Beleidsplan Vrijetijdseconomie Drimmelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
Hoe ontstond dit initiatief ?
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
Marco Oving Projectleider
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Trends vrijetijdseconomie
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
HoekscheWaardDuurzaam
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
OR-platform 15 november.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
NME: kiezen, leren, meedoen
Marketingplanning en strategie
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
Startbijeenkomst, 10 november 2011 OMMETJE LAAG-KEPPEL.
Citymarketing Hilversum 2006
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Werken aan leefbaarheid in Maurik!
een nieuwe LEADER periode
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Presentatie Gemeenteraad
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Bodegraven Noord Stuurgroep Veenweiden Gouwe Wiericke
DEBAT OVER REGIOSAMENWERKING Welkom Korte kennismaking met de regio door wethouder cultuur Laren Tijmen Smit en cultuurregisseur Yvonne van der Zee Drie.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
Leefbaarheid Uitvoeringsprogramma Leefbaarheid ‘Samen voor Het Groene Woud’ Anja Verweij, Bart van Nuland.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Ondernemersfonds Dinkelland 13 maart Ondernemersfonds Dinkelland Doel en Financiering: 1. Versterken toeristisch-economische positie Ootmarsum-Dinkelland:
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Cliëntenraad Sociaal Domein
Waarde(n)vol werk in uitvoering
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) in Schiedam Centrum?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Beleidsplan Vrijetijdseconomie Drimmelen Presentatie Analyse, Evaluatie, Conclusies, Beleids- en Actieplan Informatieronde Gemeenteraad 10 oktober 2013 Wim van Hooff

Inhoud Opdracht en werkwijze Evaluatie beleidsplan 2008 Evaluatie Toeristisch Platform Markt- en beleidsanalyse Geactualiseerde SWOT-analyse Conclusies Beleidsplan op hoofdlijnen Actieplan op hoofdlijnen Organisatie en financiën

Opdracht en werkwijze Opdracht: Vrijetijdseconomie: opstellen beleidsplan vrijetijdseconomie Vrijetijdseconomie: omvat de gehele toeristisch-recreatieve sector, incl. horeca en detailhandel. Het betreft dus alle activiteiten op het gebied van vrije tijd waardoor inwoner en toerist graag in de gemeente verblijft.

Opdracht en werkwijze Specifieke onderdelen: Actualiseren SWOT-analyse Evaluatie beleidsplan 2008 Evaluatie Toeristisch Platform In beeld brengen belemmerende wet- en regelgeving Het leggen van verbindingen tussen sectoren Actieplan, organisatie, betrokkenheid ondernemers Financiële paragraaf en subsidiemogelijkheden

Opdracht en werkwijze Werkwijze: Fase 1: inventarisatie, evaluatie en analyse: deskresearch, gesprekken, SWOT-analyse, conclusies en eerste voorstellen beleidsplan Fase 2: ontwikkeling nieuwe concepten: innovatie-sessie en workshops Fase 3: nadere uitwerking beleids- en actieplan

Evaluatie beleidsplan 2008 1. Beleidsvisie: drie doelstellingen: Positioneren gemeente als toeristisch bestemming aan de Biesbosch en het daartoe ontwikkelen en beheren van openluchtrecreatieve voorzieningen en het mede zorg dragen voor een goede promotie Creëren van heldere en stimulerende voorwaarden voor toeristische bedrijven Het initiëren en bestendigen van samenwerking met bedrijven en regio-organisaties + specifieke punten als identiteit, doelgroepen en verbetering aanbod en

Evaluatie Beleidsplan 2008 Evaluatie beleidsvisie: Positionering lijkt geslaagd; promotie kan altijd meer en beter Stimulerende voorwaarden: meningen verdeeld; voorwaarden zijn meestal niet verkeerd, maar het stimulerende wordt gemist Samenwerking: loopt goed + identiteit en keuze doelgroepen wordt consequent doorgevoerd (aanbod: actieplan)

Evaluatie beleidsplan 2008 2. Ruimtelijk beleid: Praktisch alle aanbevelingen uit het beleidsplan zijn overgenomen in het ontwerp bestemmingsplan; Enkele kleine puntjes zijn om praktische redenen net even anders ingevuld of verwoord 3. Actieplan: 15 projecten: 9 projecten gerealiseerd; 2 niet; 4 projecten waren om verschillende redenen niet uitvoerbaar

Evaluatie beleidsplan 2008 Conclusies: Overall beeld: voorzichtig positief Redenen niet uitgevoerd beleid of acties niet altijd even helder Geld was geen probleem, want opbrengsten uit toeristenbelasting zijn niet allemaal besteed Systematische aanpak en monitoring kunnen beter Geinterviewden uit de sector kennen het plan niet of weten niet precies wat er in staat (bv. in actieplan) Communicatie kan dus ook beter

Evaluatie Toeristisch Platform Doelstellingen: Toezien op en ondersteunen uitvoering actieplan Stimuleren nieuwe ontwikkelingen Terugkoppelen / betrekken achterban (on)gevraagd advies geven aan gemeenteraad Gewenste samenstelling: Wethouder + beleidsmedewerker toerisme 10 ondernemers uit verschillende sectoren en kernen Vertegenwoordigers cultuur, natuur en landbouw

Evaluatie Toeristisch Platform Resultaten: Platform gestart in 2010 Met wethouder, beleidsmedewerker en 8 ondernemers uit verschillende sectoren en onafhankelijk voorzitter 5x per jaar bijeen; 6 werkgroepen: alleen promotiewerkgroep werkt goed; cultuurhistorie en routenetwerken redelijk; de andere (zeer) matig Activiteiten: bespreken ontwikkelingen (bv biesboschcentrum, jachthaven), ontwikkeling en onderhoud website en evenementen/activiteiten kalander; organisatie Open Coffecafe, netwerk-bijeenkomsten

Evaluatie Toeristisch Platform Zelfreflectie: huidige structuur ter discussie; achterbannen zijn onvoldoende op de hoogte; er komt te weinig uit; goede ideeën blijven liggen Reacties geïnterviewden: Platform is gekend, maar niet wie er in zit en wat haar taak is; slecht enkele acties (website en netwerkbijeenkomsten) zijn bekend Conclusie: Platform is redelijk van de grond gekomen, maar doelen en taken moeten herbezien worden, aansturing en uitvoering moeten beter, communicatie naar de achterban moet beter

Marktanalyse - positie Aanbod: cafes, restaurants en detailhandel is (flink) gedaald (in alle kernen) streekproducten winkels en organisaties voor groepen en evenementen is gestegen verblijf is licht gedaald Voort grotendeels gelijk gebleven Doelgroepen: Primaire zijn nog steeds: eigen inwoners; dagtoerist 55+ vooral uit de regio; dagtoerist gezinnen en watersporters Secundaire: kort verblijf, groepen en nichemarkten zoals natuurliefhebbers, vissers, evenementen ed.

Marktanalyse - trends Doelgroepen: Algemeen: Toename groepen, natuurgericht, camperaars, short breaks Oudere gast: steeds meer gesegmenteerd; groeipotentie Watersport: afnemend; minder varen, meer in haven Algemeen: Bedrijven: moeten marktgerichter worden; onderscheidend; vernieuwend Consument: prijsbewust, zoeken beleving en ervaring, altijd online, goede productinformatie; story telling, authentiek Toerisme: fietsen en wandelen blijven; maar daarnaast veel andere activiteiten; kamperen loopt terug, bungalow en B&B groeit Horeca: innovatieve concepten; eenpersoons-concepten

Beleidsanalyse Provinciaal: nadruk op versterking aanbod, nieuwe producten, cross-overs en gastvrijheid; Geld voor: proces, onderzoek, kennis en marketing Biesbosch: streeft naar Top 3 NP, voorbeeld van duurzaam toerisme, ambassadeurs, professionele organisatie; verbreding aanbod (verblijf en attracties) West-Brabant: routenetwerken, Brabant aan Zee, samenwerking en aansturing Lokaal: DPO: uit 2002, maar ruimtelijk geen verandering; meer aandacht nodig voor organisatie en samenwerking Structuurvisie: uit 2003, gedateerd mbt woningbouw, detailhandel, r&t; watersport is niet meer de rode draad voor recreatie; de hele sector is nodig Ruimtelijke ontwikkelingsvisie: oude haven, parkeren, koppeling met dorp en entrees dienen verbeterd te worden

Geactualiseerde SWOT Sterke punten: Zwakke punten: Gebleven zijn: ligging, NP, marktpositie, imago, routes, watersportvoorzieningen Verbeterd zijn: promotie ism Parkschap, routes, 1 ondernemersvereniging, vermaak (activiteiten ed) Zwakke punten: Gebleven zijn: bereikbaarheid NP, verblijfstoerisme, promotie in de breedte, diversiteit horeca, slagvaardigheid ondernemers & overheid samen Verslechterd: detailhandel, bedrijfseconomische positie

Geactualiseerde SWOT Kansen: Bedreigingen: Meer inzet op 55+, Vlamingen, niche markten Verblijfstijd in havens en kort verblijf neemt toe Promotie en verkoop: meer en beter Verbindingen tussen toerisme, detailhandel en andere sectoren Nieuwe producten, aanbiedingen en gastheerschap Bedreigingen: Afname watersport; bestedingen, financierbaarheid Vergrijzing en veranderend koopgedrag; vermindering detailhandel

Conclusies Beleidsplan 2008 is redelijk goed uitgevoerd Specifieke zaken minder: stimuleringsbeleid, monitoring, communicatie en ontwikkeling nieuwe producten Toeristisch Platform heeft iets te weinig gebracht; herbezinning op taken, samenstelling en werkwijze nodig Regionale samenwerking loopt goed Aanbod is niet wezenlijk veranderd, maar markt wel Relevante doelgroepen hetzelfde, wel accentverschillen Trends wijzen op noodzaak productvernieuwing Detailhandel verder onder druk: meer samenwerking wordt bittere noodzaak SWOT-analyse: niet wezenlijk anders, wel mbt kansen

Conclusies: Bestaande doelgroepen bieden nog steeds volop perspectief, mits ondernemers daar zelf en samen mee aan de slag gaan Promotie kan en moet beter; vooral in gezamenlijkheid; alle partijen moeten daarin verantwoordelijkheid nemen Aan ideeën ontbreekt het niet bij ondernemers; wel aan slagkracht om ze uit te voeren Een aanjager/motivator wordt node gemist Traditionele scheidslijnen tussen sectoren moeten doorbroken worden: recreatie moet met detailhandel, horeca en andere sectoren gaan samenwerken

Beleidsvisie op hoofdlijnen Rol voor de gemeente wordt kleiner; meer en meer faciliterend; ondersteunende rol blijft nodig Vrijetijdseconomie blijft een belangrijk speerpunt van beleid; regionale samenwerking is daarbij noodzaak Prioriteit ligt bij productvernieuwing en samenwerking Aanpak moet verbeterd worden, BND kan hierin een voortrekkersrol vervullen, maar daarnaast is menskracht nodig om die vernieuwing en samenwerking vorm te geven Die aanpak moet mbt promotie en verkoop regionaal opgepakt worden

Beleidsvisie op hoofdlijnen Doelen: Groei is nodig om bestedingen op peil te houden Ontwikkeling en verkoop van nieuwe producten; innovatie in bedrijven en door samenwerking Vernieuwing van samenwerkingsstructuur Vier clusters van projecten en acties: Promotie en verkoop Ontwikkelen en verkopen van samengestelde producten van verschillende bedrijven Verbetering, innovatie en doorontwikkeling van bestaande producten en bedrijven Verbetering publieke recreatieve (basis) infrastructuur

Actieplan Op het gebied van promotie Imago Drimmelen (voortuin en waterpoort) voor De Biesbosch versterken dmv toolbox, pr, social media Deelname aan centrale database VVV Ned (aansluiten bij Reg. VVV ZHZ); vanuit deze database zijn websites te vullen, drukwerk te maken, infozuilen te realiseren,ed Informatie op locatie: nieuwe invulling Biesb. Bez. Centrum, infozuilen bij ondernemers, folders en actieve doorverwijzing Centrale figuur nodig om Drimmelen te promoten; Biesbosch breed oppakken

2. Op het gebied van ontwikkelen/verkoop samengestelde producten/diensten Individuele arrangementen vormgeven ism: campings (gezinnen); B&B (50+), bootverhuurders/rondvaarten (alleengaanden) Groeps- en vergader-arrangementen: door een bedrijf ism diverse toeristische bedrijven, horeca Ontwikkeling evenement ‘Biesbosch Challenge’ door een aantal samenwerkende bedrijven

Actieplan 3. Op het gebied van productontwikkeling en innovatie bij bedrijven (toeristisch en detailhandel) Opstellen businessplan centrumgebied Made en onderzoeken draagvlak gezamenlijke financiering middels een ondernemersfonds Instelling intervisiegroepen/ondernemers die elkaar helpen bij innovatie, incl. onafhankelijke ondersteuning Instelling coaching jonge ondernemers (vouchersysteem) Detailhandel: gezamenlijke webshop e.a. promotie Nader onderzoek om verbinding Jachthaven Drimmelen en centrum Made te verbeteren

Actieplan 4. Openbare voorzieningen/investeringen: Kleine Schans: verdere ontwikkeling i.c.m. kiosk haven Terheijden (publiek-privaat) Ondersteuning veerverbindingen Biesbosch (Lage Zwaluwe en Drimmelen) Voorzieningen langs routes (bankjes ed): investering gemeente; onderhoud particulier Literatuurroute Baarle Nassau – Moerdijk (kleine investering) Entree Drimmelen: gemeente ism Biesbosch Marina Mark-Dintel-Vliet vaarvoorzieningen: investering gemeenten; onderhoud particulier

Organisatie en Financiën Toeristisch Platform: verbreden, onderbrengen bij BND, strakkere aansturing, externe ondersteuning/aanjager, betere monitoring en communicatie Instelling intervisiegroepen ondernemers incl. externe ondersteuning Start maken/ testcase Ondernemersfonds detailhandel Made (later evt. uitbreiden naar Leids model voor dorpen Drimmelen en Lage Zwaluwe) Versterken samenwerking rond De Biesbosch mbt promotie en verkoop (ism Parkschap en Brab a/d Biesbosch)

Organisatie en Financiën 2. Financiën: uitgangspunten: Volledige besteding jaarlijkse toeristen belasting (€ 100.000 per jaar, maar 50.000 ligt vast in verplichte uitgaven zoals fietspad en Parkschap) en openstaande reserve (€ 200.000) Inspraak en monitoring door de sector Gemeente doet in het vervolg alleen nog maar eenmalige investeringen uit dit budget Beheer en onderhoud, continuering acties in principe door bedrijven en particulieren Opstarten acties voor extra budgetvorming, zoals Ondernemersfonds detailhandel

. Hartelijk Dank