Collectief vervoer Guy Hermans
Opbouw presentatie Collectief vervoer en CROW-KpVV Vervoer van en naar dagbesteding Ontwikkelingen bij overheden Kansen en bedreigingen voor de toekomst Tussennet Vrijwilligersvervoer
CROW-KpVV CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie zonder winstoogmerk de beste oplossingen voor vraagstukken van beleid tot en met beheer in infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid. Praktische kennis, direct toepasbaar.
CROW KpVV Programma Collectief Vervoer OV & doelgroepenvervoer Goed, betaalbaar en duurzaam vervoer Kennis en netwerken Naar Beter Contractvervoer
Collectief Vervoer Vervoer is een middel en geen doel Ontwikkelingen rondom het doel hebben invloed op het middel Korte termijn vs. lange termijn (transitie vs. transformatie)
AWBZ-vervoer
AWBZ-vervoer (Er waren) verschillen tussen instellingen m.b.t. inzicht in vervoer(skosten) Inzicht is noodzakelijk om na te gaan of en welke wijzigingen haalbaar zijn op de korte en de lange termijn
Inzicht: strategische stappen
Strategische stappen naar keuzes
AWBZ-bezuiniging Aanpassen van tijdstip en/of afstand (o.b.v. onze inventarisatie) Aanpassen van tijdstip en/of afstand Het schuiven van de tijden van de dagbesteding: aansluitend aan het leerlingenvervoer uit te voeren; de cliënten in twee rondes op te halen (ver weg en dichtbij) Cliënten minder keuzevrijheid geven en hen vragen dagbesteding af te nemen op de dichtstbijzijnde best passende locatie.
AWBZ-bezuinigingen Eigen bijdrage wanneer een cliënt dagbesteding op een andere locatie wil Het uitbetalen van de vervoervergoeding aan familie van de cliënt om daarmee zelf het vervoer te organiseren. Andere maatregelen die naar voren komen zijn: (een verdere) inzet van vrijwilligers in het vervoer (chauffeur / begeleider) inzet van grotere voertuigen uitvoeren van vervoer met eigen voertuigen Wat levert het op: in het kort lijkt het er op dat bezuinigingen best te realiseren zijn maar dat niet totaal opgevangen kunnen worden. Oftewel er blijft tekort op vervoer. Paar groepen zoals rolstoelers en naar kinderdagcentra zijn extra lastig.
Ontwikkelingen bij overheden Deels overeenkomstig met ABWZ-vervoer Inventarisatie van de verschillende regelingen Analyse van huidige vervoersstromen Analyse van veranderingen in vervoer (BDU bezuiniging) Analyse van verwachtingen veranderingen in zorgaanbod Minder / meer leerlingen bijzonder onderwijs? Kanteling van de Wmo Decentralisatie ABWZ enz enz.
Ontwikkelingen bij overheden Zelfredzaamheid / samenredzaamheid / eigen kracht / kracht van het netwerk Bezuinigingen op verschillend terreinen Analyse van eigen rol rondom voorzieningen en daarmee op vervoer
Ontwikkelingen bij overheden Wat doen overheden veelal: Alle vervoersstromen met alle bijbehorende onderwerpen zoals wenselijkheid, noodzaak, wettelijke bevoegdheden en financiën in de eigen regio in kaart brengen. Analyse van ontwikkelingen bij andere organisaties (zorg / openbaar vervoer enz) Komen tot andere aanpak: o.a. wordt gedacht aan een tussennet en vrijwilligersvervoer
Tussennet Tussen openbaar vervoer en doelgroepenvervoer een voorziening (HOV-tussennet- doelgroepenvervoer) Langzame openbaarvervoer reizigers en de snelle Wmo-ers / leerlingen in een eigen systeem Vragen over wie is verantwoordelijk, wat mag juridisch enz. nog deels open
Tussennet Gemeente doet het namens de provincie (Almere en Lelystad op dit moment) Gezamenlijk in een contract OV plus doelgroepenvervoer en dan juridisch opsplitsen in contract en concessie.
Tussennet: openbaar vervoer stimuleren Onderdeel van tussennet is m.i. stimuleren gebruik openbaar vervoer Toegankelijkheid fysiek en mentaal Mentaal: travel training maar ook technische hulpmiddelen Monitor en evalueer!
Tussennet: aansturing en verdeling Verdeling tussen gemeenten en provincie Verdeling tussen overheid en taxi-ondernemer Verdeling tussen openbaar vervoer en taxi vervoer
Vrijwilligersvervoer: particuliere initiatieven Waarom deze inventarisatie Vragen leven bij overheden: Zelfredzaamheid Betaalbaarheid Wat kan vrijwilligersvervoer bijdragen aan deze doelstellingen? Hoe werkt het in de praktijk?
Inventarisatie particuliere initiatieven Waar in Nederland? Wat heeft inventarisatie opgeleverd? 154 initiatieven Van klein tot groot Voertuigen Doelgroep Organisatie van vervoer
Particuliere initiatieven Beschrijving van de voorbeelden in de rapportage Overigens geen nieuwe vorm van vervoer Wel meer aandacht dan voorheen Kans om invulling te geven aan vervoer dat anders (niet meer) aangeboden wordt? Bezint eer gij begint…….
Particuliere initiatieven Voor wie is het een geschikte vorm van vervoer? Wat mag wettelijk gezien wel en wat niet? Als het geen vrijwilligersvervoer is dan moet het voldoen aan de Wetpersonenvervoer 2000
Particuliere initiatieven: wettelijk kader Werkingssfeer Wp2000: Som van de betalingen minder dan de kosten van de auto en eventuele bijkomende kosten afschrijving, verzekering, brandstof enz Onkostenvergoeding vrijwilliger Geen uitoefening van beroep of bedrijf N.B. Als KpVV zorgen we voor duidelijk overzicht met verwijzingen!
Particuliere initiatieven Naast wettelijke verplichten ook van belang om aandacht te besteden aan veiligheid (code VVR) en opleiding chauffeur (ook VOG) Mogelijke kans voor combinatie met taxi-ondernemers: Plannen van vervoer Trainen en opleiden van vrijwilligers Onderhoud wagenpark
Conclusies onderzoek particuliere initiatieven Klein onderzoek veel initiatieven gevonden Juridische aspecten spelen een rol (komen we op terug) Weinig overheidsbemoeienis in vrijheid handelen dat is de wens van veel van de gevonden initiatieven wat is gevolg daarvan op mogelijkheden overheden? Succes in de kleinschaligheid: wat als het groter wordt?
Colofon Mijn contactgegevens Guy Hermans gerard.vankesteren@kpvv.nl 26 26 21 maart 2013 Colofon Mijn contactgegevens Guy Hermans gerard.vankesteren@kpvv.nl Volg ons KpVV-discussiegroep over verkeer en vervoer @KpVVUtrecht www.kpvv.nl/rss Geïnteresseerd in onze gratis abonnementen? KpVV-nieuwsbrieven, KpVV Berichten, enzovoort. Meld u aan bij www.kpvv.nl/mijnkpvv KpVV is een onderdeel van CROW