3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het doen van eigen onderzoek
Uitslag enquête over online pesten
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Het is vandaag Girlsday!
Online kopen (e-shoppen) Lezing 12 oktober 2009 Peer Custers.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Heb jij soms 2 euro voor mij?
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Ik wens u een fantastisch 2007 in goede gezondheid en voorspoed… Voordat deze magische voorstelling begint…
Spreekbeurt door Maxime Van Poucke 6A
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Levensvragen Over geluk…..
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Vrouw contra man.
Wie durft te zeggen dat vrouwen ook niet in staat zijn om technische problemen van een auto te herkennen?
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Meten bij marktonderzoek
roken Naam: Mellanie Hofman Mijn presentatie: Klik op “Naam”.
Naam:linda Mijn hobby:Grad Damen Klik op “Naam”. Vul je naam in .
Mijn hobby: counterstrike-cource
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook.
Het nieuwe solliciteren:
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Gespreksvaardigheden
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Slim en veilig online winkelen Hein van Dijk
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Alcohol, roken en opvoeding
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
© Intomart GfK 2013 | Boekenbranche meting 24 | Mei RAPPORTAGE BOEKENBRANCHE METING 24 Purchase journey kopen en lenen van boeken Ewout Witte Bastiaan.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op: De vorm De inhoud

3.2.1 De vraagvorm Meerkeuzevraag Beoordelingsschaal Open vraag Ik ben een O man O vrouw Beoordelingsschaal Ik ben … O erg ongelukkig O ongelukkig O soms (on)gelukkig O gelukkig O erg gelukkig Open vraag Wat mij gelukkig maakt is … Wat mij ongelukkig maakt is …

3.2.2 Meerkeuzevraag Wanneer? Als het om feiten gaat Ik ben een O man O vrouw Mogelijkheden? Slechts één antwoord mogelijk Meer antwoorden mogelijk Ik ben hier gekomen per … O voet O (brom)fiets O motor/scooter/auto O openbaar vervoer O anders, namelijk …

3.2.3 Beoordelingschaal Wanneer? Als het om intensiteit gaat Ik ben … O erg ongelukkig … O erg gelukkig Mogelijkheden? Losse vraag Matrix Ik ben … helemaal niet niet soms wel heel erg betrouw- baar .. eerlijk onbere- kenbaar

Open vraag Wanneer? Als er erg veel antwoordmogelijkheden zijn Wat is het laatste boek dat je hebt gekocht? … Je niet weet wat voor antwoorden je kunt verwachten Wat mij gelukkig maakt is

3.3.1 De vraagformulering Een goede enquêtevraag is/gaat uit van: Concreet, Begrijpelijk, Eenduidig, Neutraal, Juiste verwachtingen.

3.3.2 Concrete vragen Er zijn twee manieren om vragen concreter te maken: het gebruik van voorbeelden en concretiseren naar bijvoorbeeld tijd en aantal. Niet Wel - Gebruik voorbeeld ter verduidelijking Wanneer heeft u voor het laatst een cd gekocht? Wanneer heeft u voor het laatst een cd gekocht? Met ‘kopen’ bedoelen we zowel het aanschaffen van een cd in een winkel, als via internet, als op concerten of festivals. - Concretisering naar tijd Koopt u regelmatig cd’s? Wanneer heeft u voor het laatst een cd gekocht? Met ‘kopen ’ bedoelen we zowel het aanschaffen van een cd in een winkel, als via internet, als op concerten of festivals. - Concretisering naar aantal Koopt u veel of weinig cd’s? Hoeveel cd’s heeft u de afgelopen maand gekocht?

3.3.3 Begrijpelijke vragen Goede enquêtevragen zijn/kennen: Niet Wel Kort en het liefst zonder bij en tussenzinnen Heeft u wel eens het gevoel, wanneer u over uw toekomst droomt en allerlei dingen fantaseert, dat u … Wanneer u over uw toekomst fantaseert, denkt u dan dat … O alles waarschijnlijk … O … Actief Het zou kunnen dat ik in de toekomst … Mijn toekomst … Geen (dubbele) ontkenningen Denkt u ook niet dat het onverstandig is om u druk te maken over uw toekomst … Denkt u dat het (on)verstandig is om je druk te maken over je toekomst? Geen moeilijk taalgebruik Predicties over hoe het klimaat zich in de toekomst gaat ontwikkelen ... Voorspellingen over de ontwikkeling van het klimaat …

3.3.4 Eenduidige vragen Niet Wel Geen twee vragen in één stellen. Hoe betrouwbaar en snel vindt u uw pc? Hoe betrouwbaar vindt u uw pc? Hoe snel vindt u uw pc?

3.3.5 Neutrale vragen Niet Wel Vragen mogen niet suggestief zijn. Vragen kunnen suggestief zij door: Niet Wel Geven van één antwoordrichting. Vindt u ons product goedkoop? Wat vindt u van de prijs van ons product? Gebruik van woordjes als ‘ook’. Bent u ook van mening dat het Centraal Station in Amsterdam onveilig is, of valt dat volgens u wel mee? Wat vindt u van de veiligheid van het Centraal Station in Amsterdam? Gebruik van autoriteiten. Volgens artsen is het dagelijks drinken van één of twee glazen wijn goed voor de gezondheid. Deelt u die mening? Wat vindt u van de stelling, dat het dagelijks drinken van één of twee glazen wijn goed is voor de gezondheid?

3.3.6 Verkeerde verwachtingen Soms worden veronderstellingen gedaan over de situatie of de kennis van de respondent die helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Niet Wel Verkeerde verwachting over situatie respondent Hoe vaak belt u dagelijks met uw mobiele telefoon? Heeft u een mobiele telefoon? Zo ja, hoe vaak belt u dagelijks met uw mobiele telefoon? Verkeerde verwachting over kennis Hoeveel USB-aansluitingen heeft u laptop? Heeft u een laptop? Zo ja, de meeste laptops bieden de mogelijkheid om apparatuur, zoals extern geheugen aan te sluiten via een zoge- naamde USBpoort . Hoeveel USB- poorten zitten er op uw laptop?

3.4 Algemene respondentkenmerken Algemene respondentkenmerken zijn kenmerken als: geslacht, geboortejaar, opleiding en inkomen. Algemene respondentkenmerken zijn van belang om: Vergelijkingen tussen groepen te kunnen maken, bijvoorbeeld tussen mannen en vrouwen, De representativiteit van de steekproef te kunnen controleren, voor landelijke steekproeven wordt soms de Gouden Standaard als norm gebruikt.