame-bureau, Raad van Bestuur, receptioniste, trainee, logistiek, leverancier, … - Wat is het? - Voor wie is het? - Welk probleem lost het op? - Hoe werkt het precies? - Wat zijn de voordelen? - Wat is het bewijs? - Wat is het onderscheid?
Een propositie geeft houvast businesscase ICT vormgeving administratie vraag en antwoordlijst kostprijs investeringen kosten en opbrengsten procedures cashflow klachtafhandeling milestones levering risico’s Productie Financieel imago verkoopargumenten Propositie mediagedrag instructie Communicatie Verkoop merk introductie internal branding targets Klant training uitingen campagnes behoefte onderzoek verkoopkanalen pilot gebruik prijs testresultaat tevredenheidmeeting insights
Het managen van dilemma’s Aanpak Het managen van dilemma’s Iedereen kent dat moment met die éne goede ingeving. Maar hoe krijg je die nou op het moment dat het móet? Ideeën worden bedacht door creatieve mensen, maar beoordeeld door managers. Organisaties vragen om vernieuwing, maar verandering tast de bestaande organisatie aan.
Ondernemings-competenties Een aanpak die werkt Gestructureerde processen volgen Beslissers betrekken Toetsen op merk-waardigheid Van ideeën concepten maken Klant- behoefte Ondernemings-competenties Propositie Financieel Klant Verkoop Communicatie Productie
Werkprincipes Teamwork: samen, in teams Snel & efficiënt: Aanjagen en doen wat nodig is Concreet: businesscase & gedetailleerd stappenplan Resultaat: Geen rapporten, maar actie
Cases
Over Arthur Linssen Achtergrond: Vijf jaar adviseren bij VODW Marketing en tien jaar commercieel management bij Philips en Eneco: advies op basis van expertise, maar met oog voor de realiteit. Doel: Organisaties helpen nieuwe dingen te doen: Die écht werken, die klanten écht willen, en die écht passen bij de organisatie. Merkwaarden:
PropositionCompany Organisaties Succesvoller maken door het Ontwikkelen en implementeren van Merk-waardige Proposities
‘A product is made in factory A brand is created in the mind’ (Stephen King, WPP Group) A proposition is the combination of both
Arthur Linssen +31 (0)6 3000 0205 +31 (0)10 411 0348 Arthur@PropositionCompany.nl www.PropositionCompany.nl