Sander Mager Roel Lafeber CE2A
Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde deze game en liet het zien aan mij en sindsdien ben ik ook helemaal in de ban van het spel. Candy Crush is een spel mobile smartphones en facebook. Het heeft veel weg van het oude spel Bejeweled, maar met wel een aantal grote verschillen. In principe is er één modus die je doorloopt waarin je telkens een stap verder komt door levels uit te spelen. Deze levels zijn er in verschillende vormen; er zijn levels waarbij je zogenaamde 'gelatine- blokjes' weg moet spelen, er zijn stages waarbij je een bepaalde score moet halen binnen een bepaalde tijd, en in weer een andere variant moet je vruchten naar de onderkant van het scherm zien te spelen. Het speelveld is opgebouwd uit verschillende kleuren snoepjes. Door er drie of meer op een rij te zetten speel je deze weg. Daarnaast zijn er speciale combinaties te maken die extra punten opleveren. Candy Crush Saga staat continu in verbinding je vrienden op Facebook. Zij kunnen je namelijk levens en bonussen schenken. Hierdoor kun je soms meteen verder spelen wanneer je levens op zijn. Ook kent de 'overworld map' een aantal punten waar je niet voorbij kunt, tenzij drie van jouw vrienden je daar een soort toegangspas voor geven. Je hebt dus echt de hulp van je vrienden nodig, maar tegelijkertijd is er ook gezonde competitiviteit doordat de scores van je vrienden bij elk level bijgehouden worden. Een deel van de verslaving komt voort uit het feit dat je op de overworld kunt zien hoever jouw vrienden gevorderd zijn. Vooral als je telkens dicht in de buurt zit van één van je vrienden, ontstaat de drang om diegene voortdurend voor te blijven.
Dit is de wereld met alle levels die je uit kan spelen.
Overzicht gehaalde levelsBegin speelveldEinde speelveld (level volbracht)
Wat is het verdienmodel van deze game?
• In de game herkende ik veel elementen hoe ze geld verdienen wat ik geleerd bij Branche Gaming • Het verdienmodel dat bij deze game wordt gebruikt heet Free 2 Play plus Item Selling. Dit verdienmodel houdt in dat de game gratis te spelen is maar dat je tijdens het spel ‘’items’’ of levens bij kan/moet kopen om verder te komen. Het voordeel van dit verdienmodel is dat het een lage drempel heeft om te spelen en dat het geschikt is voor de massamarkt. • Op de volgende sheet leg ik uit hoe de game dit verdienmodel toepast. • Naast boven genoemd verdienmodel verdiend de game ook een klein deel van haar inkomsten uit advertenties.
• ‘’Candy Crush Saga’’ werkt als volgt: • Je krijgt maximaal 5 levens om een level te voltooien. Als je het level niet na 5x hebt kunnen voltooien (wat zeer gebruikelijk is) heb je geen levens meer. Het spel biedt drie opties waaruit je kan kiezen: • 1. Je kan vrienden op Facebook vragen je een leven te geven. Dit wordt door veel mensen gedaan, al wordt dit als vervelend ervaren. Je kan namelijk nooit direct verder met het spel, je zal moeten wachten totdat je vrienden je vraag om een leven beantwoorden. • 2. Levens kopen. Voor €0,69 krijg je 5 nieuwe levens. Ongeveer 35% van alle spelers wil zo graag door met het spel (is verslaafd) dat deze het geen probleem vinden om continu levens te kopen. • 3. Als je geen van bovenstaande opties kiest krijg je iedere 30 minuten automatisch een nieuw leven. Het duurt dus wel even voordat je het maximum van 5 levens hebt bereikt. Veel mensen kunnen/willen daar niet op wachten en besluiten om voor een relatief laag bedrag levens te kopen. • Vooral met deze inkomsten verdiend de game al haar inkomsten.