Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin
Intro, uit het leven gegrepen: “Ik vind dat we een videofilm moeten maken. Da’s bewegend beeld, wordt door iedereen bekeken, en is ook voor laaggeschoolden toegankelijk.” “Cartoons, dàt moet je gebruiken. Ik kijk daar altijd naar als ik een boekske of een gazet lees.
“Ge moet niet te veel tijd en geld besteden aan ne website “Ge moet niet te veel tijd en geld besteden aan ne website. Want de ouden van dagen maken daar toch geen gebruik van.” “Hebt ge dat infoblad van de buurgemeente al gezien? Dat ziet er nogal wat beter uit dan dat van ons. Dat van ons moet nog beter. Ha, ge waart nu met iets anders bezig?” “Dat doen wij niet. We hebben daar toch geen geld voor.”
Communicatieplan? Tegen routine, nattevingerwerk, vooroordelen Kan zowel slaan op: een meer algemene beleidsnota een zeer concreet plan/draaiboek Geeft antwoord op breed vragenpalet: Wat gaan we doen? Welke prioriteiten stellen we? Hoe gaan we dat doen (inhoud, vorm, kanalen) Wanneer doen we wat? Wie gaat doen? Wat kunnen we zelf, wat niet? Hoeveel gaat dat kosten? Wie zal dat betalen?
Meerjarenbeleidsplan communicatie (onderzoek KHMechelen, najaar 2003)
Jullie ervaringen? 1. Heeft jouw gemeente een communicatieplan? 2. Waarom wel/niet 3. Indien plan: wat houdt dit plan in? 4. Indien plan: hoe kwam dit plan tot stand? 5. Wat je goede/slechte ervaringen ivm het al dan niet ontwikkelen & opvolgen van een plan?
Het communicatiegebouw
Aandachtspunten & tips
C’est qui à l’appareil? Wie doet het: heldere afspraken. Communicatie is een zaak van allen. Zorg voor draagvlak bij mandatarissen en personeel. Communicatie mag niet verkokeren.
Welk knap model? Er is geen algemeen geldend model voor een communicatieplan. Er zijn wel goede plannen als inspiratiebron. Kopieer niet klakkeloos van anderen. Plannen zijn geen bijbels en moeten kunnen evolueren.
Zonder voorspel, minder kans op bevredigend resultaat Geen onderbouw = aanmodderen op moerassige bodem. Laat je onderzoeken: sterktezwakte analyses op het vlak van behoeften, bereik, communicatiekanalen, kwaliteit… .
Ook Over Het Hoofd Gezien? Tweerichtingscommunicatie! Crisiscommunicatie!! Mondelinge communicatie!!! Interne communicatie te plannen!!!!
Ik dacht dat gij dat ging doen. Oei, heb ik u dat niet gezegd? Een communicatieplan veronderstelt duidelijke, formele afspraken. Informele communicatiekanalen moeten soms geformaliseerd worden. Zeker bij organisaties in groei.
Arm maar proper? Zorg voor transparante budgetten. Spaar voor grote kosten, en spreid die over meerdere jaren. Wie onbemiddeld is moet nog meer samenwerken met anderen.
Zijn we er nu nog niet? Communicatieplanning is een iteratief leerproces. Effecten kan je nauwelijks plannen, wel proberen in te schatten. En dan nog… . Registreer effecten, met het oog op later.
Lang leve de komkommermaanden. Uitsmijters Lang leve de komkommermaanden. Doe de drie d’s: Draagvlak Deskundigheid Daadkracht.
Bedankt voor de aandacht! Maar er is nog...
* reclame* Bezoekt onze website: zijn aankondigingen, rapporten, presentaties, zijn weblog e-government, … . Abonneer je op ons keineige e-zine! www.memori.be