Workshop Centres of expertise

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Pierre van Kleef Hart van Brabant Radendag 6 april 2013
Van A naar (nog) Beter Beheersen van Ziekteverzuim
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Automotive ROC Ter AA Helmond
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
INNOLEREN Innoveren Leren. Essentie Innoleren Innovatie bevorderen bij MKB. Maakindustrie in de Achterhoek Samenvoegen van ondernemers en studenten. Wederzijdse.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Valorisatie Programma Rotterdam
OR-platform 15 november.
Lectorenoverleg Applied Science
Interne titel.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
TNO Automotive Interactie tussen Onderwijs en Industrie op de Automotive Campus Licole Consultancy1.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Inrichten van een dienst Weblectures
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
een nieuwe LEADER periode
Beleidsinformatie Jeugd
Honoursonderwijs in HBO
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Naar een optimaal HR - beleid
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Business en IT Consulting
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Kennispark Twente Marjan Weekhoud Directeur Kennisvalorisatie Saxion Kennispark Twente.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Created by BM|DESIGN|ER Ons Idee Ons Idee - kern Generatieleren Business Boost Interim advies.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Created by BM|DESIGN|ER Opdracht Expertise Centrum SOWECO.
Created by BM|DESIGN|ER Nivon Reizen - Alg dln vrijw bureau.
Created by BM|DESIGN|ER NoaberGilde default willempoterman.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Welkom Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool Groningen
Incubator Cube050 Ontwikkeling door Hanzehogeschool i.s.m. RUG als onderdeel van Consortium Valorisatie en Ondernemerschap i.s.m. ministerie van EL&I als.
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Transcript van de presentatie:

Workshop Centres of expertise Pieter Moerman (p.moerman@deltapunt.nl, 070 311 9731) Leon Verhoeven (leon.verhoeven@han.nl, 06 27 46 05 96)

Wat is een Centre of expertise?

Centres of expertise Veerman: profileren Van Vugt: onderzoek & onderwijs

Monitor- en audit: wat en waarom? Business based innoveren!

Korte historie ACE Aanleidingen: Visie Cie’s De Boer en Veerman Behoefte van de Automotive Sector Realisatie Businessplan december 2010 Partijen: Bedrijfsleven, HAN, Fontys, Hogeschool Rotterdam gem. Helmond en Arnhem, Prov. N-Br. en Gld. Toekenning ELI & OCW 26 januari 2011 Daarna: van start

ACE = Partnership

Programma Thema 1: Innoveren via een business model Thema 2: Hoe ontwikkel je een Centre of expertise: kwestie van goed geluk of goed gereedschap? Thema 3: wat zijn de gestarte Centres of expertise concreet tegen gekomen bij de implementatie

Thema 1: Innoveren via een business model of een (business) plan?

Hier komt uw titel te staan | 9

Hier komt uw titel te staan | 10

Ervaringen: de klant staat centraal “Geen enkel model overleeft het contact met de eerste klant”

Ervaringen: gezamenlijke visie “begin met het ‘waarom’ en leg vanuit je bestaansrecht uit hoe je de beste producten en diensten levert’.

Ervaringen: krachtige regisseur “Een belangrijke taak voor de regisseur is het versterken van het eigenaarschap”

Business Model Automotive Centre of Expertise PARTNER NETWORK VDL/TNO/Brainport Nooteboom DAF NedCar KIEMT Focwa HTAC / HTAS HAN Fontys Overheid Gemeente Helmond Gemeente Arnhem Provincie Brabant Provincie Gelderland KEY ACTIVITIES OFFER Scholing TOP ow-employability Onderzoek en kennis hoogwaardig-professioneel Garantie/risico per categrorie Ontwikkeling–Innovatie Volledig traject idee->prototype en start productie Faciliteiten Excellent en relatiefgoedkoop CUSTOMER RELATIONSHIPS CUSTOMER SEGMENTS Employability Nieuwe medewerkers TOP studenten TOP opleidingen Valorisatie Innovatie en StartUps Onderzoek en kennis hoogwaardig-professioneel Garantie/risico per categorie Volledig traject idee->prototype en start productie Open innovation Faciliteiten Excellent en relatiefgoedkoop R &D / S&O Kenniscreatie en –deling netwerkmanagement B2B Persoonlijke relaties Key account management Virtual Community Cocreatie Automotive bedrijven Opleiden 2. Automotive Studenten (3e en 4e jaars) Kwaliteitsbewaking Direct contact Virtual Community DISTRIBUTION CHANNELS KEY RESOURCES Persoonlijke netwerken Website Fysieke locaties ACE Incompany Eén Loket 3.Overheid Neemt als klant een vergelijkbare rol in als de bedrijven Labs Professionals Studenten Beleving en Passie TOP onderwijs aan een TOP instituut Praktijkgericht leren Honours programmas State-of-the-art facilities Flexibiliteit Excellente studieomgeving Labs Professionals Bedrijven Fysieke locaties ACE Incompany E-faciliteiten COST STRUCTURE Faciliteiten up-to-date houden REVENUE STREAMS en Investeringen: labs Vaste kosten: facilities, salarissen, beheer Variabel: materialen, foutkosten, scholing Pr en marketing Trainingen, cursussen, ondersteuning en opdrachten, O&O Collegegeld en OCW bekostiging Projectsubsidies, Joint Ventures Intelectual Property Rights (IPR), WBSO gelden

Thema 2: Ontwikkelen van een Centre of expertise Thema 2: Ontwikkelen van een Centre of expertise. Kwestie van goed geluk of goed gereedschap?

Stand van zaken: lessen uit audit Publiek-private samenwerking nog pril Het eigenaarschap van het bedrijfsleven is nog te beperkt De business component in de centra is nog onvoldoende ontwikkeld Veel focus op structuur en organisatiebouw

Het centrum als start-up “A startup is a temporary organisation in search of a scalable, repeatable, profitable business model” Een startup is geen kleine versie van een groot bedrijf. Een startup is anders.

Stappen tot een business model Markt: wat zijn de behoeften van de klanten, in welk marktsegment bevindt het idee zich? Mensen: ondernemer, team, adviseurs. Middelen: startkapitaal, aanvullende investeringen Product/dienst: business model opties

Proces naar het businessplan 3 maanden tijd Diverse werkbijeenkomsten met bedrijfsleven en onderwijs en overheid Strakke regie! Wie? ID + lectoren + vertegenwoordigers bedrijven Wat: gezamenlijk Business Model Gezamenlijke visie en missie De ambitie van ACE is om binnen vijf jaar uit te groeien tot hét hbo kenniscentrum voor toegepast onderzoek en gespecialiseerd onderwijs op het gebied van High Tech mobiliteit in de Benelux

ACE: Gerealiseerd in 2011 Projectorganisatie ingericht en aan het werk Instroom bachelor studenten: 304 (streven was 320) Onderzoeksomzet: 1,812 M€ (streven was 2,2 M€) Aantal studenten in het ACE Toptalentenprogramma: 10 (streven was 15) De eerste bedrijfsopdrachten door ACE studenten: 3 bedrijfsopdrachten (VDL, TNO, DTI) De website life: www.acemobility.nl Prestatiecontract met OCW getekend Eind September ACE present op ECO mobiel

Stand van zaken 2012 Organisatie en governance:: Contracten eindelijk ondertekend Instroom bachelor automotive: Ondanks grote campagne een daling van instroom Onderwijsontwikkeling: Compleet herontwerp van het onderwijs Instroom ACE: Loopt achter Onderzoek en bedrijfscontacten: Komt nu op stoom (na 1,5 jaar)

Organisatie en governance ACE op de HTAC: Kantoor geopend op 18 maart en continu in gebruik Leslokaal Contracten tussen ACE partners getekend Hogeschool Rotterdam (HR) goed aangehaakt Organisatie gestroomlijnd Bestuur en directie gescheiden 1 directeur ipv 2 ACE secretaris Secretariaat Kennismakelaar en Instroommarketeer

Onderwijsontwikkeling 2011: niet volledig doordacht onderwijs 2012: Volledig herontwerp: 2 dagen pre-master – directe aansluiting naar TU/e 2 dagen inhoudelijk onderwijs op speerpunt 2 dagen bedrijfsproject 120% inzet -> TOPstudenten Thema’s Electric Vehicle Connected Car Light Weight Signalen nu positief Wie is de klant? Wat wil de klant?

Onderzoek en bedrijfscontacten Omzet doelstelling voor 2012 wordt gehaald: 2,3 M€ Vooruitzichten voor 2013 OK Voor 2014 en 2015 onzeker Inkind bijdragen van initiële partners gehaald Programmaraad met 15 leading internationale bedrijven Strategisch partnership in ontwikkeling met DAF, Bosch, VDL Directeur, kennismakelaar en lectoren op pad Wie is de klant? Wat wil de klant?

Thema 3: Wat kom je concreet tegen bij de implementatie.

Onderscheid tussen partners en klanten: het committeren van externe partijen

Mandaat en juridische/fiscale gevolgen laag integratie hoog 5. concern 4. holding 3. federatie 2. netwerk 1. losse delen laag hoog autonomie

Cultuurkloof

Leerpunten Uitdagingen Samenwerking tussen 2 (3) hogescholen Juridische vormgeving Fiscale obstakels: BTW Landing in de eigen (HAN) organisatie Wat wil de klant? (student, docent, bedrijf) Wat heeft ie er voor over? Partnership met bedrijven Eigenaarschap bij het bedrijfsleven

Discussie en vragen

Thema 4: de concrete voorgenomen activiteiten van de bestaande Centres of expertise (+ Centra voor innovatief vakmanschap)

Waardepropositie: O&O

Waardepropositie: Alleskunners

Waardepropositie: Direct Partners

Waardepropositie: “spin in web”