STRATEGISCHE PLANNING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Kamer van Koophandel Haaglanden
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Logical Framework Approach
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
Doelen Soorten vormgeving.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Kansen en bedreigingen Interne analyse
MVI ambities opstellen doe je samen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Internationale handel
International Business Practice
Management en leidinggeven
Transcript van de presentatie:

STRATEGISCHE PLANNING Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen Strategie  statisch  operationeel = BEWUST WETEN Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCH PLANNING BELEID BEHEER TACTISCHE PLANNING UITVOERING OPERATIONELE PLANNING Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen VRAGEN: - Wat is het probleem? VAN NAAR - Wat willen we bereiken? TACTISCHE PLANNING VRAGEN: - Hoe? - Aan welke criteria moet de oplossing voldoen? OPERATIONELE PLANNING VRAGEN: - Wie, Wat, Wanneer en Hoe? Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen MISSIE = Opdrachtsverklaring van de organisatie = Kernachtige uitdrukking reden van bestaan Richtinggevende vragen - Voor wie? - Terreinafbakening? - Behoeften? - Onmisbaar? - Waarden? Tips en valkuilen - Impliciete expliciteren - NIET instrumentgericht - GEEN decretale bepalingen - Formulering = 3 à 4 regels - E = K x A Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen ANALYSEFASE Kansen Sterkten Bedreigingen Zwakten EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE STRATEGISCHE OPTIES Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen ANALYSEFASE STAP 1 : Informatieverzameling - Organisatie - Doelgroep : kennis + verwachtingen - Context Macro-economische ontwikkelingen Sociale ontwikkelingen Demografische - Overheid - Concurrenten Bijkomend kan je marketingonderzoek doen Product - Prijs - Promotie - Plaats - Personeel Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix - ALGEMEEN - ORGANISATIE & MANAGEMENT Huisvesting, Verzekering, Juridisch statuut, Bestuur, Personeel, Automatisering, Marketing, Vrijwilligers Collectie… - PUBLIEKSWERKING - OPDRACHTEN Behouds-, documentaire - en - FINANCIERING publiekstaak Eigen inkomsten, sponsoring, subsidies... Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - diensten/doelgroepen-matrix Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix Diensten - in directe output - elkaar uitsluiten Doelgroepen - indeling meeste inzicht Algemeen - beperken tot 7*7 - belang aangeven TIPS Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT INTERNE STERKTEN INTERNE ZWAKTEN EXTERNE KANSEN EXTERNE BEDREIGINGEN Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT STAP 4 : Vergelijkende marktanalyse Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE OPTIES formuleren op basis van - MISSIE - ANALYSE KENMERKEN S pecifiek M eetbaar A anvaard R ealistisch T ijdgebonden FORMULERING werkwoord dat richting van verandering aangeeft + situatie die moet veranderen + doelgroep + mate van verandering + tijdschema Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen ACTIEPLAN Per strategische doelstelling - concrete stappen en acties uitschrijven - indicatoren aanduiden KRITISCHE SUCCESFACTOREN Maak lijst van - bevorderende factoren - belemmerende factoren Orden in volgorde van belangrijkheid Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002

Strategische Planning, Partnerschappen REDACTIE DENK ERAAN: Strategisch Plan heeft communicatiefunctie - schrijfwerk door 1 persoon - vermijd details of veel cijfers en tabellen - duidelijke structuur - terugkoppeling = heel belangrijk - na goedkeuring ACTIE!! TIPS Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002