STRATEGISCHE PLANNING Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen Strategie statisch operationeel = BEWUST WETEN Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCH PLANNING BELEID BEHEER TACTISCHE PLANNING UITVOERING OPERATIONELE PLANNING Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen VRAGEN: - Wat is het probleem? VAN NAAR - Wat willen we bereiken? TACTISCHE PLANNING VRAGEN: - Hoe? - Aan welke criteria moet de oplossing voldoen? OPERATIONELE PLANNING VRAGEN: - Wie, Wat, Wanneer en Hoe? Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen MISSIE = Opdrachtsverklaring van de organisatie = Kernachtige uitdrukking reden van bestaan Richtinggevende vragen - Voor wie? - Terreinafbakening? - Behoeften? - Onmisbaar? - Waarden? Tips en valkuilen - Impliciete expliciteren - NIET instrumentgericht - GEEN decretale bepalingen - Formulering = 3 à 4 regels - E = K x A Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen ANALYSEFASE Kansen Sterkten Bedreigingen Zwakten EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE STRATEGISCHE OPTIES Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen ANALYSEFASE STAP 1 : Informatieverzameling - Organisatie - Doelgroep : kennis + verwachtingen - Context Macro-economische ontwikkelingen Sociale ontwikkelingen Demografische - Overheid - Concurrenten Bijkomend kan je marketingonderzoek doen Product - Prijs - Promotie - Plaats - Personeel Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix - ALGEMEEN - ORGANISATIE & MANAGEMENT Huisvesting, Verzekering, Juridisch statuut, Bestuur, Personeel, Automatisering, Marketing, Vrijwilligers Collectie… - PUBLIEKSWERKING - OPDRACHTEN Behouds-, documentaire - en - FINANCIERING publiekstaak Eigen inkomsten, sponsoring, subsidies... Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - diensten/doelgroepen-matrix Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen INTERNE ANALYSE - op organisatie niveau OF - gebruik van diensten/doelgroepen-matrix Diensten - in directe output - elkaar uitsluiten Doelgroepen - indeling meeste inzicht Algemeen - beperken tot 7*7 - belang aangeven TIPS Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT INTERNE STERKTEN INTERNE ZWAKTEN EXTERNE KANSEN EXTERNE BEDREIGINGEN Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen STAP 1 : Informatieverzameling STAP 2 : Vergelijkende analyse STAP 3 : Samenbrengen in SWOT STAP 4 : Vergelijkende marktanalyse Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Informatiefase Evaluatie Analysefase Prioriteiten en Projecten Opdrachts-verklaring Kritische succesfactoren Strategisch Opties Actieplan Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen STRATEGISCHE OPTIES formuleren op basis van - MISSIE - ANALYSE KENMERKEN S pecifiek M eetbaar A anvaard R ealistisch T ijdgebonden FORMULERING werkwoord dat richting van verandering aangeeft + situatie die moet veranderen + doelgroep + mate van verandering + tijdschema Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen ACTIEPLAN Per strategische doelstelling - concrete stappen en acties uitschrijven - indicatoren aanduiden KRITISCHE SUCCESFACTOREN Maak lijst van - bevorderende factoren - belemmerende factoren Orden in volgorde van belangrijkheid Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002
Strategische Planning, Partnerschappen REDACTIE DENK ERAAN: Strategisch Plan heeft communicatiefunctie - schrijfwerk door 1 persoon - vermijd details of veel cijfers en tabellen - duidelijke structuur - terugkoppeling = heel belangrijk - na goedkeuring ACTIE!! TIPS Strategische Planning, Partnerschappen 26/06/2002