DE OEFENFIRMA Albert Geuens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE OEFENFIRMA Albert Geuens.
Advertisements

De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Programma 10u: Deel 1 – Praktische tips door Ninnin Michaël
Tijdlijn aansluiten Niet Bekostigd Onderwijs op Bron
10 tips voor een gouden start Groeitips
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
55+ en financiën? Van productverkoop naar een integraal overzicht
DE OEFENFIRMA Albert Geuens.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Module 6: Kantoortechnieken
De oefenfirma De oefenfirma.
Regionale vergadering Cofep 24/01/2012
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
MEET AND START 29 SEPTEMBER 2011
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
First! Quick demo tour.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Module 6: Kantoortechnieken
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Dag van het Nederlands - geïntegreerd werken Virtueel Kantoor geïntegreerd werken Jan Louagie Nicole Verbeke.
Cado & co GIP Presentatie
Presentatie Virtueel kantoor
De weg naar het voortgezet onderwijs
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
16 juni 2004Socrates infodagen Praktijkervaring UA ECTS – label Inge Caenen Dienst Internationale Samenwerking UA.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
1 GEMEENSCHAPPELIJKE AANKOOPCENTRALE OCMW -STAD OCMW RAAD
Waarom de OGW- kalender?
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Brandstofclausule April 2011 Elektriciteit 7 februari 2013.
Virtueel kantoor Boekhouding
voor iedere ondernemer
De juridische context van de digitale factuur.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Inhoud Train the Trainer ERP Werking Navision. Inhoud Train the Trainer ERP Werking Navision.
MR De Medezeggenschapsraad (MR) bestaat uit gelijk aantal leerkrachten en ouders MR Van Damschool bestaat uit: Inge Blok Ria van der Meijden Wijnand van.
ontdek wat jij kunt bereiken
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Intverantwoordelijke 28 April 2015 INFOSESSIE. BEDANKT Voor de verdeling van geschenken en waardebonnen WELKOM Aan de Sintverantwoordelijken van.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
Ondernemingsloket & sociaal verzekeringsfonds Tom Lacres.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
BBC januari Planning: inleiding Interne controle: budgetgroepen inbouwen in Mercurius BBC Suite Budgetopvolging: instrumenten ter beschikking.
Inhoud Wat is ERP? MS Dynamics NAV ERP staat voor Enterprise Resource Planning, software die alle processen in een bedrijf integreert. Met 1 pakket,
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Inhoud Train the Trainer Wat is ERP? MS Dynamics NAV.
Scheurkalender aanmelden en inschrijven
Financiële werking voor studentendiensten
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Wie kent ons nog niet? Welkom Drents Energieloket 5 oktober 2018
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Brasserie De Stoof bestaat nu iets meer dan een jaar… en het was een jaar met heel wat uitdagingen. Wat velen misschien niet beseffen is dat een zaak openen.
Minor Ondernemerschap - Finance -
Debiteuren Vestiging draagt zorg voor gecontroleerde debiteurgegevens in SOM Vestiging maakt lijsten aan en koppelt aan groepen in WIScollect Factuurdata.
Transcript van de presentatie:

DE OEFENFIRMA Albert Geuens

Wat is een oefenfirma? Een kopie van een echt bedrijf Werkt met echte klanten Werkt met realistische handelsdocumenten Werkt met een interne bank Werkt internationaal Kan een boekhoud/IT-kantoor zijn De leerlingen werken in het veilige netwerk van oefenfirma’s zonder financiële risico’s.

5637 oefenfirma’s wereldwijd verspreid

HOE VERKOPEN OEFENFIRMA’S?

Via een catalogus

Via een promotiecampagne

Via hun website - webshop

Speciale gelegenheden op school

Handelsbeurzen voor oefenfirma’s Regionale beurzen & Belfair Buitenlandse beurs

DE DIENSTEN VAN COFEP

ZET-base = de gele gids

= BANK overschrijvingen opvragen van rekeninguittreksels Banksoftware: overschrijvingen opvragen van rekeninguittreksels permanente opdrachten kredietaanvragen …

= SOCIAAL SECRETARIAAT inschrijven van werknemers maandelijkse loonbrieven inning van bedrijfsvoorheffing inning van sociale bijdrage = BTW-KANTOOR maandelijkse of 3-maandelijkse aangifte inning of terugbetaling van de BTW

= Immobiliën = Nutsvoorzieningen Verhuur van kantoren en magazijnen Huurcontract Maandelijkse inning van de huur = Nutsvoorzieningen Maandelijkse factuur voor telefoon, internet en elektriciteit, 6 maandelijkse factuur voor waterverbruik Opvolging van de betalingen

= Verzekeringskantoor = Boekhoudkantoor Volledige boekhouding BTW aangifte Advies = Verzekeringskantoor Verzekering van gebouwen Verzekering van personeel Advies

= Orderregulering Centre de Régulation des Echanges / Centrum voor Orderregulering Aankoop van handelsproducten, Crecor verkoopt alles Telefonische bestellingen, ook in een vreemde taal Spontane prijsaanvraag Automatische ordergenerator

BEGELEIDING

Wij zijn er voor u Intakegesprek Opleidingsdagen voor starters Schaduwdag in bestaande oefenfirma Workshops Regionale bijeenkomsten Servicedagen Permanent 2 leerkrachten ter beschikking Nieuwsbrieven

OPDRACHTEN

De firma opstarten Marktonderzoek Huisstijl Financieel plan Het ondernemersloket Wettelijke formaliteiten Organigram + functies Huisvesting Personeel aanwerven

De start voorbereiden Opstellen – bespreken van de procedures Klassement klaarmaken Software leren gebruiken Inrichten van het kantoor – uitrusting aankopen Leveranciers zoeken Prijzen bepalen (particulier, kleinhandel, groothandel) Catalogus samenstellen Promotiecampagne ontwikkelen en opvolgen Aan/Verkoopgesprek inoefenen

DE OEFENFIRMA IN BI

Deel 1: boekhoudkundige registratie + BTW Stap 1: September 2009 Ontvangen van verantwoordingsstukken Komen van andere oefenfirma’s Opgemaakt van 1 januari tot 30 juni 2009 Documenten worden per post of digitaal aangeleverd 26

Deel 1: boekhoudkundige registratie + BTW Stap 2: September-oktober 2009 Aanmaken boekhouddossier Inbrengen documenten (deadline 15 oktober) Afdrukken dagboeken Dagboeken vergelijken met deze van klant en/of Holimacc (= controle) BTW-aangiftes afdrukken en vergelijken met deze die reeds naar Cofefisc werden verstuurd (= controle)

Deel 1: boekhoudkundige registratie + BTW Stap 3: September-december 2009 Opvragen documenten opgemaakt vanaf 30 juni 2009 Worden maandelijks opgevraagd Na controle boekhoudkundig verwerkt BTW-aangifte versturen naar Cofefisc (kopie naar klant)

Deel 1: boekhoudkundige registratie + BTW Stap 4: Januari-februari 2010 Opvragen documenten december 2009 Na controle inbrengen in boekhouding Boeken eindejaarsverrichtingen Opmaken van een jaarrekening

Deel 1: boekhoudkundige registratie + BTW Stap 5: Januari-mei 2010 Nieuw boekjaar = nieuw boekhouddossier openen Maandelijks opvragen van documenten Na controle inbrengen in boekhouding In mei (= na de beurs) mogen leerlingen stoppen met registeren

Deel 2: opstellen en analyse van de jaarrekening

Deel 2: opstellen en analyse jaarrekening Stap 1: Maart 2010 Horizontale en verticale analyse van de jaarrekening Berekening + bespreking ratios

Deel 2: opstellen en analyse jaarrekening Stap 2: April-Juni 2010 Resultaten analyse verwerken in presentatie Voorstellen presentatie aan: juryleden geïntegreerde proef klant (= oefenfirma) …

OVERZICHT

SCHOOLJAAR 2008-2009 2009-2010 2010-2011 Boekjaar 2009 Boekjaar 2010 Leerkrachten nemen contact op met de oefenfirma’s (interne of externe) waarvoor zij de boekhouding gaan doen en verzamelen de facturen van januari 2009 t.e.m. juni 2009. De leerlingen ontvangen de facturen en boeken ze in een nieuw boekhouddossier. Zij vragen in september ook de facturen op van juli en augustus 2009 . Nadien worden de facturen maandelijks opgemaakt. In januari 2010 kunnen zij beginnen aan het opstellen van de jaarrekening 2009. Nadien volgt een analyse. Boekjaar 2010 In januari openen de leerlingen een nieuw boekjaar. Zij ontvangen maandelijks alle facturen van 1 januari 2010 t.e.m. april 2010 en boeken deze (inclusief BTW-aangifte). De leerlingen starten met een nieuw boekhouddossier dat ze in het vijfde jaar hebben aangemaakt en boeken opnieuw alle facturen van 1 januari 2010. In januari 2011 beschikken zij over alle informatie en kunnen zij starten met het opmaken en analyseren van de jaarrekening 2010. Boekjaar 2011 1 januari 2011 t.e.m. april 2011 en boeken deze (inclusief BTW-aangifte).

Info: www.cofep.be en www.VLOO.eu Crecor: Paul Eyckens 011 634951 Cofeba: Ria Cox 011 634951 Pedagogische en technische ondersteuning Albert Geuens 0499 948825 Steven Dewaele 0499 948824