Marketingmanagement in een Europese KMO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Bedrijfspresentatie Promavise
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Aanzet tot strategisch denken
Goudsmidatelier Jaasma De strategie – deel 1. Wat hebben we vorige week besproken?  De vraag en uitdaging  Hoe ziet u zichzelf als goudsmid?  Waarom.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Kamer van Koophandel Haaglanden
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Cross Media.
Beleidsvoering naar groei
detaillistenpromotie
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
ClearSense the first choice in local search and advertising.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
De Toekomst Marketing.
O NLINE M ARKETING E XPERT, IN EEN WEEK. Sanne Koenders & Esmeé van der Aa.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Marketingoriëntatie
[Productnaam] Marketingplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Eindpresentatie Digital Marketing Sneeuwliefhebber Jacky Aerts, Jolijn Akkerman, Isabella Elzinga.
Intro/Context Niemand weet exact hoe het Google algoritme werkt Echter, de belangrijkste factor zit hem voornamelijk in de kracht van andere websites die.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Positionering Den Beiaard How-project door Kateryna Glushak.
Informatie management HC2
50.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
SEO Kateryna Glushak en Saartje Van Broeckhoven. Wat?  Search Engine Optimization  Zoekmachineoptimalisatie  Techniek om website hoger te laten scoren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
LET’s get Social.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
PRESENTATIE VAN HET BEDRIJFSPLAN
[Productnaam] Marketingplan
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Marketingmanagement in een Europese KMO Orakel NV Marketingmanagement in een Europese KMO

Gesprekspunten Intro over Orakel Group Het marketingplan

1.1 Intro Orakel, what’s in a name ? AANKOOP 1.1 Intro Orakel, what’s in a name ? Orakel = KMO gespecialiseerd in bedrukken van ID- en controleproducten, hoofdzakelijk voor recreatieve sector. Netwerk van 10 buitenlandse kantoren. 1 visie: Profileren als flexibele en betrouwbare leverancier, ‘one stop shop’ voor bedrukte ID-artikelen meedenken met de klant en specialisatie in niche van kleine series met gedurfd design Doel : tegen 2010 tot de top 3 behoren in markten met kantoor mét winstgevende groei Doelen realiseren met gedreven en tevreden personeel over grenzen heen Orakel NV

1.2 Onze producten Producent van Identificatiepolsbandjes Houwtouwen en badges Digitaal drukwerk : consumptiebonnen, tickets, rugnummers en displays Doorverkoper van Consumptiemunten ! geen gadgets, wel gebruiksvoorwerpen

1.3 Onze structuur

2. Het marketingplan Waarom ? Analyse klanten Analyse concurrenten SWOT- en STEP-analyse Strategie en doel Middelen : 4P’s Actieplan

2.1 Waarom ? Duidelijk doel Stapsgewijs te werk Bewust over nadenken Hoeft niet veel tijd in beslag te nemen Bespaart achteraf tijd en geld Verschillen in elke markt

2.2 Analyse doelgroep Definieer per markt ! Wie zijn onze klanten ? Bestaande klanten ? Hoeveel ? Top 5 Schatting potentiële klanten Klantenbehoeften begrijpen Informeer je bij bronnen ter plaatse en bij organisaties als voka, FIT

2.3 Analyse concurrentie Wie ? Hun marktaandeel Prijzen Positie en imago Concurrentieel voordeel ? Nieuwkomers of substituten

2.4 SWOT en STEP SWOT STEP Sociale factoren Technologische factoren Economische factoren Politieke factoren

2.5 Strategie en doel SWOT = basis  zwakte ombuigen en sterkte benutten Doel SMART maken : Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden bv. 5 procent nieuwe klanten bij evenementenbureaus in Frankrijk in periode jan-dec 2007 Strategie = Hoe dit doel bereiken ?

2.6 Middelen : de 4 P’s Unieke eigenschappen Toegevoegde waarde PRODUCT Unieke eigenschappen Toegevoegde waarde Kwaliteit Service en after sales

2.6 De 4 P’s Welke prijs : gemiddelde, hoger of lager Als markleider is prijsdaling geen lange termijn oplossing

2.6 De 4 P’s PROMOTIE Beurzen: gemiddeld 1 beurs per land, dalende trend Persoonlijke bezoeken : top 20 potentiële klanten Mailings : min. 4 per jaar per kantoor, aangepast aan de markt Promoties: centraal beslist voor alle kantoren Advertenties : geen magazines, wel veel free publicity in de pers

2.6 De 4 P’s PROMOTIE Website = belangrijkste marketinginstrument, 90 % van bestellingen via website Vernieuwe website sinds maart 2006 SEO = Search Engine Optimisation SEA = Search Engine Advertising : Betaalde koppelingen op Google → aantal bezoekers x 3 sinds start campagne Google

2.6 De 4 P’s PLAATS Kanaal : eigen kantoren, agent, doorverkopers Distributiekanalen : zelf naar eindklanten, business-to-business, retail Grote spreiding of exclusief ?

2.7 Actieplan Marketingplan opstellen in samenwerking met verantwoordelijke ter plaatse, jaarlijkse update  marketingacties + timing ! Maandelijkse analyse van kerncijfers en bespreking met office managers 3. 3 x per jaar meeting met office manager - doornemen van uitgevoerde acties, behaalde resultaten, timing en doelen gehaald? Analyse Marketingacties bijsturen + timing 4. Opvolging acties en cijfers vanuit hoofdkantoor

Bedankt voor jullie aandacht. Nog vragen ? Bedankt voor jullie aandacht.