Infomoment 28 januari 2009 Brussel
Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers –Tijdspad pilootproject •Opleiding •Start •Leertrajecten •Ervaringsuitwisseling: 11 juni 2009 •Evaluatie •Eindrapport ‘Good Practices’ •11u – 11u20: pauze •11u 20 – 11u30: Verwachtingen tav registratieverantwoordelijken •11u30 – 11u40: Ondersteuning OSBJ •11u40 – … : Vragenronde
Voorstelling
Waarom registreren? 1.Voor de sector •Betrouwbare en uniforme cijfers •Beschrijving doelpubliek voor Vlaanderen en per werkvorm •Onderbouwing maatschappelijk debat •Reflectie en dialoog tussen sector en beleid 2.Voor de voorziening •Betrouwbare en uniforme cijfers – vergelijking met Vlaams gemiddelde •Beschrijving doelpubliek •Reflectie en dialoog: aansturing beleid •Stof discussie andere partners •… 3.Voor het team en de begeleiding •Intervisie-instrument •Hulpmiddel verslaggeving •Mini-opvolgingsdossier •Hulpmiddel participatieve hulpverlening •Het zet aan tot reflexieve houding •…
Hoe registreren? Blik op het registratiesysteem!
Afspraken gebruikers –2 profielen: hulpverlener en registratieverantwoordelijke –Minimaal 2 registratieverantwoordelijken/voorziening –Registreren gebruikerslijst op website •Registratieverantwoordelijken: vóór 30/01/2009 •Hulpverleners: vóór 28/02/2009 –Federaal token: noodzakelijke backup • –Elektronische kaartlezer •Informatie op: –Wijziging gebruikers •Nieuwe gebruiker: formulier website •Ex-gebruiker: meld dit op •Profielwissel: meld dit op
Wat staat ons te wachten? (1) •Opleiding: –Wanneer? • februari (telkens 12 deelnemers) •25 – 26 – 27 februari (telkens 12 deelnemers) •4 – 5 – 6 maart (telkens 24 deelnemers) •Telkens van 9u -13u – Voor wie? •Enkel registratieverantwoordelijken •Alle registratieverantwoordelijken –Waar? •Boudewijngebouw –Wat heb je nodig? •Federaal token •Elektronische identiteitskaart •Anonieme casus
Wat staat ons te wachten? (2) •Start registratie voorzieningen –wanneer: x maart 2009 –Welke dossiers? •ALLE nieuw gestarte dossiers sinds 1 januari 2009 •Bij voorkeur: ALLE lopende dossiers van 2009 (instroom obv laatste evolutieverslag) ifv oa jaarverslag •Leertrajecten en ervaringsuitwisseling (maart – juni 2009) –Thema’s: •organisatie registratiedoelstellingen formuleren •Functioneren jongereteambespreking •Inpassen in hulpverleningsproces –Opvolging voorzieningen door OSBJ –Ervaringsuitwisseling: 11 juni 2009 (herhaling in najaar) •Evaluatie •Eindrapport ‘Good Practices’
Wat verwachten we van jullie? •Registratieverantwoordelijke = –Eerste aanspreekpunt voor begeleiders –Informeren hulpverleners –Trekken project in team (niet registratieverantwoordelijken alleen!) –Schakel tussen OSBJ en begeleiders •Samen slagen in het opzet •Eerlijke feedback •Afspraken vzw’s – netwerken –Vragen bundelen –Ondersteuning tussen voorzieningen
Wat biedt de OSBJ? •Opleiding met handboek •Up to date informatie via –Website (FAQ) –Mailings aan alle registratieverantwoordelijken •Ondersteuning tijdens ganse project via: –Procesbegeleiding leertrajecten –Helpdesk via
Vragen? •Vragen •Evaluatie