Patiënt@home.nl telezorg in praktijk Andrea Nijhuis
Onderwerpen Telezorg Meerwaarde voor patiënt Relatie met EPD Teleconsult Hoe verder? -
Telezorg... ... is het op afstand toepassen van zorgdiensten met behulp van ICT, gericht op het primaire zorgproces, zodat de kwaliteit van leven van de patiënt verbetert
Meerwaarde voor patiënt (1) Autonomie bewustwording invloed op eigen zorg partnerschap met zorgverlener in samenspraak tussen arts en patiënt
Meerwaarde voor patiënt (2) integrale keten als uitgangspunt Kwaliteit zorg dichter bij huis snellere, betere en eerdere diagnose meer effectieve tijd en aandacht behandeling sluit beter aan op patiënt integrale keten als uitgangspunt
spil in communicatie met zorgverleners Relatie EPD Patiëntendeel zelfzorgmedicatie daadwerkelijk medicijngebruik meetwaarden ervaringen, etc. spil in communicatie met zorgverleners
de zorggebruiker is er klaar voor Teleconsult (1) Onderzoek eerste lijn 40% wil e-mailcontact herinneringen, herhaalrecepten, uitslagen de zorggebruiker is er klaar voor
Teleconsult (2) Voordelen teleconsult kent ook risico’s los van tijd en plaats spaart tijd kans om snel te informeren betrokkenheid tweede lijn bij ha-consult betere kwaliteit van zorg? teleconsult kent ook risico’s
Teleconsult (3) Randvoorwaarden aanvulling op persoonlijk contact voorlichting en afspraken over gebruik als onderdeel van totaal pakket zorg keuzevrijheid waarborgen voor de kwaliteit
Hoe verder? Samen werken aan NPCF onderzoek veilige communicatie: een patiënten-pas (vgl. UZI) waarborgen voor de kwaliteit vergoeding van teleconsult NPCF onderzoek ervaringen van patiënten met teleconsult
NEDERLANDSE PATIËNTEN CONSUMENTEN FEDERATIE Postbus 1539 3500 BM Utrecht Churchilllaan 11 3527 GV Utrecht Telefoon 030 297 03 03 Fax 030 297 06 06 E-mail npcf@npcf.nl Website www.npcf.nl