De (on)mogelijkheden van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Edushock leerfestival
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Algemene Basis Computergebruik Informatiebijeenkomst.
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
‘t Schrijverke Zoetermeer
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Schoolpartnerschappen in Europa
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Van idee tot digitaal materiaal
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Vijf-gelijke-dagen model
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Lesgeven en begeleiden
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Praktijkopleiderscyclus Cursussessie 1 Begeleiden en beoordelen.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onderwijs op de Masten in
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Planborden en dag- /weektaken
Welkom op de informatieavond
Even voorstellen : Groep 3b
Informatie avond groep 8A
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisschool Op De Horst
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Informatie avond groep 7 14 september 2016
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

De (on)mogelijkheden van ICT OP DE Spijkenisse 1 © TOM www.teamonderwijs.nl

Kerndoelen nieuwe media: De leerlingen maken verantwoord en doelbewust gebruik van communicatiemiddelen De leerlingen kunnen een tekst maken en bewerken met een tekstverwerkingsprogramma op de computer De leerlingen weten globaal welke mogelijkheden (digitale) informatiemedia hebben De leerlingen kunnen met behulp van een computer digitale leermiddelen gebruiken

Dit betekent: Op leerling-niveau: kennis en vaardigheden verwerven in de omgang met computers Op leraarniveau: beheersen ICT vaardigheden Voor de zorgverbreding: ondersteuning voor leerlingen die het basisprogramma niet kunnen volgen, maar ook voor kinderen ‘die wat meer aankunnen’

Rol ICT bij innovaties ICT als: Doel en onderwerp Gereedschap in de vakken (integratie) Gereedschap bij het voorbereiden van de lessen Didactisch hulpmiddel Communicatiemiddel en informatiebron Rol ICT bij innovaties (onderwijskundig gericht) -ICT als doel en onderwerp (techniek, informatica) -Integratie van ICT als gereedschap in de vakken (bereiken kerndoelen) -ICT als gereedschap bij het voorbereiden van de lessen (tekstverwerking, presentatie) -ICT als hulpmiddel bij de organisatie van het onderwijs (planning, toetsing) -ICT als didactisch hulpmiddel (computer ondersteunend onderwijs, remediering) -ICT als communicatiemiddel en informatiebron (internet, email, kennisnet)

Het multilineair leren Voordelen : Differentiatie Verschillende leerstijlen Zelfstandig leren Inspelen op de ZAP-cultuur Zelfontdekkend leren Vroeger leerden we van verhalen en de uitleg die we kregen, stap voor stap werd het leerproces gevolgd tot we het eind bereikten Het zogenaamde lineaire leren Via de nieuwe media weten we dat er ook andere leerwegen mogelijk zijn, zelf de leerweg door de stof zoeken om zo je kennis te vergaren. Het multilineair leren: Differentiatie wordt gemakkelijkerAls het lesmateriaal mogelijkheden biedt van meerdere leerwegen, kan de ll in eigen tempo werken.Als er toetsmomenten ingebouwd zijn kan de ll zelf en zo vaak hij wil controleren hoe hij er voor staat (bv toetsen /quiz verkeersregels, de tweede keer: O nu weet ik het antwoord wel!) Verschillende leerstijlen als ll zelf hun leerstrategie kunnen bepalen is de kans dat het leerrendement zal stijgen groot Zelfstandig leren Kennis wordt steeds minder een statisch gegeven, wat we vandaag leren is morgen misschien al achterhaald. We zullen dus ons leven lang moeten blijven leren en daarom is “leren leren”belangrijk De Zap cultuur van de kinderen. Met korte spanningsboogjes worden brokjes informatie opgenomen.Aan elkaar gekoppeld kan dit uiteindelijk tot een groot kennisniveau leiden. Het sluit misschien wel beter aan bij de natuurlijke manier van denken Leerlingen worden enthousiast (gemaakt) door ze zelf te laten ontdekken Als je de leerlingen een stukje verantwoordelijkheid geeft voor hun onderwijs kan dit de motivatie bevorderen Zo kan leren leuk worden

Hoe geven we het ict-onderwijs een plekje in onze school? De gevolgen: Het onderwijs zal leerkrachtonafhankelijker worden Open leeromgevingen zijn in opkomst Levenslang leren binnen netwerken Wat gaat dat voor de leerkracht betekenen…….? ICT is niet meer weg te denken zeker de mogelijkheden m.b.t. informatievoorziening en communicatie Onderwijs dient de kinderen redzaam te maken in de digitale gereedschappen mede om achterstandssituaties (“digibeten”) te voorkomen Open leeromgevingen (learning center) Levenslang leren binnen netwerken (“communities”), flexarbeid en nieuwe organisatievormen ontstaan

De leerkracht De taken zullen verschuiven van overdrager van kennis naar intermediair tussen leerlingen en nieuwe kennisdomeinen De leerkracht van de toekomst wordt meer begeleider Vormgever van processen Hij/zij helpt kinderen met het maken van keuzes binnen de leerroute De leerkracht is in staat om kennis te delen met vakgenoten Leerkracht en kind maken gebruik van de kringen op kennisnet Zij gebruiken zoekstrategieën op internet Zij gebruiken email

Voor de leerlingen Meningen kunnen direct gemeten worden Een digitale interesse encyclopedie wordt opgebouwd met gebruikmaking van de digitale camera Ontwerpen van een eigen homepage met daarop hun eigen portfolio Er komen een aantal kinderkringen op het Spijkenisser plein Vanuit het bestaande http://www.iselinge.nl/scholenplein/ Gaan we een eigen plein voor Spijkenisse creëren Kinderen maken in hun leerproces de omslag van lineair leren naar coöperatief modulair leren Zij leren zichzelf een ontwerp/ontdekhouding aan door het gebruik van hun eigen digitale werkomgeving Portfolio met producten van kinderen zoals werkstukken / gedichten / opdrachten

In Spijkenisse Vanuit het samenwerkingsverband tussen de scholen en de OBD hebben we de IJsselgroep ingeschakeld om het ICT onderwijs te implementeren Een stappenplan wordt opgezet, looptijd van 2001-2005 Vanuit een nulmeting wordt advies gegeven over: aanleg netwerken, aanschaf hardware ed, beheersconcept, scholing teamleden Eigenlijk wordt alles, wat het technische gedeelte betreft, bovenschools geregeld Wij hoeven ons niet bezig te houden met de vragen zoals aanschaf, installeren van programma’s Wel wordt er van de scholen gevraagd om een ICT coördinator te leveren. Er wordt een netwerk opgestart met 29 scholen en hun ICT coördinatoren, (openbaar, RK en Protestant Chr.) CED, projectleider van de Ijsselgroep Het Dienstenplatform ICT heeft een infodesk beschikbaar voor het hele team tel nummer en infodesk.nu Centraal wordt er ingekocht computers / hard- en software/administratieprograamma’s en leerlingvolgsystemen

Ons stappenplan Geadviseerd wordt: Iedere locatie een netwerk Per lokaal gemiddeld 2 werkstations 1 computer voor directie 1 computer voor IB er Dat betekent voor de Marimba met 255 leerlingen verdeeld over twee wijken in drie gebouwen Drie netwerken aanleggen Twee directie computers Twee computers voor de IB-er

Het duurt even, maar… De computers worden geleverd Uitgepakt In elkaar gezet Hardware wordt extern geïnstalleerd Beveiliging in orde gebracht Het wachten is op kennisnet ….Vakantie ….alles moet weer losgekoppeld worden en in de kluis gezet…

De ICT- coördinator Per school wordt een ICT coördinator benoemd Het ICT coördinatoren netwerk wordt gestart Kenmerken ICT-er (na 6 bijeenkomsten) Teamspeler; inhoudelijk begeleider, helikopterview Spil van veranderingsproces Werkend aan visie en concept Werkend aan schoolorganisatie Werkend aan microniveau in de klas Werkend aan subsidieproject…. digitale leer- en werkomgeving Spijkenisse

Scholing teamleden Na de nulmeting blijkt dat het gemiddelde teamlid beschouwd moet worden als beginner Ieder teamlid moet zijn digitaal rijbewijs halen Teamleden kunnen zelf aangeven waarin ze verder geschoold willen worden Teamleden die bepaalde vaardigheden beheersen kunnen door middel van toetsen een deelcertificaat behalen De cursussen worden gegeven in het milieuhuis, een ruimte die normaal gebruikt wordt voor NME onderwijs

Het expertiselokaal Er wordt gezocht naar een ruimte, als expertiselokaal En gevonden, bij ons in de Marimba (Groenewoud) waar we twee lokalen voor dat doel “over hebben” Er worden cursussen gegeven voor een groep van maximaal 16 mensen

Draaiboeken De komende tijd gaan we ons bezighouden met: Smartdoelen Homepages kinderen Tekst verwerken en werkstukken Project digitale Schoolkrant Digitale camera en het jonge kind Bouwstenen Wereldoriëntatie Portfolio’s met producten van kinderen Geadviseerd wordt om in het begin kleine op succes gerichte doelen te nemen (voor teamleden) Een volgend doel wordt de digitale schoolkrant in de bovenbouw Aan sommige onderdelen wordt wel gewerkt, maar nog niet door de hele school. Kortom we zijn in ontwikkeling en doen heel wat ervaring op.

Webpagina nu Informatie voor ouders: De schoolgids Het informatieboekje Activiteitenkalender De nieuwsbrief Foto’s van activiteiten met een summiere beschrijving voor ouders en kind

Webpagina nieuw Voor ouders blijft de gebruikelijke informatie beschikbaar Digitale schoolkrant voor en door de kinderen gemaakt, onder begeleiding van 2 ouders en drie teamleden (2 onderwijsassistenten en 1 leerkracht)

Gebruik digitale camera Waar hoor je de letter K kleuters maken foto’s van voorwerpen. Assistentie van een groep 3 leerling: ”ik heb niks voorgezegd hoor! Ze wist het allemaal zelf!”

Digitale camera Hoeveel blokken? Even van 2 naar 3 en van 3 naar 2… …dimensionaal maken. “ Op de foto zie je de blokken die eronder staan niet, maar ze zijn er wel! .…Nu lijkt het op de tekening van mijn werkblad!” Hoeveel blokken?

Gebruik bij lesvoorbereiding Introductieweek: Fotopuzzeltocht

Zaakvakken Op zoek naar informatie… Dit keer gaat het over verkeer De leerlingen hebben op een site een verkeersquiz gevonden

Computergebruik bij het taal- en leesonderwijs Uitbreiding woordenschat: Schatkistverhalen Bas gaat digitaal Computerprogramma Veilig Leren Lezen Programma technische oefeningen wordt ingezet tijdens het ZWALUWlezen Oefenen van spelling (RT) Digitale hoek, (het verwerken van informatie)

Het gebouw Kapstokken in de gang hebben plaats gemaakt voor… Uiteindelijk willen we digitale hoeken gaan maken (oa uit Kansrijke taalhoeken) om de kinderen op ideetjes te brengen en informatie te geven hoe ze aan het werk kunnen gaan met bv de schoolkrant, een digitaal prenten boek Tekst en beeldmateriaal verwerken etc Computer werkplekken

Wat zijn dan onze problemen? Personeel 11 FTE’s Veel part-timers 22 teamleden 3 a 4 mensen weten iets meer van computers Veel komt op dezelfde mensen neer Gebouw 3 locaties Faciliteiten Niet structureel 3 netwerken waarvan er een steeds 1 niet functioneert Het uitrollen van de netwerken neemt meer tijd in beslag dan verwacht Problemen afspraken rondom met het installeren van printer/kopieerapparaat op het netwerk Leerlingen kunnen niet met een diskette werken op het netwerk, het moet per email verstuurd worden Elke groep heeft een emailadres. Om binnenkomende emailtjes in de gaten te houden worden ll aangesteld die dagelijks in de mailbox kijken Andere leerlingen krijgen de zorg over het aan en uitzetten van de computers Onderwijs ondersteunend personeel en/of ouders of oudere leerlingen begeleiden jongere kinderen met het omgaan met de computer Losse uurtjes worden ingevuld om wat met ICT te doen, maar er blijft zoveel liggen bv het installeren van schatkist met de muis (5 programma’s maal 2 gebouwen) vergt heel veel tijd (is wel geïnstalleerd op het netwerk maar nog niet met sleutelcodes geactiveerd)