Leerlingen in de waterval:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Aan de slag met schoolfeedbackrapporten
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
“ZITTENBLIJVEN” EEN ZINVOLLE ONDERWIJSPRAKTIJK?
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Op stap naar secundair onderwijs
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Loopbanen in het Secundair Onderwijs (LiSO)
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Behandeling en begeleiding
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Technische geletterdheid en onderwijs
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Rookstopcursus voor jongeren
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Opbrengsten van onderwijs
ENQUETE ORA.
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Voortekenen herkennen
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Experten in de derde graad Proefproject
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Het is vandaag Girlsday!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Denkbeelden van jongeren over democratie
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Doubleren.
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Doubleren.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Leerlingen in de waterval: trajecten doorheen het secundair onderwijs en hun effecten op academisch zelfconcept, prestaties en motivatie Karine Verschueren & Sofie Wouters Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent m.m.v. Hilde Colpin, Bieke De Fraine, & Jan Van Damme

Watervaleffect in het secundair onderwijs “fenomeen waarbij leerlingen in het begin van het gewoon secundair onderwijs ‘(te) hoog mikken’: leerlingen proberen eerst ‘zwaardere’ studierichtingen of onderwijsvormen en zakken vervolgens naar ‘lichtere’ studierichtingen of onderwijsvormen af” (naar: Oriëntatienota hervorming secundair onderwijs, september 2010, p. 8). negatief en te vermijden

Illustratie: website Nederlandse taalunie “De systematische overstap van een hoger naar een lager onderwijstype vindt zijn oorzaak in een foutieve perceptie van onderwijskwaliteit, van de maatschappelijke status van onderwijsvormen en van de mogelijkheden die de verschillende onderwijsvormen bieden. Het watervalsyndroom is vooral nefast voor de motivatie van scholieren en wordt momenteel bestreden door een betere studiekeuzebegeleiding en een opwaardering van tso en bso. Het watervaleffect wordt in Nederland 'afstroom' genoemd.”

Onderwijsgevenden, begeleiders, ouders vrezen voor “psychologische kosten” van het watervalfenomeen Beleidsmaatregel: betere studiekeuzebegeleiding waardoor leerlingen sneller op de “juiste plaats” terecht komen Ook geplande hervorming van SO is o.m. ontstaan vanuit de wens om het watervalfenomeen te bestrijden (visienota SO commissie Monard, 2009)

Centrale onderzoeksdoel Nagaan van verschillen in psychologische ontwikkeling naargelang het gevolgde traject doorheen SO Cascadetrajecten vs. stabiele academische, technische en beroepsgerichte trajecten Op vlak van academisch zelfconcept, schools welbevinden en engagement & prestaties

Steekproef 2781 leerlingen gevolgd in kader van LOSO-onderzoek (Van Damme et al., 2002) 50 scholen in 3 representatieve regio’s in Vlaanderen 42 % jongens normaalvorderende leerlingen die in dezelfde school bleven Beginprestaties aanvang S.O. 4 meetmomenten eind 1ste, 2de, 4de en 6de jaar

Instrumenten Variabele Schaal Voorbeelditem Betrouw-baarheid Academisch zelfconcept Zelfconcept-vragenlijst van Stoel (1980) (9 items) ‘Ik denk dat ik goed kan leren’ α= .78-.81 Schools engagement Motivatieschaal (28 items) gebaseerd op Smits & Vorst (1982) en Janssen (1982) ‘Bij de meeste lessen let ik goed op’ ‘Ik doe goed mijn best op school’ α= .92-.93 Schools welbevinden Welbevinden-schaal (24 items) gebaseerd op Smits & Vorst ‘Ik vind het leuk op school’ ‘Ik kan goed met mijn klasgenoten opschieten’ α= .89-.91 Taal Gestandaardiseerde taaltoetsen ~ leerplannen vergelijkbaar gemaakt o.b.v. IRT-modellering

6 trajecten op basis van onderwijsvorm op 4 meetmomenten Stabiel academische vorming (L1-L6) (N = 1678) Stabiel technische vorming (L1-L6) (N = 262) Stabiel beroepsgerichte vorming (L1-L6) (N = 199) Cascade academisch – technisch (tussen L1 en L2 of tussen L2 en L4) (N = 224) Cascade technisch – beroeps (tussen L1 en L2 of tussen L2 en L4) (N = 185) Cascade academisch – beroeps (tussen L1 en L2 of tussen L2 en L4) (N = 86) Indeling m.m.v. Marc Vanderlocht 147 resterende cases niet opgenomen in analyses; KSO bij TSO

Analyses Latente groeicurve analyses (Mplus) met controle voor clustering van leerlingen in scholen Eerst groeimodellen voor ganse steekproef Dan multi-groep groeicurve modellen  groeiparameters gelijkaardig voor verschillende trajectgroepen? Multi-groep analyses herhaald met controle voor aanvangsprestaties S.O. Modellen passen goed bij de data

Academisch zelfconcept

Academisch zelfconcept Overgang naar minder academisch gerichte onderwijsvormen gaat gepaard met een gunstiger ontwikkeling van het academisch zelfconcept Big-Fish-Little-Pond Effect Model van Herbert Marsh (1984) Meer succeservaringen, andere evaluatiepraktijken, … Even gunstige ontwikkeling voor andere psychologische variabelen?

Schools engagement

Schools engagement Daling voor alle trajectgroepen Laagste engagement voor leerlingen in cascadetraject naar BSO Maar dat was al zo van in het begin (toen ze nog academische of technische vorming volgden) en ook na controle voor aanvangsprestaties

Schools welbevinden Ook lager welbevinden voor cascadetrajecten naar BSO, maar verschillen niet meer significant wanneer je controleert voor beginprestaties

Schools welbevinden Daling voor alle trajectgroepen Weinig verschillen tussen groepen Watervalfenomeen noch positieve noch negatieve effecten

Prestaties Taal

Prestaties Taal Stabiel academisch traject gaat gepaard met beste prestaties voor Nederlands, zelfs na controle voor aanvangsprestaties; stabiele en cascadetrajecten BSO gaan gepaard met slechtste prestaties Gevolgde onderwijsvorm in bovenbouw van SO meer bepalend voor eindprestaties dan cascadefenomeen

Besluit Weinig steun voor idee dat cascadetrajecten gepaard gaan met een minder gunstige psychologische ontwikkeling van leerlingen Tenminste voor normaalvorderende leerlingen Voor academisch zelfconcept: zelfs positief effect van overgaan naar minder academisch georiënteerde onderwijsvormen Als er verschillen zijn, betreffen die meestal overgang naar BSO Stabiel academische opleiding: beste prestaties Nederlands doorheen SO

Implicaties Niet: aanmoedigen of minimaliseren van watervalfenomeen Wel: men moet keuzes niet ‘forceren’ om mislukkingen te vermijden Men leert zichzelf ook kennen door (negatieve) ervaringen Ook/net dan is goede keuzebegeleiding van groot belang

Dank voor jullie aandacht! Karine.Verschueren@psy.kuleuven.be Sofie.Wouters@psy.kuleuven.be