Thema 9 Begeleidingsstijlen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

situationeel leiderschap
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Les 18. Kalender Praktijk  Week 19: shuttleruntest.  Week 20: Hockey  Week 21: hockey  Week 23: hockey  Week 24: hockey • Theorie • Week 19 : les.
Situationeel begeleiden
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Doelstellingen formuleren
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Les 7: het voorbereiden van een les
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Rashida Abdoelkadir & Noureddine El Amiri
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Workshop teamvorming en leiderschap
Leidinggeven en coachen
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
GROEPSDYNAMICA voor Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Werkveldconferentie 23 april 2014
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Bijeenkomst September 2015
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Praktijkervaring en reflectie
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Observeren Les 3.
Studieloopbaanbegeleiding
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Doelen behalen met activiteiten
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Didactiek Lesformulier.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Begeleiden Les 5.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leerling- kenmerken Motivatie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch Begeleiden Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Stijlen van leidinggeven Traditionele indeling Autocratisch Democratisch Laissez- faire Taakgericht Werknemergericht- cliëntgericht Grote vrijheid en veel eigen inbreng Vorm Inhoud Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Stijlen van leidinggeven Stijl volgens Ohio State University Instrumenteel Ondersteunend Participerend Gericht op het behalen van resultaat met als doel beter of zelfstandig te functioneren Gericht op welbevinden van werknemer/ cliënt Begeleider/ cliënt zien elkaar als gelijken en nemen samen besluiten Vorm Inhoud Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

De roos van Leary Zie website http://123management.eu/0/030_cultuur/a300_cultuur_14_ro os_van_leary.html en http://www.gertjanschop.com/modellen/roos_van_leary.html Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Roos van Leary, Bepaald gedrag roept ander bepaald gedrag op Roos van Leary, Bepaald gedrag roept ander bepaald gedrag op.. Hier een aantal voorbeelden: http://www.youtube.com/watch?v=Wyy1HBD9bK 8 http://www.youtube.com/watch?v=SDXZ7lrVo7M &feature=related http://www.youtube.com/watch?v=a05MARzKVl4 &feature=related Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Het model van Hersey en Blanchard Situationeel leiderschap In dit model bestaat er een relatie tussen het functioneren van de werknemer en de wijze waarop begeleiding moet plaatsvinden. Kernwoorden daarbij zijn: (on-) bekwaam (on-) gemotiveerd (on-) zeker/ vertrouwen Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

M1-S1: Instrueren (veel taak en weinig relatie) M2-S2: Overtuigen (veel taak en veel relatie) M3-S3: Overleggen (weinig taak en veel relatie) M4-S4: Delegeren (weinig taak en weinig relatie) Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Vraag: Welke stijl van situationeel gericht begeleiden zou volgens Hersey en Blanchard in deze fabriek in Shanghai worden toegepast? Motiveer je antwoord. Batavus montage http://www.youtube.com/watch?v=yqMFKHOLIsc Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Didactische vaardigheden het overdragen van kennis en/ of vaardigheden Demonstreren Onderwijs- leergesprek Praktijklessen Reflecteren Geleide instructie Stage Leerboeken Video Internet Opdrachten in theorie en praktijk Toetsen Intervisie Vorm Hulpmiddelen Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Motivatie beïnvloedende factoren Innerlijke factoren Externe factoren Culturele factoren Theorie van Maslow Geld, aanzien, willen zijn…als Religie, opvoeding, Factoren Te herkennen aan Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Instrumentaliteitstheorie aanname van Vroom Gedrag wordt bepaald door een combinatie van krachten zowel gelegen in het individu als in zijn omgeving Mensen nemen bewust besluiten aangaande hun eigen gedrag Mensen kiezen uit verschillende soorten gedrag op grond van verwachting dat een specifiek soort gedrag tot het gewenste resultaat zal leiden. Opdracht: Hoe zou een drugsdealer deze theorie in zijn voordeel uitleggen? Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Elementen theorie van Vroom De inspanning (juiste vaardigheden en instelling) De prestatie ( de mogelijkheid om gewenst gedrag te kunnen sturen) De verwachting (subjectieve inschatting) De instrumentaliteit (relatie tussen prestatie en het resultaat Het resultaat (het persoonlijk doel dat wordt nagestreefd. Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Coaching Het ondersteunen en stimuleren van cliënten in hun persoonlijke leven door: (nieuwe) uitdagende doelen te vinden De weg erheen in kaart te brengen Nieuwe vaardigheden te leren Aan te moedigen om die doelen te bereiken Indien nodig bij te sturen Dit kan door: Het aanbieden van theorie en praktijk Motiveren en stimuleren Rekeninghouden met de leerstijl van de student Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Manieren van competentie gericht leren Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Fasen cyclisch leerproces Kolb Ervaringen opdoen Observeren en reflecteren Formuleren en ordenen experimenteren Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Begrippen/synoniemen Kolb In de uitleg van de leerstijl van Kolb worden verschillende begrippen met dezelfde betekenis gebruikt. Onderstaand een samenvatting Volgens Kolb Volgens boek Volgens test Beschouwers Waarnemer Observeerder Denkers Nadenker Theoreticus Beslissers Toepasser Pragmaticus Doeners Doener Activist Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Individuele voorkeur van leren van een student Zoek uit welke leerstijl je voorkeur heeft en welke consequenties dit heeft voor je leren en de docent voor de klas! Ga naar website: http://www.gertjanschop.com/modellen/leerstijlen_kolb.html Download de leerstijlentest van Kolb en maak deze test Voer de test uit Maak een kopie van het spinnenweb Zoek op wat je kunt doen om je stijl verder te ontwikkelen Vertel dit aan de klas. Opdracht Wat ga je doen? Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden

Schema voorbereiding van een les Thema 9 Begeleidingsstijlen Boek Methodisch begeleiden