EMU-saldo gemeenten Dick van Tongeren 15 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commerciële versus fiscale winstbepaling
Advertisements

Permanentie kosten of opbrengsten geboekt, die behoren bij
FFEGBE Jaarverslaggeving -- Hoofdstuk 19
Hoofdstuk 2: De overheid om ons heen
Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Sportservice Zuid-Holland
Hoofdstuk 7 Kasstroomanalyse.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
Nationale grootheden Klik om verder te gaan.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Kopen en werken Hoofdstuk 5: Een eigen bedrijf
Financiële risico’s vroegtijdig herkennen
Revisie Nationale rekeningen 2001 Peter van de Ven.
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Het Nieuwe Datacollectiesysteem Betalingsbalans en de Revisie Nationale Rekeningen 2001 Raymond Chaudron De Nederlandsche Bank.
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
H1 Stichting of vereniging
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Lomoz, 16 maart 2011 Analyse jaarrekeningen in de zorgsector
De betalingsbalans Een systematisch overzicht van alle economische transacties met het buitenland gedurende een jaar.
Europese samenwerking
Overheidsfinanciën Klik om verder te gaan.
Financierings- en begrotingssaldo
Algemene vergadering KansPlus 28 mei 2011 Jaarrekening KansPlus 2010.
Beleids- en Beheerscyclus
Niet-commerciële organisaties
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Externe verslaggeving
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Is de gemeenteschuld een zorg? drs. J. (Jan) van der Lei Zwolle, 6 oktober 2011.
Is de gemeenteschuld een zorg?
HAVO 5: Groei en inkomen Hoofdstuk 1: De vorming van inkomen
Hfst 5: De open economie met overheid
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Staat van middelen en bestedingen
Economische kringloop
Samen kunnen we meer … Partindag 30 november 2013 Koen Vliegenthart, penningmeester Partin.
FINANCIEEL VGN 16 april BELEGGINGSBELEID DE STRATEGISCHE PORTEFEUILLE (in %) Obligaties Aandelen ontwikkelde landen
H 16. De jaarrekening.
Hoofdstuk18. Concernverslaggeving §18. 1 Wettelijk kader § 18
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Vereniging Heemkunde Ootmarsum & omstreken
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
De betalingsbalans Een systematisch overzicht van alle economische transacties met het buitenland gedurende een jaar.
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Jaarcijfers 2015 van de Historische Vereniging ‘s-Gravendeel.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
Coöperatieve Vereniging BRES U.A.
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Hoofdstuk 25.1 Permanentie: Kosten & Uitgaven
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Hfst 5 Sparen of lenen? Concept: Ruilen over de tijd
Algemene vergadering van 19 juni 2018
Jaarrekening 2017 Inkomsten
Financiering van de onderneming
Jaarrekening IBS - produceren -.
Transcript van de presentatie:

EMU-saldo gemeenten Dick van Tongeren 15 mei 2012

Inhoud van de presentatie  EMU- saldo: Nationale rekeningen en ESR95  Belangrijke concepten van registratie in NR  Relatie BBV en de overheid in de NR  Specifieke boekingen  EMU-proces bij het CBS  Iv3-rapportages en EMU-enquête  EMU-saldo: cijfers  En dan nog dit….

EMU-saldo: Nationale rekeningen en ESR 1995 Het systeem van Nationale rekeningen (NR) geeft een kwantitatieve beschrijving van de economische processen binnen een land en de economische relaties met het buitenland Belangrijke economische indicatoren: - Bruto Binnenlands Product (BBP) - Nationaal Inkomen - Vorderingensaldo (= EMU-saldo) Begrippen en classificaties zijn wereldwijd gestandaardiseerd en vastgelegd in internationale voorschriften: SNA 1993 en ESR 1995

Sector Overheid in de NR Publiekrechtelijke overheden zijn (grotendeels) onderdeel van de sector overheid in de NR Het gaat om: - Ministeries (inclusief agentschappen en begrotingsfondsen) - Gemeenten en GR’s - Provincies en waterschappen

Sector Overheid in de NR De sector overheid bestaat verder uit: - Wettelijke sociale verzekeringsinstellingen - Gesubsidieerde onderwijsinstellingen - Andere non-profit instellingen, gecontroleerd en gefinancierd door de overheid (bv. ProRail, CBS, NWO, Oxfam Novib, musea, bibliotheken e.d.)

Sector Overheid in de NR Niet tot de sector overheid behoren: - Overheidsinstellingen met markt activiteiten, zoals Schiphol, NS goederen- en personenvervoer, DNB, BNG en NWB, ABP, energiebedrijven, (academische) ziekenhuizen, woningcorporaties - Quasi-vennootschappen, zoals gemeentelijke havenbedrijven, gemeentelijke energiebedrijven

Belangrijke kenmerken van het ESR - Geen bedrijfseconomische kosten, maar transacties met derden => interne verrekeningen buiten beschouwing (dus ook geen voorzieningen en reserves) - Budget- en transactie-identiteit (viervoudige registratie in het systeem) - Strikte afbakeningen en definities van begrippen - Moment van registratie: transactiebasis (voorbeeld: kas-transactiecorrecties bij het rijk, kwartaaltoedeling gemeenten) - Waardering: marktprijzen

Sectorrekeningen voor de overheid Bestedingen A. Lopende rekening Beloning van werknemers Aankopen niet-duurzame g/d Afschrijvingen Belastingen op productie Ontvangen subsidies (-) Rentelasten Inkomen uit grond e.d. Sociale uitkeringen (geld, natura) Overige inkomensoverdrachten B. Kapitaalrekening Investeringen Kapitaaloverdrachten Saldo aan- en verkopen grond e.d. EMU-overschot (+) of tekort (-) Verandering van vorderingen C. Financiële rekening Langlopende activa Kortlopende activa Financiële balans (vorderingen) Langlopende activa Kortlopende activa (Im)materiële balans Middelen A. Lopende rekening Verkopen niet-duurzame g/d Belastingen op productie en invoer Betaalde subsidies (-) Rentebaten Dividenden, winstafdrachten bedrijven Inkomen uit grond e.d Belastingen op inkomen en vermogen Sociale premies Overige inkomensoverdrachten B. Kapitaalrekening Kapitaaloverdrachten Vermogensheffingen Afschrijvingen Verandering van schulden C. Financiële rekening Langlopende passiva Kortlopende passiva EMU-overschot (+) of tekort (-) Financiële balans (schulden) Langlopende passiva Kortlopende passiva

Relatie BBV en sectorrekeningen Overheid BBV A. Exploitatierekening Lasten en baten (inclusief toegerekende) op grond van bedrijfseconomische principes: -Economische categorieën (kosten- en opbrengstsoorten) -Functies -Kostenplaatsen Financiële balans Stand van vorderingen en schulden (Im)materiële balans Sectorrekeningen Overheid A. Lopende rekening Middelen en bestedingen van lopende transacties op grond van macro- economische principes B. Kapitaalrekening Middelen en bestedingen van kapitaaltransacties Saldo: EMU-overschot (+) of tekort (-) C. Financiële rekening Veranderingen van vorderingen en schulden Saldo: EMU-overschot (+) of tekort (-) Financiële balans Stand van vorderingen en schulden (Im)materiële balans

Specifieke boekingen: Lease  Onderscheid in operationele lease en financiële lease Operationele lease:  Investeringen boeken bij verhuurder  Leasebedrag boeken als huur Financiële lease:  Investeringen boeken bij gebruiker  Leasebedrag boeken als rente en aflossing

Specifieke boekingen: PPS-constructies PPS = publiek-private samenwerking Drie risico’s onderscheiden:  Constructie risico  Beschikbaarheidsrisico  Vraagrisico Investeringen registreren bij marktpartij indien,  Marktpartij draagt constructie risico En  Marktpartij draagt minstens één van de andere twee risico’s

Specifieke boekingen: Verkoop aandelen Gemeenterekening (cf. BBV) Boekwinsten bij verkoop van aandelen worden als baten geboekt op de exploitatierekening vanwege balanswaardering tegen historische kostprijzen Nationale rekeningen (cf. ESR) Boekwinsten hebben geen effect op EMU-saldo vanwege balanswaardering tegen marktprijzen

EU verplichtingen  EU-verordeningen voor: - EDP-notificaties (2-jaarlijks) - Kwartaalrekeningen overheid - Jaarrekeningen overheid - Belastingen en sociale premies  Nieuw: six-pack - kascijfers overheid op maandbasis - aansluiting kascijfers op EMU-cijfers - voorwaardelijke verplichtingen  ‘Up-stream’ dialogue visits

Iv3-rapportages  Begrotingen van gemeenten (matrix met functies, geen balans; inzending uiterlijk 15 november) Extra: EMU-enquête geeft ramingen van het EMU-saldo  Kwartaalrealisaties (matrix met economische categorieën, inclusief financiële balans; inzending 1 maand na afsluiting kwartaal)  Jaarrekening (matrix met functies en economische categorieën, inclusief volledige balans; inzending uiterlijk 15 juli)

Iv3-verdelingsmatrices BBV categorieënTot … Functies 001 Bestuursorganen 002 Bestuursondersteuning … 980 Mutaties reserves 990 Saldo van de rekening Kostenplaatsen Kapitaallasten Overige kostenplaatsen Balansmutaties Activa niet-financieel Activa financieel Passiva niet-financieel Passiva financieel Totaal van categorieën (Σ)

EMU-enquête A.Saldo exploitatierekening na bestemming -/- saldo onttrekking reserves B. Saldo exploitatierekening voor bestemming -/- wel in exploitatie, niet in EMU + niet in exploitatie, wel in EMU C. EMU-saldo

EMU-enquête Wel in exploitatie, niet in EMU  Afschrijvingen  Toevoeging voorzieningen  Boekwinsten verkoop aandelen  Superdividenden  Overige verrekeningen Niet in exploitatie, wel in EMU  Investeringen  Aan– en verkopen grond  Onttrekking voorzieningen

EMU-saldo: cijfers LO In mln. € In % BBP -0,46 -0,65 -0,81 -0,67 Norm -0,5 -0,6 -0,7 -0,5 Gemeenten In mln. € In % BBP -0,52 -0,85 -0,72 -0,54 Norm -0,38

Aansluiting Exploitatie – EMU-saldo Exploitatiesaldo EMU-saldo (2-1) Verschil Waarvan • Afschrijvingen (+) • Investeringen (-) • Boekwinst, superdiv.(-) • Dotatie voorziening (+) • Saldo aank. grond (-) • Overig

EMU-saldo: opeenvolgende ramingen EMU-enquête, 1e raming Idem, 2e raming Idem, 3e raming Realisaties (jaar, kwrt) Verschillen: Realisatie – 1e raming Realisatie – 2e raming Realisatie – 3e raming

En dan nog dit: Tijdige en betrouwbare EU-rapportages zijn alleen mogelijk met goede broninformatie Dat wil zeggen: - Administraties moeten ‘bij’ zijn - Administraties moeten van voldoende kwaliteit zijn Nodig daarvoor: - Administratieve organisatie op orde - Meer aandacht voor informatie kapitaalstromen - Kwartaalafsluiting, eerdere jaarafsluiting - Stringentere boekingregels in BBV - Efficiënte inzet IT

Vragen? Bureau Kredo