Enkele budgettaire overwegingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veertiende voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
SCEPTRE symposium, 29 januari 2009
STRATEGISCHE PLANNING
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Risico’s en gevaren van techniek
HOGE GEZONDHEIDSRAAD CONSEIL SUPERIEUR DE LA SANTE 1 Screening naar hartafwijkingen die voorbeschikken tot plotse hartdood bij adolescenten en jongvolwassenen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
The Netherlands organisation for health research and development Kostenbesparing door (de) implementatie: een krachtige strategie.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Diabetes Zorgpad Pro_Doc
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Collectieve Preventie
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Lanceerdag Draaiboek ‘neonatale opsporing van aangeboren metabole aandoeningen’ 20 oktober 2009 ‘Toekomstvisie’ dr. Dirk Dewolf Adjunct-kabinetschef minister.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Afd. Sociale Geneeskunde Is houdbare solidariteit, ook gezonde solidariteit? Niek Klazinga (NPHF) - een public health visie op het RVZ rapport -
R E 1 De verlies- en winstrekening van ongezond gedrag Public Health Forum / 3 februari 2005 / Utrecht Johan Polder.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Gids naar een betere GGZ door de realisatie van zorgcircuits en netwerken
Datagestuurde handhaving :
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Kenmerken van de huurmarkt in Vlaanderen
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Demonstratieprojecten Vlaamse Regering 18 februari 2011.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Strategische Buurt Ontwikkeling
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
De betaalbaarheid van de gezondheidszorg J. De Cock 23 oktober 2004 (cor.)
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Dag van de Psychotherapie, 19 december 2008
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Wat is nog Haalbaar? “De midlife crisis van een nefroloog” Koen Bouman ZNA Nierkliniek ZNA Middelheim nefrologiesymposium 13 oktober 2012.
Inleiding De huidige toestand van de geestelijke gezondheidszorg. - Voorkomen en impact van psychisch onwelzijn en stoornissen. - Instellingen & vaststellingen.
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Enkele budgettaire overwegingen Lieven Annemans, Universiteit Gent, VUB 30/11/06

Inhoud Wat is gezondheidseconomie Gezondheidsdoelstellingen JA! Maar, … Iets over Budgetten Enkele concrete voorbeelden Kanttekeningen Conclusies

Wat is gezondheidseconomie Toepassen van economische principes en theorieën op gezondheid en gezondheidszorg

De “markt” voor gezondheidszorg is een speciale markt Onzekerheid: “Wanneer wordt ik ziek, en hoe erg zal het zijn?” Nood aan verzekering Asymmetrie van informatie: “Wat is deze ziekte juist?” “Hoe moet ze behandeld worden?” Risico voor over- of onderbehandeling Externaliteiten: “De gezondheid en het gezondheidsgedrag van mijn buur is ook mijn zorg” Maatschappelijk belang; Volksgezondheid  Overheidsingrijpen is noodzakelijk

Een performant instrument: de gezondheidseconomische evaluatie GRENS (bv. 30000 Euro/QALY) Cnet Nieuw programma Cost (€) Huidige aanpak Enet Effect (QALY) QALY = Kwaliteitsvolle levensjaren

Naar een kost per QALY +€ 5 000 € 0 -5 QALYs € 500 +€ 5 000 -5 QALYs Niet rokers Geen preventie 75% Rokers +€ 5 000 € 0 -5 QALYs Roken 25% Niet rokers Preventie 80% € 500 Rokers +€ 5 000 -5 QALYs 20% Investering: € 500 Besparing: (5%) x € 5 000 = €250 Gezondheidswinst: (5%) x 5 = 0.25 QALY Netto Invest. = €250 €250/0.25 = €1000

2. Gezondheidsdoelstellingen geven richting aan het beleid, in overeenstemming met de overkoepelende doelen helpen strategieën en acties bepalen voor de realisatie van die doelstellingen helpen middelen aanwenden in functie van de strategische keuzen verplichten het beleid verantwoording af te leggen over het gebruik van de geïnvesteerde (overheids)middelen helpen de communicatie en samenwerking tussen actoren op het vlak van de gezondheidszorg te verbeteren faciliteren de opvolging en evaluatie van de beleidsvoering.  bieden een basis voor een effectief management in de gezondheidszorg een beleid zonder doelstellingen is geen goed beleid

Een goede doelstelling is SMART Specific (Specifiek) Measurable (Meetbaar) Achievable (Actiegericht/aanvaardbaar) Realistic (Realistisch) Time bound (Tijdsgebonden)

MAAR: Gezondheidsdoelstellingen zijn enkel zinvol indien : Ze op basis van prioriteiten opgesteld worden Ze gekoppeld zijn aan een concreet actieplan Er een duidelijk meerjaren budget tegenover staat Er een band is tussen de curatieve en de preventieve sector Ze op een kosten-effectieve manier kunnen bereikt worden.

3. Budget: enkele cijfers Totaal preventie = € 26.3 Miljoen Cfr RIZIV: €18 Miljard 1.9% 1.1% 1.3% 1.0% 1.8% 1.2% 3.9% 4.0% 4.0% 37.5% 4.4% 10.2% 13.5% 14.1% Preventie van infectieziekten Bevolkingsonderzoek naar Borstkanker Logo's Sexuele gezondheid VIG VAD Opsporing aangeboren metabole aandoeningen Werking Medisch Milieukundigen Preventie suïcide ( uitgezonderd cgg ) Spuitenruil Domus Medica Baarmoederhalskankerscreening Vlaamse Liga tegen Kanker Andere

3. Budget: enkele vaststellingen Het budget voor preventie in Vlaanderen blijft erg beperkt in vergelijking met de totale (federale) uitgaven voor gezondheidszorg. De totale overheidsuitgaven voor ziektepreventie en gezondheidsbevordering zijn weinig transparant, en verspreid over diverse bevoegdheidsniveaus en begrotingsposten Voor een aantal initiatieven is er (mede)financiering door de federale overheid via het RIZIV De huidige bevoegdheidsverdeling bemoeilijkt een geïntegreerd en gecoördineerd beleid. Bovendien moeten de financiële inspanningen vaak genomen worden door de Vlaamse overheid terwijl de baten geoogst worden op het federale beleidsniveau.

Aanbeveling Vlaamse Gezondheidsraad Om een grotere transparantie te verkrijgen in de financiering van de gezondheidsbevordering, zou in de toekomst een bepaald bedrag per inwoner per te realiseren doelstelling kunnen vastgelegd worden. Dit bedrag kan verspreid worden over diverse beleidssectoren van de Vlaamse Gemeenschap maar moet alsdusdanig te identificeren zijn. Afspraken met de federale overheid over de financiering van preventie zijn noodzakelijk. NOTA VAN DE VLAAMSE GEZONDHEIDSRAAD. De toekomst van het gezondheids(zorg)beleid in Vlaanderen, met bijzondere aandacht voor de eerstelijnsgezondheidszorg. http://www.wvc.vlaanderen.be/vgr/

4. Enkele concrete* voorbeelden doelgroep Kost (5j)/indiv budget 5j (€) Rel. Red. abs. effect kost/ succes cost/ QALY Bevordering van vroegdetectie en kortadvies alcohol 450 000 10.0 4 500 000 13.0% 58500 77 1960 Eenvoudig rookstopadvies 1 300 000 13 000 000 10.0% 130000 100 3900 Terugval Preventie Drugsgebruik 40000 50.0 2 000 000 25.0% 10000 200 * Maar nog te valideren

Preventie van middelengebruik: in het algemeen zeer kosten-effectief GRENS (bv. 30000 Euro/QALY) Cnet Nieuw programma Cost (Euro per patient) Huidige aanpak Enet Effect (QALY) QALY = Kwaliteitsvolle levensjaren

5. Kanttekeningen Er is meer dan kosten-effectiviteit en budget Wenselijkheid Toepasbaarheid Doeltreffendheid en Kwaliteit zeer moeilijk te meten, zeker in “reële wereld” omstandigheden

Evidence  scientific evidence (Rolfe, 99) Research based knowledge Experiential knowledge EVIDENCE BASED Personal preferences

The MAIN problem remains The continuing paucity of information on the final product of health services: how health services affect HEALTH itself.  Uncertainty about what is quality (OESO, 2003)

6. Conclusies Dit initiatief verdient alle steun Noodzaak aan een belangrijke budgettaire injectie in preventie Voorkeur aan kosten-effectieve besteding van de budgetten Noodzaak aan veel betere coördinatie tussen de beleidsniveaus