Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe 6 oktober 2010 Bas van Lanen
Waarom praktijkonderzoek? Kwaliteitszorg Status leraar Schoolontwikkeling Kloof met de wetenschap Leren van leerlingen Wet BIO Leren op de werkplek
Kenmerken Reikwijdte Schoolcontext Individueel of samen Praktijkonderzoek in de school is onderzoek dat wordt uitgevoerd door leraren, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden verkregen worden op vragen die ontstaan in de eigen onderwijspraktijk en gericht zijn op verbetering van deze praktijk.
Oriënteren Kiezen Verkennen Praktijkprobleem Verbinden aan theorie Beschrijven
Opdracht 1: Perspectiefwisseling Kies een praktijkprobleem ouders kind politicus
Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren Richten Reikwijdte bepalen Onderzoeksdoel & onderzoeksvraag formuleren
Opdracht 2: Inzoomen & uitzoomen ? Hoe kan de zelfstandigheid van de leerlingen in de bovenbouwgroepen worden vergroot? ?
Plannen Kiezen van dataverzamelingsmethoden Plannen van onderzoeksactiviteiten Vaststellen van randvoorwaarden Onderzoeksplan
Opdracht 3: De route plannen Welke zoekstrategieën gebruiken leerlingen om informatie te vinden op het internet? ?
Verzamelen Bestuderen Bevragen Data verzamelen Observeren Bezoeken
Opdracht 4: vragen & stellingen Zoek de fout Voel je je veilig in de klas? Ik vind het niet belangrijk dat er geen kluisjes op school zijn. ja/nee De invoering van de nieuwe lesmethoden voor taal en rekenen zijn goed verlopen. ja/nee Welke redenen zijn te bedenken voor de successen op het gebied van ouderparticipatie op school?
Analyseren en concluderen Data Analyseresultaten Conclusies
Effectieve lestijd in procenten Opdracht 5: conclusies trekken Welke verschillen bestaan er in de praktische uitvoering van het directe instructiemodel tijdens de rekenlessen tussen de leraren op school? Effectieve lestijd in procenten Dagelijkse terugblik Presentatie leerstof Inoefenen Verwerken Periodieke terugblik Terugkoppelen 1 3% 47% 44% 6% - 2 8% 10% 40% 12% 20% 3 2% 22% 60% 1% 4 11% 27% 35%
Rapporteren en presenteren Onderzoek evalueren Resultaten rapporteren en presenteren aan de doelgroep
Opdracht 6: presentatievormen onderzoeksverslag rollenspel Onderzoeksresultaat: Handreikingen voor leraren over het voeren van evaluatiegesprekken met kinderen lesmateriaal lijst met don’ts informerende website
Ontwerpen Formuleren van ontwerpeisen Bepalen van ontwerpvorm Uitwerken van ontwerp Evalueren van ontwerp
Opdracht 7: ontwerpeisen Lijst met ontwerpeisen Woordenboek ………
Meer informatie www.praktijkonderzoekindeschool.nl info@praktijkonderzoekindeschool.nl Praktijkonderzoek in de school Cyrilla van der Donk & Bas van Lanen ISBN: 9789046901625 Uitgeverij: Coutinho (Bussum) Bronvermelding cliparts: UVic Humanities Computing Media Centre & Half-Baked Software