Marketing voor verkeerskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketing voor ZZP-ers
De marketingmixstrategie
Bedrijfspresentatie Promavise
Wat is interactieve marketing?
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Facility management en inkoop
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Marketing .
Wat is Customer Relationship Management?
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en strategie
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) 
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing voor verkeerskunde
Business Marketing Management
Hoe denken bedrijven & hoe werkt een merk?
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
Dienstenmarketing Week 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De marketing van kennis
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Internationale marketing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA

Even terug naar vorige week Marketing, reclame en verkoop Continuum Aanbodgericht. Vraaggericht. Marketing. Imagineering! Homepages 3 concurrentiestrategieen, stuck in the middle en PMC’s Deze week: strategisch marketing management en dienstenmarketing management

Intern gericht versus extern gericht Veronderstelt dat prijs en kwaliteit bepalend zijn voor verkoop Segmenteert naar type product Baseert zich op veronderstellingen Marketing als kostenpost Communiceert met klanten als een en dezelfde markt Fixatie op prijsvergelijk, omzetprognose, verkoopresultaat Is zich bewust van sterke en zwakke punten concurrentie Weet welke factoren koopbeslissing beinvloeden en positioneert product Segmenteert markt naar kopers en waarde Investeert regelmatig in marktonderzoek Marketing zo belangrijk als R&D Stemt communicatie af op het segment en de klanten Onderzoekt segmenten, behoeften, gebruiksmogelijkh. en marktaandeel Inzicht in doelstelling en marketingstrategieen concurrentie

Strategisch marketing management De op de markt afgestemde ONTWIKKELING, PRIJSBEPALING, PROMOTIE en DISTRIBUTIE van producten en diensten teneinde PLANMATIG TRANSACTIES TE CREEREN waarmee organisaties en personen hun wederzijdse DOELSTELLINGEN VERWEZENLIJKEN

Waardeketen Primaire activiteiten Ondersteunend/overhead Inkomende logistiek Productie Uitgaande logistiek Marketing en verkoop service Ondersteunend/overhead Infrastructuur Personeelsmanagement Technologieontwikkeling

Klanttevredenheidsketen Analyse van wensen en behoeften geeft productontwerp productontwerp+marketing+ inkoop= inkoop en co-makership Inkoop +R&D +Productie= productieresearch Productresearch+ marketing + R&D= marketing strategie Marketingstrategie + marktonderzoek+ productie= (externe) consumententevredendheid

Concurrentie op verschillende niveaus Behoefte: behoefte vervoer vs kleding Generiek: soortvraag- auto vs OV Product: typevraag- station vs suv Merken: merkenvraag- opel vs volvo

Drie dimensies van strategische marketing (Treacy & Wiersma) in combinatie met Luteijn Best product Vraagt samenwerking tussen overheden Productleadership Operational excellence Customer intimacy Best total cost Vraagt heldere financiele stromen Best total solution Vraagt direct vraaggericht werken

Dienstenmarketing management Diensten zijn van oorsprong ONTASTBARE en VERGANKELIJKE ACTIVITEITEN waarbij tijdens INTERACTIEVE CONSUMPTIE direct behoeftesatisfactie centraal staat -en niet de materiele bezitsvorming wordt nagestreefd Persoonlijke maatdiensten (geen ict) Gepersonifieerde maatdiensten (ict) Standaarddiensten (geen maatwerk) PROSUMER de tijdsduur en intensiteit van het moment dat klant en producent interactief zijn

Dienstenmarketing management maatwerk contact hoog laag Veel Architect taxi Onderwijs garage minder horeca bioscoop

Dienstenmarketing management Voorbereiding Gebruik Dienstverlener Consument ICT Aflevering Ervaring

Dienstenmarketing management Product, prijs, promotie, plaats OOK: Beloven, verwachtingen creeren, verwachtingen waarmaken Bestaande klanten 5 a 10 keer goedkoper Genegen gerelateerde producten te kopen Vertellen ervaringen door Zijn bereid meer te betalen Motiveren personeel Ict biedt nieuwe mogelijkheden

Dienstenmarketing management Advocate: in goede en slechte tijden Supporter: ondersteunt Client: koopt meerdere malen Customer: koopt een keer Prosepect: uitzicht op aankoop

Vraag CVV Je bent concessieverlener: Geef verschillende manieren om klanttevredenheid van CVV te monitoren