IUAP-VII Informatie 09/11/2012 13/11/2012 IUAP FASE VII (2012-2017) Informatievergadering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Advertisements

M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Weddeschalen & Weddebijslagen
IUAP/PAI – 01/02/ /02/2007 IUAP FASE VI Informatievergadering.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
6/5, Alden Biesen – 28/5, Brugge P 1 6 mei 2009, Alden Biesen 28 mei 2009, Brugge Comenius “monitoring dagen” focus: verslaggeving.
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Goed onderwijs maken we samen!
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Europese financiering voor Musea, 26 juni 2007 Amsterdams Historisch Museum Laura Grijns.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
OPROEP WERKERVARING 2009 ARTIKEL 60 INFOSESSIE 2 SEPTEMBER 2008 FINANCIEEL PROJECTBEHEER.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 6 november, Brugge.
Comenius monitoring dagen 8/10/2008, Alden Biesen 13/11/2008, Brugge.
Comenius monitoring dagen oktober, Alden Biesen 12 november, Brugge.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

IUAP-VII Informatie 09/11/ /11/2012 IUAP FASE VII ( ) Informatievergadering

IAP-VII Informatie I. Inleiding (1) 2  Frank MONTENY, diensthoofd onderzoekprogramma’s  Véronique FEYS en Corinne LEJOUR, programmabeheerders  Dita Uslu en Naziha Benali, administratieve assistenten  Yves Rousseau, Vincent Meunier, Geert Verstraete en Anne-Marie Van den Hul, financieel beheerders

IAP-VII Informatie I. Inleiding (2) 3  Algemeen -adres :  Bij elke correspondentie : IUAP P7/..

IAP-VII Informatie II. Objectieven 4  het versterken van het fundamenteel onderzoek in België  het toekennen van extra personele en materiële middelen aan excellente onderzoeksploegen;  het stimuleren van samenwerking tussen universiteiten uit de verschillende gemeenschappen  het in staat stellen van jonge ploegen profijt te trekken van het excellerende milieu van een netwerk  de inpassing van de Belgische onderzoeksploegen in de Europese en internationale netwerken vergemakkelijken.

IAP-VII Informatie III. Historiek 5 PHASE I ( )14 netwerken45 miljoen EUR PHASE II (1990 – 1995)23 netwerken50 miljoen EUR PHASE III(1992 – 1996)16 netwerken50 miljoen EUR PHASE IV ( )35 netwerken110 miljoen EUR PHASE V(2002 – 2006)36 netwerken112 miljoen EUR PHASE VI(2007 – 2011)44 netwerken143 miljoen EUR PHASE VII( )47 netwerken156,5 miljoen EUR

IUAP-VII Informatie IV. Enkele cijfers  47 netwerken (waaronder 17 nieuwe) -24 in levenswetenschappen -15 in exacte of toegepaste wetenschappen - 8 in humane wetenschappen  369 onderzoeksploegen -257 Belgische promotoren -112 Internationale partners 6

IUAP-VII Informatie V. Uitvoeringsvoorwaarden  Contract IUAP-VII  Administratieve richtlijnen  Homepage : 7

IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (1)  Coördinatie van het netwerk  Vergaderingen -Kick-off meeting -Minimum 1 vergadering per jaar  Begeleidingscomité ( externe experten )  Website van het netwerk  Internationaal symposium  Network-driven training activities 8

IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (2) Richtlijnen voor de jaarlijkse meetings  Inleiding door de coördinator  Voorstelling van de onderzoeksresultaten en samenwerking door de WP-verantwoordelijken  Presentaties door jonge onderzoekers (eventueel posters)  Korte administratieve meeting (+ verslag)  Beurtrol voor de organisatie 9 BELSPO niet vergeten uit te nodigen

IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (3) 10 Richtlijnen voor de website  Partners  Samenvatting / beschrijving van het project  Lijst van de publicaties  IUAP-studiedagen, workshops, symposia  Network-driven activities  Jobaanbiedingen  Nieuwsbrief  Discussieforum  Jaarrapporten Indien nodig: “password-protected area”. Niet vergeten: logo Belspo, link met Belspo- en IAP-website

IUAP-VII Informatie VI. Organisatie netwerk (4) Network-driven training activitities  ter bevordering van de interdisciplinaire opleiding van phD students en postdocs  graduate school, summer schools etc…. 11

IUAP-VII Informatie  Organiseren van vergaderingen (WP-meetings,…)  Contacten tussen de onderzoekers van de verschillende ploegen  Uitwisselen van personeel, informatie en materiaal  Gemeenschappelijk gebruik van uitrusting, gegevensbanken,...  Gemeenschappelijke activiteiten: network-driven training activities, symposia, co-promotorschap voor thesissen, …..  Copublicaties, EU-projecten, ….  Website van het netwerk  Elektronische newsletter,… Goede praktijken van een IUAP-netwerk 12 VI. Organisatie netwerk (5)

IUAP-VII Informatie  Elke Int-partner wordt “opgevolgd” door een Belgische partner  Contract tussen de Instelling van de Int-partner en de Instelling van de Belgische promotor Samenwerking met de Internationale partners 13 VI. Organisatie netwerk (6)

IUAP-VII Informatie VII. Uitgavencategorieën  Personeel  Werking  Uitrusting  Onderaanneming  Overheads  Internationaal partnerschap 14

IUAP-VII Informatie VII. Personeel (1) 15  Personeelsbudget = min. 60% van totaal budget  Doctoraats- en postdocbeurzen = max. 60% van personeelsbudget (uitzondering indien totaal budget < €)  Minstens 1 full-time wetenschapper (of equivalent in deeltijders)  Minstens 1 postdoc voor ploegen met budget van EUR of meer ( aanbeveling )

IUAP-VII Informatie VII. Personeel (2) 16  Arbeids- of beursovereenkomst : -Duur : minimum 1 jaar (behalve uitzonderingen: laatste jaar van het IUAP-contract, zwangerschap, ernstige ziekte,...) -IUAP-promotor met naam vermeld -Kopie overmaken bij indiensttreding

IUAP-VII Informatie 17 VII. Werking (1) « FORFAIT » = maximum 15% van totaal budget  Elke werkingsuitgave in het kader van het project  Geen bewijsstukken naar Belspo  Maar mogelijkheid van controle door een audit : -Respecteren wetten en interne regels -Forfait gebruikt voor het project (voor rekening promotor)

IUAP-VII Informatie 18 VII. Werking (2) Naast « het forfait » : mogelijkheid tot terugbetaling van uitgaven onder bepaalde voorwaarden : -Uitgave > 500 € BTWi ( bedrag van boekhoudkundig stuk) -Uitgave duidelijk gelinkt aan het project -Naam IUAP-promotor of collega op factuur Sommige uitgaven zijn uitgesloten van deze mogelijkheid

IUAP-VII Informatie 19 VII. Werking (3) Uitgaven die niet in aanmerking komen als uitgaven « naast het forfait »:  Kantoorbenodigdheden (inclusief informaticamaterieel)  Fotocopies, documentatie, verzending, telecommunicatie, verzekeringen  Verplaatsingen en verblijven in België en in buitenland  Restaurant, traiteur, voeding (behalve organisatie van IUAP- workshops)  Interne facturen voor aankoop van goederen (economaat, algemeen magazijn)

IUAP-VII Informatie 20 VII. Werking (4) Voorbeelden van uitgaven « naast het forfait »:  Interne facturen voor prestatie van diensten  Vergoeding jobstudenten  Onderhoudskost van specifieke apparatuur  Vergoedingen aan gastonderzoekers  Onkosten organisatie van IUAP-evenementen,…  Interne onderaanneming boekhoudkundig stuk > 500 euro BTW inclusief

IUAP-VII Informatie 21 VII. Werking (5) Interne onderaanneming  Voor diensten van een collega van een andere onderzoekseenheid van zijn/haar Instelling  Mits goedkeuring van de programmabeheerder : via Bijlage 1 in de Adm. richtlijnen

IUAP-VII Informatie 22 VII. Werking (6) Opmerkingen:  Als het maximaal « forfaitair bedrag » van 15 % volstaat kunnen alle werkingsuitgaven erop geïmputeerd worden  Geen verplichting om het maximum aan « forfait » aan te vragen

IUAP-VII Informatie VII. Uitrusting (1) 23  Wetenschappelijke en technische apparaten en instrumenten (inclusief bureautica- en informaticamateriaal)  Eenheidsprijs > 500 € BTW inclusief Indien aankoop > € en niet in aankoopplan → toestemming Belspo vragen

IUAP-VII Informatie VII. Uitrusting (2) 24 Factuur = 1 volledige PC Uitrusting indien > 500 € Factuur = informatica-accessoires → « forfait » werking indien eenheidsprijs < 500 €

IUAP-VII Informatie VII. Uitrusting (3) 25 Géén bureaumeubelen Géén aankoop nà 31/12/2016

IUAP-VII Informatie VII. Onderaanneming 26  Prestatie diensten door externe derden  Indien niet voorzien in bijlage I van contract → toestemming Belspo vragen  Gelimiteerd tot 25% van budget van promotor

IUAP-VII Informatie VII. Overheads 27  Forfait → geen bewijsstuk (geen controle bij een audit)  Max. 5% personeels- en werkingskosten  Dekken forfaitair de administratiekosten, de huur, de lasten, de afschrijving van het materieel, de verzekeringen

IUAP-VII Informatie VII. Internat. partnerschap (1)  50 % co-financiering  IUAP-bijdrage : -± EUR/netwerk -Uitsluitend voor personeel en werking -Budget wordt toegevoegd in budgettaire tabel van Belgische partner 28

IUAP-VII Informatie VII. Internat. partnerschap (2) 29  Uitgaven ten laste van het IUAP-budget: -Uitgaven gedaan door de international partner: Schuldvordering met briefhoofd van de Instelling van internationale partner en getekend door de wettelijke vertegenwoordiger -Uitgaven gedaan door de Belgische promotor: Facturen of onkostennota’s die worden ingebracht in de uitgavencategorie « Internationaal partnerschap »

IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (1)  7 jaarlijkse schijven : 2012 tot 2018 (onafhankelijk van de uitgaven)  Het toegekende budget is beschikbaar over de ganse periode van het contract. Begroting 30

IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (2)  Binnen eenzelfde categorie : -Saldi worden automatisch overgebracht naar het volgend jaar  Tussen de verschillende categorieën -formulier voor overdracht van kredieten + visum van financiële dienst (Bijlage 2) minimum 60 % personeelsbudget Kredietoverdrachten 31

IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (3)  Worden tweemaal per jaar opgestuurd door de financiële dienst van de Instelling  Geen uitgaven na de einddatum van contract Verantwoording van de uitgaven 32

IUAP-VII Informatie VIII. Financiële bepalingen (4) 33 Personeel € € € Werking € € € forfait € € € boven forfait €2.000 € € Overheads €6.500 € € Uitrusting €7.000 € € Onderaanneming €0 € € € € € Internat. Partner € € € Internat. Partner €0 € € € € €

IUAP-VII Informatie IX. Rapporten (1) Aanvangsverslag : uiterlijk 30 november 2012 Jaarlijkse verslagen :  Administratief deel (personeel) : excel file  Wetenschappelijk deel (voortgang onderzoeks- werkzaamheden + werking van het netwerk) Verslag bestemd voor de evaluatie (?) Finaal verslag (uiterlijk 31 december 2017)  Algemene samenvatting 34

IUAP-VII Informatie IX. Rapporten (2) Indiendatum van jaarlijkse verslagen = 3 maanden na elk dienstjaar  30 juni : netwerken met startdatum 1 april 2012  31 dec.: netwerken met start 1 okt Alle rapporten zijn gemeenschappelijk voor het netwerk

IUAP-VII Informatie X. Verspreiding resultaten (1) Publicaties, octrooiaanvragen, posters, website, aankondigingen colloquia, power point presentaties,…:  Vermelding van Federaal Wetenschapsbeleid als financieringsbron (cfr standaardtekst in IUAP- contract)  Gebruik van logo’s : Belspo, IUAP, van het netwerk, …. 36

IUAP-VII Informatie X. Verspreiding resultaten (2) 37 Open Access (OA) : Declaration of Berlin (2003)  Publicaties in Online Tijdschriften  Onderzoeksresultaten  in OA depot van de Instelling (Institutional OA Repository) of  in OA depot van Belspo (binnenkort beschikbaar)  Eindverslag  in OA depot van Belspo

IUAP-VII Informatie X. Verspreiding resultaten (3) 38 Datasets inzake biodiversiteit  Het Belgisch biodiversiteitsplatform : Biologisch materiaal (kweekbaar) zoals bacteriën, virussen, schimmels, cellen, weefsels,…  Biological Resource Center  bij voorkeur : BCCM-consortium (

IUAP-VII Informatie 39 Dank u voor uw aandacht ! VRAGEN ANTWOORDEN