Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Betrouwbaarheidstypologie
Advertisements

De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Jasper De Kinderen Personenverzekering
Betrouwbaarheidstypologie
niets is zeker, dát is zeker!
Deel 2 Betrouwbaarheid.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Betrouwbaarheidstypologie
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
De nieuwe zorgverzekering
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Energiebesparing in de Industrie
BOBB (Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars) IJsselstein, 22 september 2008.
Verkoop- en debiteurenproces
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
De levensloopregeling Ten Raede Groep begeleidt u naar de Levensloopregeling.
Dienstverlenende ondernemingen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Betrouwbaarheidstypologie
Grootboek / General Ledger Toelichting bij de financieel administratieve verwerking van in- en verkoop mutaties in het “General Ledgar” van Navision.
Hoofdstuk 7 Stukproductie
Stichting Pensioenfonds Groothandel Vegro
Betrouwbaarheidstypologie
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Betrouwbaarheidstypologie
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Goed onderwijs maken we samen!
Balans Schematische weergave
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Interne organisatie Functies en processen
Betrouwbaarheidstypologie
Goedemiddag H3b.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Verzekeraar De verzekeringsmaatschappij. 4.1 Wie betaalt de schade? © Noordhoff Uitgevers 2011.
Hoe moet ik mijn loonstrookje lezen?
Boekhouden is het op regelmatige basis registreren en rapporteren
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Verzekeren 4.1 Wie betaalt de schade?
Boekhouding en administratie
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Lesbrief Vervoer H 3.
Financiële rechtmatigheid
Regelgeving staatsteun
Voorlichting SDS , Maurice Luijten,
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Verzekeringsbedrijven

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid Geautoriseerde premietabellen en verzekeringsvoorwaarden Functiescheiding voor premieontvangsten tussen: klantcontact, verzekerdenadministratie en financiële administratie Verzekerdenbestand X premie = opboeking bank Functiescheiding voor uit te keren schades tussen: schadeadministratie, taxatie, uitkering en financiële administratie Goedgekeurde en getaxeerde schades = uitgekeerde schades = afboeking bank Uitgebreid stelsel van general en application controls (zie deel 5)

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s juistheid verzekerdenbestand juistheid premies juistheid uitgekeerde schades

Toepassingsvraag 1 Wat wordt bedoeld met de juistheid van het verzekerdenbestand?

Preventieve IC maatregelen

Begroting, normen en tarieven

1.1 Begroting, normen, tarieven Premietabellen uitmondend in begrote premieontvangsten Begrote schade-uitkeringen Begrote beleggingsresultaten Overige kosten Normen voor solvabiliteit (DNB, Europese regels Solvency I en II)

Toepassingsvraag 2 Uit welke onderdelen bestaat de premie van een verzekeringsbedrijf?

1.2 CT functiescheiding Voor premieontvangsten: commerciële afdeling verkoop (beschikkend) acceptatie afdeling (uitvoerend) verzekerdenadministratie (uitvoerend) financiële administratie ( registrerend & controlerend) Uitkering schades: registratie binnenkomst (uitvoerend) taxatie (uitvoerend) toekenning (beschikkend) uitbetaling (uitvoerend) financiële administratie (registrerend & controlerend)

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen acceptatie nieuwe verzekerden premiebepaling door actuariële afdeling. validatie onderliggende formules/modellen door onafhankelijke actuaris regelgeving vanuit Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandse Bank.

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Bruto premies Provisie Netto premies Betaalde schade +/- Mutatie voorziening nog uit te keren schade Technisch resultaat Beleggingsresultaat Winst Balans gerelateerd: Beleggingen, technische voorziening, INBR (incurred but not reported: gemelde, maar nog niet verwerkte schades).

Toepassingsvraag 3 Wat wordt bedoeld met technisch resultaat?

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden premiebestand Verzekerdenbestand schadebestand

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

2.1 Cijferanalyse aantal verzekerden in relatie tot premieontvangsten gedeclareerde schades in relatie tot toegekende en uitbetaalde schades ontwikkeling gemiddelde omvang gemelde schade

Verbandscontroles

2.2 Verbandscontroles te ontvangen premies volgens verzekerden bestand = gefactureerde premies = ontvangen volgens bank + openstaande vorderingen schades in behandeling begin periode + aangemeld – afgehandeld = schades in behandeling einde periode goedgekeurde schades = uitbetaalde schades

2.3 Detailcontroles controle op de juistheid van de gefactureerde premies en autorisatie door directie controle op juistheid uitgekeerde schades naleving regelgeving Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandse Bank

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse inspectie van aangemelde en behandelde schadegevallen

Travelsure

Travelsure is een onderdeel van een grote verzekeringsmaatschappij en heeft zich gespecialiseerd in het verstrekken van reisverzekeringen. Onder de directie ressorteren de volgende afdelingen: Klantcontact Acceptatie Verzekerden Administratie Schade Interne controle Administratie   Het tarief voor de polis is afhankelijk van de voorwaarden (economy, basis, uitgebreid) en het dekkingsgebied (binnen Europa en buiten Europa).

Zoek?

Potentieel verzekerden moeten eerst een aanvraagformulier invullen en opsturen naar de afdeling Klantcontact. Deze aanvraagformulieren zijn op via assurantietussenpersonen en via de website te verkrijgen. Op basis van het aanvraagformulier en de uitkomst van nader onderzoek bepaalt de afdeling Acceptatie of de potentiële klant in aanmerking komt voor verzekering of niet. De premie voor de verzekering dient jaarlijks vooraf door de klanten te worden voldaan waarna deze een pasje krijgen met daarop hun polisnummer en de aard van de polis. De door de verzekerden ingediende claims worden door de afdeling Schade beoordeeld. Bij toekenning van de Schade wordt het vastgestelde bedrag binnen 30 dagen op het rekeningnummer van de verzekerde overgemaakt.

Uitkering

Toepassingsvraag 4 Welke risico’s loopt Travelsure ten aanzien van de acceptatie van verzekerden en hoe kunnen deze worden opgevangen?

Toepassingsvraag 5 Welke maatregelen borgen de betrouwbaarheid van het premiebestand?

Toepassingsvraag 6 Welke maatregelen borgen de betrouwbaarheid van het verzekerdenbestand en waarom is dit zo belangrijk?

Toepassingsvraag 7 Hoe kun je waarborgen dat de premieontvangsten volledig worden verantwoord?

Toepassingsvraag 8 Hoe is gewaarborgd dat er geen ongeoorloofde schade-uitkeringen worden gedaan?

Toepassingsvraag 9 Wat is de informatiebehoefte van de directie van Travelsure?

Toepassingsvraag 10 Heeft een schadeverzekering een goederenbeweging? Zo ja, hoe is deze opgebouwd?