3HAVO China
Beijing Opera
De Chinese vlag De achtergrondkleur rood symboliseert het communisme en het bloed van de Chinese soldaten die in oorlogen stierven. De grote ster symboliseert de leiding van de Communistische Partij van China, de kleinere sterren staan voor de vier klassen in China: de arbeiders, de boeren, de burgerij (midden- en hogere klasse) en de kapitalisten
Satellietfoto China
Satellietfoto Drieklovendam
foto Drieklovendam tijdens de aanbouw
locatie Drieklovendam Feiten: ‘s Wereld grootste waterkrachtcentrale en dam waterkrachtcentrale gaat max. 3% totale energiebehoefte van China leveren 1,2 miljoen mensen zijn al geëvacueerd, dit kunnen er nog eens 4 miljoen meer worden - Water van de rivier is al niet meer drinkbaar O.L. ▲ N.B. ▼
De Chinese muur Feiten: - De muur is gebouwd sinds het jaar 200 v.Chr. de muur werd gemaakt als verdedigingswerk tegen rondtrekkende invasielegers vanuit het noorden ruim 6400 km lang De rode lijn op deze kaart markeert de Chinese Muur Meer dan een half miljoen arbeiders hebben onder zeer slechte omstandigheden aan de muur gewerkt.
CHINA :: de feiten Het land met de grootste populatie ter wereld. 1.307 miljoen inwoners in de Volksrepubliek De bevolkingsdichtheid 135 inw/km2 ligt tussen die van Zwitserland en Denemarken Er zijn echter veel meer Chinezen in de wereld
Alle Chinezen :: de feiten 1.307 miljoen inwoners in de Volksrepubliek 23 miljoen inwoners in Taiwan 7 miljoen in Hong Kong 4 miljoen in Singapore Vele miljoenen in de verschillende Chinatowns verspreid over de hele wereld
Chinese consumptie als deel van de wereld consumptie Aardolie 8% Staal 26% Rijst 32% Katoen 37% Steenkool 34% Cement 47% 21% van de wereldbevolking is Chinees
Bruto Binnenlands Product groei, % 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 China 9.8 8.8 7.8 7.1 8.0 7.5 8.3 9.3 9.5 Wereld 4.1 4.3 2.8 3.6 4.7 2.3 3.9 4.9
Chinese "kolonisatie" van Afrika LYBIE : Chinese investeringen in de olie-industrie SOEDAN exporteert meer dan 50% van zijn olieproductie naar China NIGERIA : Investering van 2,3 miljard USD in de olie-industrie SIERRA LEONE : 200 miljoen USD in het toerisme CENTRAL AFR. REP. : Chinezen kopen plantages OEGANDA: Chinese investeringen in koffieplantages en fish farming KENIA : China bouwt het hele telecommunicatienetwerk GABON : China koopt 20% van de olieproductie CONGO BRAZZA: Investeringen in de olieindustrie en de bosbouw p.s. als je één voorbeeld kunt noemen, is dit voldoende
Dit is de 21ste eeuw in menig Afrikaanse haven
Ter info TOP 10 CONTAINERHAVENS IN 2005 (x 1,000 TEU) 1 TEU = 1 zeecontainer van 6,1 laadmeter RANK RANK 2004 PORT TEU 2004 TEU 2005 GROWTH +/- CHANGE IN % 1 (2) Singapore 21,340 23,192 1,852 8.7 2 (1) Hong Kong 21,984 22,427 443 2.0 3 (3) Shanghai 14,559 18,084 3,527 24.2 4 (4) Shenzen 13,655 16,196 2,542 18.6 5 (5) Busan 11,430 11,850 420 3.7 6 (6) Kaohsiung 9,714 9,470 -244 -2.5 7 (7) Rotterdam 8,281 9,287 1,006 12.1 8 (9) Hamburg 7,003 8,088 1,084 15.5 9 (10) Dubai 6,429 7,619 1,190 18.5 10 (8) Los Angeles 7,321 7,485 163 2.2
De bedreigingen in 2008
SHANGHAI
SHANGHAI
SHANGHAI
SHANGHAI
TAIWAN
Er zal altijd wereldhandel zijn en 90% daarvan wordt verscheept
China: 中国, in Mandarijn: Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó: het centrale verenigde land van glorieuze mensen), officieel de Volksrepubliek China, is een land in Oost-Azië. Als men spreekt van Continentaal China, dan bedoelt men het vaste land van China, zonder Hongkong en Macau. Met een bevolking van 1,3 miljard is het qua inwoners het grootste land (voor India) en met oppervlakte van circa 9,6 miljoen vierkante kilometer is het het op derde qua oppervlakte (na Rusland en Canada).
China is een van de vroegste centra van beschaving en wordt vrij vroeg in de wereldgeschiedenis een groot verenigd land met een rijke cultuur op het gebied van kunst en wetenschap. Juist op het ogenblik dat in Europa de aandacht voor Aziatische culturen toenam, stagneerde de cultuurgroei in China. Europa begon Azië te beconcurreren op het vlak van wetenschap en technologie. Uiteindelijk dwong het imperialisme van Europa China in een verdedigende positie.
Het einde van de Tweede Wereldoorlog bracht geen vrede in China: het land verviel in de Chinese burgeroorlog tussen communisten en de Kwomintang. Deze burgeroorlog werd in 1949 door de communisten gewonnen. Sindsdien is China een communistische staat. Van 1949 tot 1976 regeerde Mao Zedong. Mao probeerde door middel van extreme maatregelen het land te moderniseren. De culturele revolutie was het dieptepunt. Tijdens Mao's bewind kwamen miljoenen mensen om het leven, maar steeg de levensverwachting van 35 jaar (1949) tot 70 jaar (1970) en nam het analfabetisme sterk af.
Imperialisme is het proces waarbij landen hun macht in andere delen van de wereld uit willen breiden door gebieden te veroveren en te controleren. Tijdbalk China
Situatie Hongkong Hongkong is een in Zuid-Oost Azië gelegen bijzondere bestuursregio van China. Het gebied bestaat uit zo'n 230 eilanden met een totale oppervlakte van 1095 km², en grenst aan de Zuid-Chinese Zee. Er wonen ongeveer 7,3 miljoen mensen. De bevolkingsgroei is nu wel ten einde (2008) De naam Hongkong is afgeleid van de uitspraak in het plaatselijke Yue/Dialect: Heung Gong. (Mandarijn: Xianggang; Kantonees: Heung Gong.) De naam betekent "geurige haven". Hongkong bestaat uit het gelijknamige eiland ten oosten van de Zhujiang-rivier (Parelrivier) van 78 km²; het Kowloon-schiereiland (Mandarijn: Jiulong, Negen Draken) van 10 km²; en ongeveer 230 eilandjes, waarvan het merendeel niet bewoond is, en die bekend staan als de New Territories (974 km²). Tegenwoordig is Hongkong een voor Azië 'jonge' metropool en een grote moderne stad.
Situatie Hongkong De Britse Oost-Indische Compagnie (British East India Company) legde in 1699 voor het eerst contact in China, waarna handel tussen beide landen op gang kwam. In 1821 werd Hongkong de haven waar de Britten uit Bengalen de opium invoerden. In 1842 werd China gedwongen Hongkong af te staan (Verdrag van Nanking). Hongkong was vervolgens lange tijd een Britse Kroonkolonie. De New Territories werden later bijgepacht in 1898, voor een periode van 99 jaar. De Volksrepubliek China gaf als rechtsopvolger aan daarna de pacht niet te willen verlengen. In 1997 zouden de New Territories dus terugvallen aan China, waarmee het resterende deel haar economische levenskracht zou verliezen. Na 1945 groeide de bevolking van Hongkong sterk door vluchtelingen uit China. Economisch kreeg de kroonkolonie de wind mee door de gunstige ligging ten opzichte van China en Zuidoost-Azië.
Situatie Hongkong Pas op 19 december 1984 werd een verdrag gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk en China, dat voorzag in teruggave. De laatste bestuurder van de kolonie, Chris Patten, voerde een zekere democratisering in. Per 1 juli 1997 droeg het Verenigd Koninkrijk Hongkong over aan de Volksrepubliek China. Hongkong werd hierbij een Speciale Bestuurlijke Regio, waarin gedurende vijftig jaar niet dezelfde wetten gelden als in het communistische China. Dit wordt één-staat-twee-systemen-politiek genoemd. De Volksrepubliek heeft hier zelf immers ook alle belang bij: men wil de kip met de gouden eieren niet slachten. Het keizerrijk had in 1842 een vissersplaatsje afgestaan, de Volksrepubliek kreeg een miljoenenstad terug.
Situatie Hongkong Economie Hongkong is één van de best gelegen diepzeehavens ter wereld, en is ook een van de grootste containerhavens. Daarnaast is in Hongkong veel lichte industrie gevestigd. Tevens is Hongkong een belangrijk financieel centrum. De industrie is gevestigd in Kowloon; Victoria is het CBD (Central Business District). De munteenheid is de Hongkongse dollar (HKD). Hong Kong Bank of China at night
Hongkong
HONG KONG
HONG KONG
HONG KONG
Rotterdam – Shanghai ver weg maar toch ook heel dichtbij
China - Rotterdam 02082005/H. du Mez
GDP = BBP dus het Bruto Binnenlands Product World Europe China GDP = BBP dus het Bruto Binnenlands Product Continent Population Size (km2) GDP p.c. (at ppp) China 1,2 bln 9.6 mln $5,000 Europe (EU15) 380 mln 3.0 mln $30.000 USA 290 mln $36.000 02082005/H. du Mez
China - Europe trade Trade in Tonnes 2002 2003 % growth Chinese import from NW Europe 9,2 mln 10,6 mln 15% Chinese export to NW Europe 14,3 mln 17,2 mln 20% 02082005/H. du Mez
Ontstaansgeschiedenis van de Rotterdamse haven 1400 - 1800 1800 - 1900 1955 - 1966 1957 - 1970 1967 - heden 1920 - 1940 2010 Ontstaansgeschiedenis van de Rotterdamse haven
Rotterdam - Mainport Niet één, maar vijf gebieden Fruitport Maasvlakte Europoort Waal-/Eemhaven Botlek
De betekenis van de Rotterdamse haven Totale werkgelegenheid 350.000 Totale werkgelegenheid Regio 140.000 Directe werkgelegenheid 60.000 Overslag (2004) 354 miljoen ton Overslag wil zeggen het totale aantal goederen (hier in tonnen uitgedrukt) dat de haven is ingevoerd, is opgeslagen, eventueel is bewerkt en verder is vervoerd/gedistribiueerd het achterland van Europa in)
World’s major ports, 2004 Unit: Gross weight x 1 million metric tons 17062005/H. Gillet Unit: Gross weight x 1 million metric tons Singapore, Nagoya freight tons / Shanghai, Hong Kong including rivertrade
Centrale doelstelling HavenPlan 2020 De internationale concurrentiepositie versterken Bijdragen aan versterking van de economische structuur van stad, regio en de Randstad Het creëren van een goed woon- en leefmilieu
De zes streefbeelden uit het Havenplan 2020 veelzijdige haven; duurzame haven; kennishaven; snelle en veilige haven; aantrekkelijke haven; schone haven. Uit HP2020
Trends in het internationale speelveld Globalisering en liberalisering Toenemende invloed vanuit Brussel Economische groei in Oost-Europa Meer oog voor duurzaamheid Toenemend belang van kennis en kapitaal Aandacht voor veiligheid Uit HP 2020
Nautically unsurpassable! Rotterdam can handle any vessel fully loaden at any time. Now and in the future 10.000 TEU Draft 15,50 m 8.000 TEU Draft 14,50 m 4.800 TEU Draft 13,50 m 02082005/H. du Mez Antwerp 12,50 m Hamburg 12,80 m Amsterdam 13,70 m Rotterdam > 16 m
Facilitate New Terminal Capacity Investment Programme ECT Delta Extension APM Terminal Rotterdam New Euromax Terminal Maasvlakte 2 Maasvlakte 2
Port Expansion Plan
Rotterdam, Mainport of Europe Total Throughput Rotterdam- China (2004): 1.4 mln TEU Total Chinese Ports westbound: 3.8 mln TEU * Source Drewry Shipping Consultants Ltd.
De cijfers duiden het aantal vast vaarten aan op de aangegeven route. Wanneer je dus lading wil verschepen van Sjanghai naar Rotterdam, kan dat 14 x per week. Vaste route van Sjanghai naar Hamburg is 12 per week. 200409PP-028
Rotterdam – Shanghai Wat hebben Rotterdam en Shanghai gemeen? Toegangspoorten tot een continent Trendsetter Internationaal denken Achterland doen Kennis gedreven Klant gericht Singapore Sjanghai Rotterdam Achterlandverbinding is in China nog niet geregeld. In Europa is met het Verdrag van Mainz de tolheffing op de grote vaarwegen opgeheven. In China nog niet. Per provincie wordt tol geheven voor doorvaart. Per regio is de regelgeving anders (bijvoorbeeld vergunningen).
Zaken doen is ruilen: kennis en ladingstromen Internationale samenwerking Rotterdam – Shanghai Rotterdam heeft kennis (vooral ook op logistiek gebied). Sjanghai heeft productie. Door samenwerking ontstaat de mogelijkheid tot zaken doen: ruil van (logistieke) kennis tegen ladingstromen. Het HbR ondersteunt bedrijven in contact met autoriteiten en het faciliteren van doorvoercontracten. Zaken doen is ruilen: kennis en ladingstromen
Worldport Agreement October 2005 De IAB-leden waren unaniem in hun oordeel en advies dat Rotterdam en Shanghai, in beider belang, hun 27 jaar lang bestaande zusterstad-relatie beter moeten benutten. Daaruit moet een global partnership ontstaan, dat de beide steden samen tot wereldleider maakt op het gebied van haven, industrie, logistiek en transport. Uitwisselingen op velerlei gebied zijn onderdeel van de strategie. Te denken valt aan de uitwisseling van mensen (studenten, werkenden), kennis en ideeën (o.a. in opleidingen op het gebied van water, logistiek, techniek en milieu) en culturele uitwisselingen. (van de EDBR-site) Rotterdam - Shanghai
Toekomstverwachtingen Innovatie Groei goederenstromen De nieuwe focus in China is Europa Ondanks hoogwaardige technische, specialistische kennis staat innovatie in China in de kinderschoenen. Vooral op logistiek gebied is behoefte aan innovatieve oplossingen. China verschuift het internationale handel-blikveld van USA naar Europa. Europa wordt belangrijker als handelspartner.
Shanghai en Rotterdam Slotconclusie: Beide winnaars In te vullen
einde