Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Welkom in groep 8.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
De ontwikkeling van de 7 competenties
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Welkom in groep.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Leergang AOS/Profeed Bijeenkomst 2 30 oktober 2014
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Praktijk.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Ben jij gedreven door nieuwsgierigheid?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Opdracht Vraag Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe 6 oktober 2010 Bas van Lanen

Waarom praktijkonderzoek? Kwaliteitszorg Status leraar Schoolontwikkeling Kloof met de wetenschap Leren van leerlingen Wet BIO Leren op de werkplek

Kenmerken Reikwijdte Schoolcontext Individueel of samen Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk.

Oriënteren Kiezen Verkennen Praktijkprobleem Verbinden aan theorie Beschrijven

Opdracht 1: Perspectiefwisseling Kies een praktijkprobleem ouders kind politicus

Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren Richten Reikwijdte bepalen Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren

Opdracht 2: Inzoomen & uitzoomen ? Hoe kan de zelfstandigheid van de leerlingen in de bovenbouwgroepen worden vergroot? ?

Plannen Kiezen van dataverzamelingsmethoden Plannen van onderzoeksactiviteiten Vaststellen van randvoorwaarden Onderzoeksplan

Opdracht 3: De route plannen Welke zoekstrategieën gebruiken leerlingen om informatie te vinden op het internet? ?

Verzamelen Bestuderen Bevragen Data verzamelen Observeren Bezoeken

Opdracht 4: vragen & stellingen Zoek de fout Voel je je veilig in de klas? Ik vind het niet belangrijk dat er geen kluisjes op school zijn.  ja/nee De invoering van de nieuwe lesmethoden voor taal en rekenen zijn goed verlopen.  ja/nee Welke redenen zijn te bedenken voor de successen op het gebied van ouderparticipatie op school?

Analyseren en concluderen Data Analyseresultaten Conclusies

Effectieve lestijd in procenten Opdracht 5: conclusies trekken Welke verschillen bestaan er in de praktische uitvoering van het directe instructiemodel tijdens de rekenlessen tussen de leraren op school? Effectieve lestijd in procenten Dagelijkse terugblik Presentatie leerstof Inoefenen Verwerken Periodieke terugblik Terugkoppelen 1 3% 47% 44% 6% - 2 8% 10% 40% 12% 20% 3 2% 22% 60% 1% 4 11% 27% 35%

Rapporteren en presenteren Onderzoek evalueren Resultaten rapporteren en presenteren aan de doelgroep

Opdracht 6: presentatievormen onderzoeksverslag rollenspel Onderzoeksresultaat: Handreikingen voor leraren over het voeren van evaluatiegesprekken met kinderen lesmateriaal lijst met don’ts informerende website

Ontwerpen Formuleren van ontwerpeisen Bepalen van ontwerpvorm Uitwerken van ontwerp Evalueren van ontwerp

Opdracht 7: ontwerpeisen Lijst met ontwerpeisen Woordenboek ………

Meer informatie www.praktijkonderzoekindeschool.nl info@praktijkonderzoekindeschool.nl Praktijkonderzoek in de school Cyrilla van der Donk & Bas van Lanen ISBN: 9789046901625 Uitgeverij: Coutinho (Bussum) Bronvermelding cliparts: UVic Humanities Computing Media Centre & Half-Baked Software