Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Communicatie & Presentatie
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Uiterlijke structuur aanbrengen
Mijn gegevens op het web!?
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
Duidelijk schrijven voor iedereen
Effectieve instructie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Al doende leren training docenten
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Vereniging Spierziekten Nederland Cursus Journalistiek ;-) Erik van Uden.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoe leer je lange teksten
Een leesstrategie: toepassing
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Stappenplan Samenvatten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
De dag van het solliciteren Blok 1
QUIZ hoofdstuk 1.
Beschouwing – De Laatste Tips
Uitleg persoonsvorm (pv)
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Een goede powerpoint- presentatie
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Methodiek: Plancyclus
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
De gebiedende wijs De enkelvoudige zin en samengestelde zin
Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau Een cursus schrijven BA - dpb Brugge.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Informatieavond Kurzweil (basis).
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Fabels en feiten Tweede bachelor pedagogie
Voel je wel in je vel !.
Communicatie & Presentatie
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge

Eerste hulp bij eenvoudiger schrijven BA - dpb Brugge

Verkleuteren? Laat niet na om authentiek materiaal uit boeken, kranten, tijdschriften aan te bieden. Leerlingen moeten niet enkel met voorgekauwd (herkauwd) materiaal werken. Blijf het niveau dat je voor ogen hebt, bewaken. De inhoud mag even moeilijk blijven. We helpen de leerlingen enkel om de verpakking (taal) makkelijker open te maken. BA - dpb Brugge

Pimpen - opleuken? functioneel aantrekkelijker maken om het studeren makkelijker/ aangenamer te maken, om structuur aan te brengen, te verduidelijken, ademruimte te geven > “functioneel pimpen” BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Zie je mogelijkheden in de cursus om zaken ook schematisch voor te stellen? oorzaak – gevolg in diagram hiërarchie stappenplan … pimpen > functioneel, niet enkel opleuken BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Zie je mogelijkheden in de cursus om met icoontjes, functionele pictogrammen … structuur aan te brengen? als je een voorbeeld geeft als je een doel beschrijft als er oefeningen komen Zijn er rubrieken die je altijd kan laten inspringen, in een kadertje kan zetten, … voorbeelden, samenvattingen van een stuk cursus … BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Waar in de cursus kan een foto of afbeelding de leerstof aanschouwelijker maken, ondersteunen, beter begrijpbaar maken? BA - dpb Brugge

Studeerbaar studiemateriaal Hoe zou jij je eigen cursus studeren? Hoe kan je de leerlingen helpen om je cursus makkelijker te studeren? Waar zou een korte samenvatting van een onderdeel zinvol zijn? Waar kan het helpen om al een aantal woorden vetjes te zetten? Is het zinvol om na elk hoofdstuk aan te geven wat ze moeten kennen en kunnen? BA - dpb Brugge

STRUCTUUR duidelijke en functionele lay-out lettertype witruimte Arial, Verdana, Calibri witruimte titels en tussentitels belangrijke woorden vetjes illustraties - pictogrammen BA - dpb Brugge

TEKST BA - dpb Brugge

TEKST BA - dpb Brugge

TEKST hardop lezen BA - dpb Brugge

ZIN schrappen korte, eenvoudige zinnen onderwerp vooraan actieve zinnen directe taal voorzetselgroepen beeldspraak tangconstructies passieve zinnen BA - dpb Brugge

< overbodige informatie korte, eenvoudige zinnen onderwerp vooraan ZINSNIVEAU < overbodige informatie korte, eenvoudige zinnen +/- 10 woorden, maximum 15 samengestelde zinnen in twee knippen onderwerp vooraan Vervolgens gaat u naar … > U gaat dan naar… tangcontstructies We hebben gisteren, na de verzorging, nog eventjes met de dochter gesproken. > We spraken gisteren, na de verzorging, nog even met de dochter. actieve zinnen (passief) Ze wordt verzorgd door B. > B. verzorgt haar. directe taal gelieve op te schrijven/ kunt u eventueel opschrijven/ is het mogelijk om … > Schrijf op / raadpleeg (gewone gebiedende wijs) voorzetselgroepen met betrekking tot > over beeldspraak Ze verveelde zich steendood > Ze verveelde zich erg. BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig = 42 woorden We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. = 42 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig = maximum 12 woorden We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. We kunnen S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige noemen. Zo kan de verpleegkundige de verpleegproblemen professioneel aanpakken. Hij komt dan tegemoet (beantwoordt) aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. (Hij helpt de cliënt of zorgvrager dan echt) = maximum 12 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig Door op dergelijke manier problemen op te sporen, kan men duidelijker zien welke de behoeften zijn van de zorgvrager en kan men ook het verpleegkundig handelen hierop afstemmen, hetgeen een niet geringe kwaliteitsverbetering kan betekenen. = 35 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig = maximum 14 woorden Door op dergelijke manier problemen op te sporen, kan men duidelijker zien welke de behoeften zijn van de zorgvrager en kan men ook het verpleegkundig handelen hierop afstemmen, hetgeen een niet geringe kwaliteitsverbetering kan betekenen. Je ziet de behoeftes van de zorgvrager beter door de problemen zo op te sporen. Je kan dan je verpleegkundig handelen hierop afstemmen. Dat kan de kwaliteit van de zorg verbeteren. (Dat kan kwaliteitsverbetering betekenen) = maximum 14 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: onderwerp vooraan Door op dergelijke manier problemen op te sporen, kan men duidelijker zien Je kan duidelijker zien … BA - dpb Brugge

WOORD consequent hetzelfde woord archaïsche/ oubollige taal moeilijke of samengestelde woorden verborgen werkwoorden onbekende afkortingen of letterwoorden BA - dpb Brugge

WOORDNIVEAU zelfde woord voor zelfde item in spreektaal hoeft dat niet > taalontwikkeling archaïsche (verouderde) taal indien > als; met betrekking tot > over; derhalve > daarom; doch > maar; je dient > je moet; eveneens > ook; wat betreft > voor alleen vakjargon dat nodig is moeilijke/samengestelde woorden Als het niet anders kan: uitleg tussen haakjes erbij. > implementeren, terugkoppeling, insteek verborgen werkwoorden (met ‘het’ ervoor) Deze mensen zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van de zwaar zieke patiënten > Deze mensen verzorgen de zwaar zieke patiënten. afkortingen en letterwoorden die niet bekend zijn m.a.w. , m.b.t., n.a.v., pc > voluit schrijven gsm, wc > geen probleem; CLB: wel voluit, eventueel tussen haakjes. BA - dpb Brugge

BA - dpb Brugge