Introductiesessie OWT 2002-2003. Onderwijstechnologie 2002 - 2003 Introductiesessie Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Welkom op de Julianaschool
Infosessie betaald educatief verlof BEV
De deelnemers over 16 stellingen
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Mijn gegevens op het web!?
Eindwerk zesde jaar.
Op het Zuyderzee College
Studeren = e-leren Stap 1: inloggen studentenportal
Ict - beleidsplan
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Begeleid zelfstandig leren
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Welkom op de ouderavond van klas 3
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Een terugblik op BCC … Buurt Computer Club 2005 – 2007 en nu..op naar BCC 2008 !
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
Stagecoördinatie op De Rank
moderniseren van het curriculum.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Workshop evalueren Dcp
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe gebruik ik easy transfer?. Als je een nieuwe pc hebt gekocht, kun je met Windows Easy Transfer je bestanden, , foto's en instellingen overzetten.
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Instructie Shakespeak Powerpoint
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Studieloopbaanbegeleiding
Kiezen voor keuzedelen
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
volgende bladzijde terug
Minor in het buitenland
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

Introductiesessie OWT

Onderwijstechnologie Introductiesessie Welkom

Introductiesessie OWT Deze sessie bestaat uit: Wat is OWT ? Doelen? Video Principes van organisatie Praktische organisatie: PAUZE Praktische afspraken Website & elektronische valven Bezoek aan het gebouw

Introductiesessie OWT OWT ? Niet: - leren werken met computers Wel - een vak waarin aangeleerd wordt hoe (nieuwe) media en technologie op de meest zinvolle wijze ingeschakeld kan worden in het pedagogisch / didactisch proces. Of… Hoe kun je met al het nieuwe dat bestaat de meeste optimale leer- en ontwikkelingsomgeving scheppen

Introductiesessie OWT Vb. sessie webdesign Niet: - hoe maak ik een website Wel: - hoe maak ik een website en zorg ik ervoor dat die educatief zinvol is.

Introductiesessie OWT Vb. Sessie ICT-management - hoe kan ik, in de gegeven omstandigheden, meedenken om een pedagogisch zinvol optimaal computerpark opbouwen - welke middelen bestaan er voor bepaalde collega’s die zoekende zijn?

Introductiesessie OWT Doelstellingen verwerven van de nodige technische en didactische basiskennis en -vaardigheden om deze nieuwe media zowel tijdens de opleiding (praktijk, scriptie,...), maar vooral met het oog op transfer naar de latere loopbaan zinvol, verantwoord en succesvol te hanteren in je eigen onderwijs - gemotiveerd worden om de nieuwe gebruiksmogelijkheden van deze nieuwe media zelfstandig verder te gaan verkennen en creatief toe te passen

VIDEO ICT in het onderwijs (?)

Introductiesessie OWT Hoe? Organisatieprincipes 1. Officiële richtlijnen: 3 studiepunten = 25 – 30 => studiebelasting: 75 tot 90 uur (2 weken!) Contacturen Werkjes Bezoeken

Introductiesessie OWT Onze keuze: algemeen NIET Per opleiding Lector gestuurd WEL Opleiding overschrijdend + gedifferentieerd - organisatie (500 studenten) student gestuurd

Introductiesessie OWT Wat nu komt… Praktische organisatie Is praktische uitleg die je ook vindt op de website van OWT

Introductiesessie OWT Praktisch 1. Introductiesessie 2. Vrije Sessie 3. Sessies 4. Ondersteuningssessie 5. Aanmelding 6. Samenstellen OWT-pakket: Taak + verwerking reader

Introductiesessie OWT Introductiesessie 2u planning / e-ondersteuning via het web bij het vak OWT

Introductiesessie OWT Vrije sessies op 25 september - sessie 1: Software downloaden en werken met digitaal prikbord (45’) - Sessie 2: Werken met Winip (45’)

Introductiesessie OWT Sessies (sept-dec) In totaal te kiezen 10u/12u (O & LS) Bij één van de sessies maak je later een taak en lees je de reader

Introductiesessie OWT Ondersteuningssessie Doel om je voor te bereiden op de taak. 1u in december. Praktische schikkingen volgen nog.

Introductiesessie OWT Aanmelding - enquête VOOR 20 december (indien niet in orde verlies van 2 punten) Bedoeling is, samen met de ondersteuningssessie, je te kunnen begeleiden.

Introductiesessie OWT Samenstelling OWT-pakket Taak bij een van de sessies (35-40u) 12 pt Koppeling van de reader m.b.t. taak (20-25u) 8 pt

Introductiesessie OWT Invullen keuzeformulier Wacht alle sessies af (in pause kun je nog even nazien en definitief invullen) Je MOET 1 sessie educatieve software volgen Daarnaast kies je 8 of 10 uur uit de andere sessies (let op niveau en je eigen interesse) Je kunt 2 keuzes voorstellen Onderaan vul je de letters in en reken je na of je in totaal voldoende uren hebt.

Introductiesessie OWT Sessie a – b - c Iedereen volgt één van deze sessies. Ze betreffen algemene informatie en toepassingen inzake educatieve software - Wat is er op de markt? - Waar vind je kritische besprekingen? - Wat gebeurt vanwege overheidswege? - Is educatieve software echt een verrijking?

Introductiesessie OWT Sessie d (2u) Gratis educatieve software zoeken en gebruiken - waar vind je gratis educatieve software op Internet? - hoe installeer je het? - Kun je er echt wat mee aanvangen? - Hoe integreer je dit in de klas?

Introductiesessie OWT Sessie e: (2u) Didactisch gebruik van Internet - Verfijnd zoeken / educatieve zoekmachines - internetprojecten in de klas? - Educatieve websites vinden? …

Introductiesessie OWT Sessie f ( 2u ) Werken met elektronisch beeldmateriaal (BEGINNERS) - zelf tekeningen maken met MsPaint - Tekeningen, gescande afbeeldingen integreren in Word Niet voor studenten LS informatica

Introductiesessie OWT Sessie g (2u) Werken met elektronisch beeldmateriaal gevorderden - spelen met afbeeldingen: beelden combineren tot een nieuwe combinatie (Ms Word / PhotoEditor)

Introductiesessie OWT Sessie h (4u) Computergestuurd toetsen en onderwijzen d.m.v. QMD toetsen maken / scores evalueren / informatie verwerken

Introductiesessie OWT Sessie i ( 4u) Educatieve website maken (BEGINNERS) - Wat is een goede website? - Wat is een educatieve website? - Aanmaken website in Frontpage

Introductiesessie OWT Sessie k (4u) Enkel voor studenten informatica of voor wie een website heeft Hoe interactiviteit toevoegen aan een website • Prikborden / maillists • Chatsoftware op jouw website? • Installatie perl scripts

Introductiesessie OWT Sessie L: (2u) Agenda, lesvoorbereidingen bijhouden Rapporten samenstellen aan de hand van een pakket (bijv. Doelpunt) Elektronische agenda en rapporten maken

Introductiesessie OWT Sessie M (2u) Op eenvoudige wijze een virtuele klas maken makkelijk online documenten plaatsen, discussies opzetten, etc.

Introductiesessie OWT Sessie N (2u) Werken binnen elektronische leeromgeving • belangrijkste functionaliteiten van een e- learning-omgeving • Laagdrempelige mogelijkheden om virtuele klassen op te bouwen • Blackboard en alternatieven

Introductiesessie OWT Sessie O(2u) Enkel voor informaticastudenten - zicht krijgen op de functie van 'ICT- coördinator' op een secundaire school - de verschillende stappen binnen strategisch ICT-schoolmanagement onderkennen - kennis maken met enkele tools van ICT- management

Introductiesessie OWT Sessie P1(2u) Een eenvoudige Powerpoint maken (beginners) (niet voor informaticastudenten) - wat is een goede layout? - een vertelboek maken

Introductiesessie OWT Sessie P2(2u) Interactieve oefeningen aanmaken met Powerpoint (gevorderden) - een vertelboek maken / een puzzel maken / kloklezen / interactieve elementen toevoegen… - iets “speels maken”???

Introductiesessie OWT Sessie Q ( 2u) Didactisch gebruik van pc als sportleraar Werken met rekenbladen speciaal voor sport Computerondersteund trainen De elektronische fitheidstest

Introductiesessie OWT Sessie r (2u) Zin of onzi van computers op school Doordenken: al dat gecomputer, is dit wel zinvol?

Introductiesessie OWT Sessie s (2u) Interactieve oefeningen maken met Excel het alfabet, de brug over 10, het honderdveld, maaltafels, rekenvoordeel, werkwoordvervoeging in zinsverband, Franse vocabulaire, Franse werkwoordvervoeging, … Minimumkennis Excel aanbevolen

Introductiesessie OWT Sessie t: (2u) Interactieve oefeningen maken met (Hotpotatoes) Vraagstukken maken (bijv. leesteksten, kruiswoordraadsels, figuren aanduiden, puzzels) met gratis software

Introductiesessie OWT Sessie u (4u) Digitale cursus maken * Werken met Camtasia, Snagit, Stealth Recorder * Toevoegen van videobeeld / geluid / interactie aan een PPT of website Enkel voor wie website kan maken of gevorderd “powerpointer” is

Introductiesessie OWT Sessie v (2u) Bezoek aan CST-beurs Zie afzonderlijke folder

Introductiesessie OWT Sessie W (2u) Open sessie Zelf een voorstel? Lectoren OWT begeleiden je in een traject.

DEEL 2: PRAKTISCHE AFSPRAKEN

Introductiesessie OWT … enkele klassiekers Ik ben ziek: …dus Ik ben vergeten voor welke sessie ik intekende… Ik wil een andere sessie volgen of op een ander moment de sessie volgen… Ik ben een fervente brosser… Een andere lector vraagt me iets te doen op woensdagvoormiddag Ik ga naar het buitenland: mag ik OWT- pakket later indienen?

Introductiesessie OWT Mag ik samenwerken voor het OWT- pakket? Mag ik OWT-pakket opsturen naar school? Mag ik een taak maken bij een sessie die ik niet volgde? 4/23 APRIL = DEFINITIEVE INDIENDATUM

Introductiesessie OWT MAAR… 500 studenten elke 2 vragen / elk 4 minuten beantwoorden = 4000 min = 66u 1 De website is de voornaamste bron van communiceren. 2 Op de site vind je welke sessie je moet volgen: zie “Mijn uurrooster” Het PRIKBORD laat toe om via op de hoogte gehouden te worden. Het zijn elektronische valven

Introductiesessie OWT PASWOORD WEBSITE login naam: owt Paswoord 123

Introductiesessie OWT Website Bevat alle informatie. Ook de details per sessie

Introductiesessie OWT Het prikbord op de website Bevat digitaal cursusmateriaal per sessie Je kunt er vragen stellen aan de lectoren, wees niet bang om dat te doen! Elkaar helpen HANDLEIDING: op de website Ondersteuning: vrije sessie 01

Introductiesessie OWT Wat moet je nu doen? * papier ingevuld afgeven * reader afhalen * website raadplegen voor uurrooster (vanaf 21 sept voor vrije sessies, vanaf 29 sept. Voor uurrooster sessies * je registreren op het digitaal prikbord en profiel notificatie aanpassen

Introductiesessie OWT Succes!