Communicatiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Communicatie en draagvlak
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
De fundamenten van de organisatiestructuur
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
De Utrechtse Servicenormen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Motivatie van de professional Willy Limpens
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
Logical Framework Approach
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
Marketing Werkgroep 6.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Basisboek marketingcommunicatie
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie & jaarplan
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Marketingproject-communicatieplan
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Netwerken voor ondernemers Minor ondernemerschap
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Groep Colruyt en ‘participatie’
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Communicatie en Instumenten
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Beleving en consumenten gedrag
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Communicatie is de basis
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
International experience
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Communicatiemanagement Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatiemanagement Het operationele communicatieplan Opleiding CDM - College 3 CM

Wat is communicatiemanagement? Het planmatig opzetten, uitvoeren en evalueren van communicatie van een organisatie met haar interne en externe publieksgroepen, Met als doel: de organisatiedoelstellingen te ondersteunen! De communicatieactiviteiten van een organisatie. De kracht van communicatiemanagement is het feit dat de verschillende communicatiegebieden en –middelen op elkaar zijn afgestemd en elkaar daardoor kunnen versterken. Uitleggen dat communicatiemanagement zowel interne, concern, als marketingcommunicatie omvat. Opleiding CDM - College 3 CM

Preciezere definitie: Organisatie van het communicatieve verkeer, zowel intern als extern. Managen van communicatieproblemen (situatie- en probleemanalyse) Managen van communicatieoplossingen (planvorming) Managen van communicatieactiviteiten (uitvoering en evaluatie) Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatieplan Analyseren Strategie Uitvoering Evaluatie Wat is het communicatieprobleem? Strategie Hoe wil je dit aanpakken? Uitvoering Hoe ga je dat doen? Evaluatie Wat is het effect? Er zijn verschillende stappenplannen om tot een goed communicatieplan te komen. Blz. 103 Handboek; algemeen model voor communicatieplan 1. Analyseren  Situatieanalyse/ communicatieanalyse (huidige/gewenste situatie (imago)) 2. Strategie  Doelstellingen en doelgroepen, boodschap  strategie (hoe wil je de doelen bereiken) 3. Uitvoering (organisatie)  Wie doet wat, wanneer en tegen welke kosten? 4. Evaluatie  vertrekpunt nieuwe plannen (wat ging goed/mis) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- In figuurvorm  volgende sheet Opleiding CDM - College 3 CM

4. Beleidsproces (beleidscyclus) Analyse Evaluatie Strategie/planning Uitvoering Het vier- fasenmodel uit het boek van Michels: (p 102/103) Een continue proces! Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatieprobleem of niet? Communicatieprobleem versus organisatieprobleem Stakeholders betrokken weten iets niet vinden iets niet of juist wel doen iets niet of juist wel Voorbeelden die je kunt gebruiken zijn: Onvoldoende respons op een wervingsactie voor nieuw personeel Onvoldoende productiecapaciteit om op tijd aan de klant te leveren Concurrent komt met een beter product Weggebruikers weten niet dat er per 1 februari nieuwe autobelastingen worden ingevoerd Opleiding CDM - College 3 CM

Analyse (1) Probleemanalyse of probleemstatement Wat is het probleem? Wie hebben ermee te maken? Wat is de context van het probleem? Waarom is het een probleem? Wat zijn de oorzaken van het probleem? In welke richting moet de oplossing voor het probleem worden gezocht? Werk klassikaal een voorbeeld uit uit de praktijk. Bijvoorbeeld problemen met het roosteren. Ga daar mee door met de volgende twee sheets. Opleiding CDM - College 3 CM

Analyse (2) Situatieanalyse Wat is het beleid van de organisatie? Wat is het product of de dienst? Welke communicatiemiddelen worden nu ingezet? Wat zijn de cultuur en structuur? Wat is de (gewenste) identiteit en het (gewenste) imago? Wat is de positionering? Welke publieksgroepen? Opleiding CDM - College 3 CM

Analyse (3) Binnen welke randvoorwaarden wordt er een oplossing gezocht? Budget Menskracht Juridische randvoorwaarden Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatiedoelstellingen (1) Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatiedoelstellingen (2) Beschrijving van de gewenste communicatie-effecten in termen van: Kennis (wat moet doelgroep weten) Houding (wat moet doelgroep vinden/willen/voelen) Gedrag (wat moet doelgroep doen/kunnen) Zie Michels p. 109  relatie doelstellingen Kennisdoelstellingen realiseren is gemakkelijker dan iemands houding of gedrag veranderen. Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatiedoelstellingen (3) Een communicatiedoelstelling maakt duidelijk: Welke doelgroep er bereikt moet worden; Welk effect je wilt bereiken in termen van weten, vinden en doen; Binnen welke termijn de doelstelling gerealiseerd moet worden;  SMART Doelstellingen zijn: Realistisch  haalbaar Meetbaar  toetsen Consistent  doelstellingen moeten onderling kloppen, maar ook passen binnen het communicatieplan Handig ezelsbruggetje (SMART): Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden Opleiding CDM - College 3 CM

Communicatiedoelstellingen (4) Voorbeeld: Veel mensen weten straks meer over energiebesparing Over 1 jaar weet 75% van de huishoudens dat energiebesparing geld oplevert voor de huishoudportemonnee Hoe herken je doelstellingen? Aan de werkwoorden (vinden, weten, kopen, lopen, etc.) Laat deze dia staan en laat de studenten in groepjes van drie of vier de doelstellingen oefening doen (krijg je van mij). Opleiding CDM - College 3 CM

Opleiding CDM - College 3 CM KENNIS HOUDING GEDRAG Automobilisten weten dat ze een boete krijgen wanneer ze geen autogordel dragen Automobilisten staan welwillend tegenover het dragen van een autogordel Automobilisten dragen altijd een autogordel, ook bij korte ritjes Alle medewerkers van onze afdeling kennen binnen een maand de 10 gouden vergaderregels Alle medewerkers van onze afdeling willen zelf een bijdrage leveren aan een goed werkoverleg Alle medewerkers van onze afdeling komen vanaf 1 december op tijd voor het werkoverleg Studenten CDM herinneren zich na de module communicatiemanagement minimaal 5 elementen die in het communicatieplan thuishoren Driekwart van de studenten CDM zien na de module communicatiemanagement het belang in van het maken van een communicatieplan De helft van de studenten CDM maakt na de module communicatiemanagement op hun stage een communicatieplan 75% van onze 400 vaste klanten weet binnen twee maanden dat ons bedrijf nu ook het merk X verkoopt 50% van onze 400 vaste klanten staat binnen vier maanden positief tegenover het kopen van merk X 5% van onze 400 vaste klanten koopt binnen een half jaar minimaal 1 keer het merk X Opleiding CDM - College 3 CM

Opleiding CDM - College 3 CM KENNIS HOUDING GEDRAG Medewerkers hebben inzicht in de inhoud en de gevolgen van het project Medewerkers zijn gemotiveerd om een bijdrage te leveren aan het project Medewerkers werken actief mee aan het project Bij de winkeliersvereniging aangesloten ondernemers weten uiterlijk 10 oktober dat er op 20 oktober een informatiebijeenkomst voor hen wordt georganiseerd Zeker de helft van de benaderde ondernemers vindt de inhoud van de informatiebijeenkomst interessant 100 ondernemers komen naar de informatiebijeenkomst op 20 oktober Medewerkers weten waarom onze organisatie start met intranet Medewerkers hebben er begrip voor dat het personeelsblad wordt opgeheven 1 maand na het starten van onze nieuwe intranetsite heeft 80% van alle medewerkers het intranet minimaal 1 keer bezocht Op 1 december heeft onze organisatie een spontane naamsbekendheid van 10% Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat 75% van de klanten ons bedrijf klantvriendelijk vindt Onze medewerkers schrijven brieven die bij de jaarlijkse correspondentiemeting gemiddeld een 7,5 scoren Opleiding CDM - College 3 CM

Doelgroepen (2) Interne doelgroepen Externe doelgroepen Intermediaire doelgroepen personen of instanties die een structurerende of bemiddelende rol spelen tussen zender en ontvanger in een communicatieproces Primaire doelgroep Secundaire doelgroep Opleiding CDM - College 3 CM

Doelgroepen (3) Wanneer primair/secundair? Prioriteit Urgentie Haalbaarheid Bereikbaarheid Opleiding CDM - College 3 CM

Segmenteren Segmentatie Relationele kenmerken wat is de relatie van de doelgroep ten aanzien van de organisatie of het probleem (kennis, houding en gedrag) Algemene kenmerken Geografisch demografisch socio-economisch Communicatieve kenmerken mediagedrag, taalvaardigheid, opinieleiders Segmenteren betekent onderverdelen. Met segmentatie probeer je een zo homogeen mogelijke doelgroep te bereiken (eenduidig) Segmenten moeten voldoende groot zijn (kosten!) en bereikbaar! Geografisch  land, regio, gemeente, etc. Demografisch  leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, religie, etc. Socio-economisch  beroep, opleiding, sociale klasse Psychografisch  houding, interesse, opinie Michels heeft het ook nog over levenscyclus: dit geeft aan in welk stadium een mens zich bevindt (vrijgezel, getrouwd/samenwonend zonder kinderen, getrouwd/samenwonend met kinderen, etc.) Opleiding CDM - College 3 CM

Coll. 3 Praktijk : consult WG 13.00u. – 13.20u. : GR. 2 lokaal 2.54 13.20u. – 13.40u. : GR. 3 lokaal 2.54 13.40u. – 14.00u. : GR. 4 lokaal 1.07 14.00u. – 14.20u. : GR. 5 lokaal 1.07 14.20u. – 14.40u. : GR. 6 lokaal 1.07 14.40u. – 15.00u. : GR. 1 lokaal 1.07 Graag 5 min. voor tijd in omgeving lokaal! Volgende week: start gr.3, enz.

Opleiding CDM - College 3 CM