Workshop Centres of expertise Pieter Moerman (p.moerman@deltapunt.nl, 070 311 9731) Leon Verhoeven (leon.verhoeven@han.nl, 06 27 46 05 96)
Wat is een Centre of expertise?
Centres of expertise Veerman: profileren Van Vugt: onderzoek & onderwijs
Monitor- en audit: wat en waarom? Business based innoveren!
Korte historie ACE Aanleidingen: Visie Cie’s De Boer en Veerman Behoefte van de Automotive Sector Realisatie Businessplan december 2010 Partijen: Bedrijfsleven, HAN, Fontys, Hogeschool Rotterdam gem. Helmond en Arnhem, Prov. N-Br. en Gld. Toekenning ELI & OCW 26 januari 2011 Daarna: van start
ACE = Partnership
Programma Thema 1: Innoveren via een business model Thema 2: Hoe ontwikkel je een Centre of expertise: kwestie van goed geluk of goed gereedschap? Thema 3: wat zijn de gestarte Centres of expertise concreet tegen gekomen bij de implementatie
Thema 1: Innoveren via een business model of een (business) plan?
Hier komt uw titel te staan | 9
Hier komt uw titel te staan | 10
Ervaringen: de klant staat centraal “Geen enkel model overleeft het contact met de eerste klant”
Ervaringen: gezamenlijke visie “begin met het ‘waarom’ en leg vanuit je bestaansrecht uit hoe je de beste producten en diensten levert’.
Ervaringen: krachtige regisseur “Een belangrijke taak voor de regisseur is het versterken van het eigenaarschap”
Business Model Automotive Centre of Expertise PARTNER NETWORK VDL/TNO/Brainport Nooteboom DAF NedCar KIEMT Focwa HTAC / HTAS HAN Fontys Overheid Gemeente Helmond Gemeente Arnhem Provincie Brabant Provincie Gelderland KEY ACTIVITIES OFFER Scholing TOP ow-employability Onderzoek en kennis hoogwaardig-professioneel Garantie/risico per categrorie Ontwikkeling–Innovatie Volledig traject idee->prototype en start productie Faciliteiten Excellent en relatiefgoedkoop CUSTOMER RELATIONSHIPS CUSTOMER SEGMENTS Employability Nieuwe medewerkers TOP studenten TOP opleidingen Valorisatie Innovatie en StartUps Onderzoek en kennis hoogwaardig-professioneel Garantie/risico per categorie Volledig traject idee->prototype en start productie Open innovation Faciliteiten Excellent en relatiefgoedkoop R &D / S&O Kenniscreatie en –deling netwerkmanagement B2B Persoonlijke relaties Key account management Virtual Community Cocreatie Automotive bedrijven Opleiden 2. Automotive Studenten (3e en 4e jaars) Kwaliteitsbewaking Direct contact Virtual Community DISTRIBUTION CHANNELS KEY RESOURCES Persoonlijke netwerken Website Fysieke locaties ACE Incompany Eén Loket 3.Overheid Neemt als klant een vergelijkbare rol in als de bedrijven Labs Professionals Studenten Beleving en Passie TOP onderwijs aan een TOP instituut Praktijkgericht leren Honours programmas State-of-the-art facilities Flexibiliteit Excellente studieomgeving Labs Professionals Bedrijven Fysieke locaties ACE Incompany E-faciliteiten COST STRUCTURE Faciliteiten up-to-date houden REVENUE STREAMS en Investeringen: labs Vaste kosten: facilities, salarissen, beheer Variabel: materialen, foutkosten, scholing Pr en marketing Trainingen, cursussen, ondersteuning en opdrachten, O&O Collegegeld en OCW bekostiging Projectsubsidies, Joint Ventures Intelectual Property Rights (IPR), WBSO gelden
Thema 2: Ontwikkelen van een Centre of expertise Thema 2: Ontwikkelen van een Centre of expertise. Kwestie van goed geluk of goed gereedschap?
Stand van zaken: lessen uit audit Publiek-private samenwerking nog pril Het eigenaarschap van het bedrijfsleven is nog te beperkt De business component in de centra is nog onvoldoende ontwikkeld Veel focus op structuur en organisatiebouw
Het centrum als start-up “A startup is a temporary organisation in search of a scalable, repeatable, profitable business model” Een startup is geen kleine versie van een groot bedrijf. Een startup is anders.
Stappen tot een business model Markt: wat zijn de behoeften van de klanten, in welk marktsegment bevindt het idee zich? Mensen: ondernemer, team, adviseurs. Middelen: startkapitaal, aanvullende investeringen Product/dienst: business model opties
Proces naar het businessplan 3 maanden tijd Diverse werkbijeenkomsten met bedrijfsleven en onderwijs en overheid Strakke regie! Wie? ID + lectoren + vertegenwoordigers bedrijven Wat: gezamenlijk Business Model Gezamenlijke visie en missie De ambitie van ACE is om binnen vijf jaar uit te groeien tot hét hbo kenniscentrum voor toegepast onderzoek en gespecialiseerd onderwijs op het gebied van High Tech mobiliteit in de Benelux
ACE: Gerealiseerd in 2011 Projectorganisatie ingericht en aan het werk Instroom bachelor studenten: 304 (streven was 320) Onderzoeksomzet: 1,812 M€ (streven was 2,2 M€) Aantal studenten in het ACE Toptalentenprogramma: 10 (streven was 15) De eerste bedrijfsopdrachten door ACE studenten: 3 bedrijfsopdrachten (VDL, TNO, DTI) De website life: www.acemobility.nl Prestatiecontract met OCW getekend Eind September ACE present op ECO mobiel
Stand van zaken 2012 Organisatie en governance:: Contracten eindelijk ondertekend Instroom bachelor automotive: Ondanks grote campagne een daling van instroom Onderwijsontwikkeling: Compleet herontwerp van het onderwijs Instroom ACE: Loopt achter Onderzoek en bedrijfscontacten: Komt nu op stoom (na 1,5 jaar)
Organisatie en governance ACE op de HTAC: Kantoor geopend op 18 maart en continu in gebruik Leslokaal Contracten tussen ACE partners getekend Hogeschool Rotterdam (HR) goed aangehaakt Organisatie gestroomlijnd Bestuur en directie gescheiden 1 directeur ipv 2 ACE secretaris Secretariaat Kennismakelaar en Instroommarketeer
Onderwijsontwikkeling 2011: niet volledig doordacht onderwijs 2012: Volledig herontwerp: 2 dagen pre-master – directe aansluiting naar TU/e 2 dagen inhoudelijk onderwijs op speerpunt 2 dagen bedrijfsproject 120% inzet -> TOPstudenten Thema’s Electric Vehicle Connected Car Light Weight Signalen nu positief Wie is de klant? Wat wil de klant?
Onderzoek en bedrijfscontacten Omzet doelstelling voor 2012 wordt gehaald: 2,3 M€ Vooruitzichten voor 2013 OK Voor 2014 en 2015 onzeker Inkind bijdragen van initiële partners gehaald Programmaraad met 15 leading internationale bedrijven Strategisch partnership in ontwikkeling met DAF, Bosch, VDL Directeur, kennismakelaar en lectoren op pad Wie is de klant? Wat wil de klant?
Thema 3: Wat kom je concreet tegen bij de implementatie.
Onderscheid tussen partners en klanten: het committeren van externe partijen
Mandaat en juridische/fiscale gevolgen laag integratie hoog 5. concern 4. holding 3. federatie 2. netwerk 1. losse delen laag hoog autonomie
Cultuurkloof
Leerpunten Uitdagingen Samenwerking tussen 2 (3) hogescholen Juridische vormgeving Fiscale obstakels: BTW Landing in de eigen (HAN) organisatie Wat wil de klant? (student, docent, bedrijf) Wat heeft ie er voor over? Partnership met bedrijven Eigenaarschap bij het bedrijfsleven
Discussie en vragen
Thema 4: de concrete voorgenomen activiteiten van de bestaande Centres of expertise (+ Centra voor innovatief vakmanschap)
Waardepropositie: O&O
Waardepropositie: Alleskunners
Waardepropositie: Direct Partners
Waardepropositie: “spin in web”