Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Marketing voor ZZP-ers
Over consumenten, gedrag en marketing
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing vandaag en morgen
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
H6 – Business-to-businessmarkten
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Goederen en inkoop H5 Inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Onderwijseenheid ondernemen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
H6 – Business-to-businessmarkten
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Economische kringloop
Het maken van goederen en het leveren van diensten
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Werken in een arbeidsorganisatie
Nederland en de rest van de wereld
Verkoop De klant.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing

Principes van marketing – Hoofdstuk 6 Leerdoelen De businessmarkt definiëren en de verschillen uitleggen tussen businessmarkt en consumentenmarkt. De belangrijkste factoren aangeven die van invloed zijn op het koopgedrag van organisaties. De stappen in het koopbeslissingsproces van organisaties opnoemen en beschrijven. De institutionele en overheidsmarkten met elkaar vergelijken en verklaren hoe institutionele en overheidsafnemers tot hun koopbeslissing komen. Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Business-to-businessmarketing Deel 1 Deel 2 Markten Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Deel 7 Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Principes van marketing – Hoofdstuk 6 Inleiding Bedrijfsmatige inkoop: Het besluitvormingsproces waarin organisaties de behoefte aan in te kopen goederen of diensten vaststellen en de verschillende merken en leveranciers opsporen, evalueren en daaruit een keuze maken. Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Principes van marketing – Hoofdstuk 6 Businessmarkten Businessmarkt: Alle organisaties die goederen en diensten kopen om deze te gebruiken in de productie van andere producten en diensten of om deze aan anderen tegen winst weder te verkopen of te verhuren. Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Principes van marketing – Hoofdstuk 6 Businessmarkten Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties De belangrijkste soorten koopsituaties Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties De belangrijkste soorten koopsituaties routinematige heraankoop (straight rebuy) ongewijzigd product zelfde leverancier gewijzigde heraankoop (modified rebuy) gewijzigd product / gewijzigde specificaties wellicht nieuwe leverancier nieuwe aankoop (new task) nieuw product belangrijke aankoop uitgebreide informatieverzameling De rol van systeeminkoop en -verkoop Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties Wie nemen deel aan het koopproces van organisaties? Gebruikers Beïnvloeders Inkopers Beslissers Gatekeepers (poortwachters) Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties Wat zijn de belangrijkste invloeden op bedrijfsinkopers? Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties Hoe komen bedrijfsinkopers tot hun koopbeslissing? Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Het koopgedrag van organisaties E-procurement: kopen via internet Internetveilingen: Elektronische marktplaatsen op het World Wide Web, waar leveranciers aanbiedingen doen in reactie op vragen van inkopende bedrijven. Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Institutionele en overheidsmarkten Institutionele markt: Scholen, ziekenhuizen, verpleeghuizen, gevangenissen en andere instellingen die producten en diensten leveren aan de mensen die aan hun zorgen zijn toevertrouwd. Overheidsmarkt Alle overheden van verschillende niveaus die producten en diensten kopen of huren voor het uitvoeren van de belangrijkste overheidstaken. Hoe komen overheidsafnemers tot hun koopbeslissingen? Principes van marketing – Hoofdstuk 6

Vragen n.a.v. de leerdoelen a. Geef een definitie van het begrip businessmarkt. b. Welke verschillen zijn er tussen businessmarkten en consumentenmarkten? Wat zijn de belangrijkste factoren die van invloed zijn op het koopgedrag van organisaties? Noem de stappen op van het koopbeslissingsproces van organisaties en geef een korte beschrijving. a. Wat zijn de verschillen tussen en overeenkomsten van institutionele en overheidsmarkten b. Verklaar hoe institutionele en overheidsafnemers tot hun koopbeslissing komen. Principes van marketing – Hoofdstuk 6