Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Hoe ontstond dit initiatief ?
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Introductiebijeenkomst
Welkom bij Leefstijl.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Hogescholen in Dialoog
De waarde van cultuureducatie
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
Ons onderwijs in groep 1 en 2
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Voorlichtingsavond groep 3
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Presentatie Bijeenkomst 4
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het perspectief van de oudere
Reportage inloophuis Sta Op Zorg Vlissingen 2015.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Hoe pedagogisch handelen?
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Samen opvoeden: ouders en pedagogisch medewerkers
Verbonden voelen met de natuur
De ontwikkeling van het kind !
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers Wat zijn verschillen en overeenkomsten? Voeg hier een foto van de groep/het kindercentrum of een andere afbeelding in. Tekst in geel vraagt om een actie. Het boek van Elly Singer – opvoeden op het kinderdagverblijf (2011) is de bron voor deze presentatie en kan goed als leidraad gebruikt worden bij het organiseren van een ouderavond. Dit boek staat namelijk boordevol voorbeelden. Het is zeker aan te raden dit boek te bekijken voordat deze presentatie gegeven wordt tijdens een ouderavond. Deze presentatie bestaat uit verschillende onderdelen, namelijk: Opwarmer Opvoeden op het kinderdagverblijf ouders en kinderen samen in gesprek over opvoeden: waarom? Verschillen tussen ouders en pedagogisch medewerkers Opvoeden thuis: wat is er anders??? Stellingen In de presentatie is steeds met een dia met de titel van het onderdeel aangegeven wanneer een nieuw onderdeel begint. Alle onderdelen in deze presentatie kunnen als optioneel beschouwd worden.

Welkom Lees de ouderavondhandleiding voor tips voor opwarmers.

Opvoeden op het kinderdagverblijf Onderdeel opvoeden op het kinderdagverblijf

Opvoeden op het kinderdagverblijf (1) Onder opvoeden kan worden verstaan: alles wat pedagogisch medewerkers doen om veiligheid, geborgenheid en gelegenheid tot spelen en leren te bieden aan de kinderen. Bij jonge kinderen moeten alle aspecten van ontwikkeling aan bod komen: de motorische, emotionele, sociale en creatieve ontwikkeling en de ontwikkeling van kennis en denken. De verzorging – eten, drinken, verschonen, gaan slapen en aan- en uitkleden – hoort ook bij de opvoeding. Op deze dia wordt beschreven wat opvoeden op het kinderdagverblijf betekent volgens het boek van Elly Singer.

Opvoeden op het kinderdagverblijf (2) Een kinderdagverblijf moet bieden: Een gevoel van emotionele veiligheid Mogelijkheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie Bijdrage aan het ontwikkelen van sociale competentie Overdragen van morele competentie/waarden, normen en cultuur De opvoedingsdoelen van Marianne Riksen-Walraven die als basis dienen voor de Wet kinderopvang.

Opvoeden op het kinderdagverblijf (3) Veiligheid Veilige omgeving Vertrouwde relaties met pedagogisch medewerkers Vertrouwde relaties met kinderen Vertrouwde gewoontes Mogen zijn wie je bent Wat wordt verstaan onder veiligheid?

Opvoeden op het kinderdagverblijf (4) Persoonlijke competenties Emoties uiten en benoemen Motoriek en zintuigen: zelfstandig bewegen: kruipen, lopen, rennen, springen fijne motoriek: grijpen, bouwen Zichzelf verzorgen: eten, aankleden, zindelijkheid horen, zien, voelen, ruiken Cognitieve vaardigheden: natuur ontdekken en genieten oorzaak en gevolg ontdekken Wat wordt verstaan onder persoonlijke competenties?

Opvoeden op het kinderdagverblijf (5) Persoonlijke competenties (vervolg) Taal en communicatie: begrijpen van taal imiteren woorden gebruiken zinnetjes maken wens om ervaringen te delen genieten van verhalen genieten van rollenspel Creatieve en beeldende vaardigheden, verven, tekenen, knutselen dansen en muziek maken Wat wordt verstaan onder persoonlijke competenties?

Opvoeden op het kinderdagverblijf (6) Sociale vaardigheden samen spelen betrokkenheid, elkaar helpen geven en nemen vrienden maken conflicten oplossen zelfbesef en weten bij wie je hoort Wat wordt verstaan onder sociale vaardigheden?

Opvoeden op het kinderdagverblijf (7) Normen en waarden Morele regels: elkaar geen pijn doen luisteren naar de pedagogisch medewerkers accepteren van verschillen goede manieren Wat wordt verstaan onder normen en waarden?

Ouders en kinderdagverblijf samen in gesprek over opvoeden: waarom? Onderdeel ouders en kinderdagverblijf samen in gesprek: waarom?

Ouders en kinderdagverblijf samen in gesprek over opvoeden: waarom? Verbetering van de kwaliteit van de opvang, want: Ouders worden zich bewust van het pedagogisch beleid en de pedagogische praktijk De organisatie maakt gebruik van het (pedagogisch) perspectief van ouders Er komt meer draagvlak voor werkwijzen en daarmee samenhangende regels Kinderopvang is goed voor kinderen wanneer de kwaliteit ervan goed is en samenwerking tussen ouders en opvang levert een bijdrage aan goede kwaliteit. Citaat Elly Singer – opvoeden op het kinderdagverblijf: “Goede kwaliteit begint met goede communicatie en samenwerking.”

Verschillen tussen ouders en pedagogisch medewerkers Onderdeel verschillen tussen ouders en pedagogisch medewerkers

Verschillen tussen ouders en pedagogisch medewerkers Sterke emotionele band Levenslang Een of enkele kinderen Broers en zusjes; familie Weten veel van elkaar, van vroeger, en hebben verwachtingen voor de toekomst Thuisomgeving die is ingericht voor volwassenen en kinderen Geen pedagogische opleiding Gezin en informele taakverdeling Pedagogisch medewerkers Warme persoonlijke relatie Kortdurend Groep kinderen Geen familie Weten niet zo veel van elkaar; voornamelijk wat ze onlangs samen gedaan hebben en gaan doen in de groep Speciaal voor kinderen ingerichte omgeving Professionele pedagogische opleiding Professionele organisatie met formele arbeidsvoorwaarden Verschillen tussen ouders en pedagogisch medewerkers zoals beschreven in het boek van Elly Singer

Opvoeden thuis: wat is er anders??? Onderdeel opvoeden thuis: wat is er anders???

Opvoeden thuis: wat is er anders??? Voeg een foto in van een kind/kinderen in de thuissituatie Deze dia vormt een inleiding op een discussie over verschillen tussen thuis en op het kinderdagverblijf De discussie kan op gang gebracht worden door voorbeeldsituaties te noemen, bijvoorbeeld eten aan tafel. Hoe gaat dat thuis en hoe gaat dat op het kinderdagverblijf? Blijven kinderen goed aan tafel zitten? Eten kinderen goed of juist niet zo goed? Hebben kinderen bepaalde voorkeuren? Etc.

Pauze van 10 minuten

Stellingen Onderdeel stellingen

Stellingen Vraag: wat is je mening? Eens=groen briefje Oneens= rood briefje Een optie om invulling te geven aan de ouderavond is het voorleggen van stellingen om discussie op gang te brengen. Hierna volgen een aantal voorbeeldstellingen. Wanneer gekozen wordt voor het voorleggen van stellingen moeten van tevoren gedacht worden aan rode en groene briefjes om uit te delen aan de aanwezigen. De briefjes moeten gezien worden als een manier om de discussie op gang te brengen. Vaak liggen kwesties namelijk niet zo zwart wit. Een groen briefje moet dan ook gezien worden als een eens, omdat… of eens, maar… etc. NB. Er is geen juiste manier van opvoeden en dus ook geen juist antwoord op de voorbeeldstellingen. Aanwezigen kunnen uiteen gaan in kleinere groepjes. Er kan gekozen worden voor groepjes ouders, maar ook voor gemengde groepen waarin ouders, pedagogisch medewerkers en management vertegenwoordigd zijn.

?? Stelling Uitgebreide slaaprituelen, zoals misschien thuis, zijn tijdstechnisch niet mogelijk op het kinderdagverblijf. Eventuele toevoeging aan deze stelling kan zijn: ook al slapen kinderen daardoor minder goed. ??

?? Stelling Een meisje op de groep bijt sinds kort regelmatig andere kinderen. De pedagogisch medewerkers weten dat dit vaak enkel een fase is. Er zijn echter ouders die klachten hebben en willen weten om welk kind het gaat. De pedagogisch medewerkers respecteren de privacy van het kind en de ouders. ??

?? Stelling Klimmen en klauteren is goed voor kinderen ook al betekent dit soms een geschaafde knie. ??

?? Stelling De pedagogisch medewerkers nemen ook vaak de baby’s mee naar buiten. Voor baby’s die kruipen betekent dit vieze kleren. Dit hoort er nu eenmaal bij. ??

?? Stelling Een jongetje van drieëneenhalf is nog niet zindelijk. Zijn ouders maken zich zorgen en zijn thuis begonnen met een andere aanpak. Ze willen dat deze aanpak ook op het kinderdagverblijf wordt toegepast. De pedagogisch medewerkers zijn echter van mening dat de huidige aanpak nog niet voldoende de tijd heeft gekregen en gaan daarom de nieuwe methode niet hanteren. ??

?? Stelling Het is een regenachtige herfstdag. Een mooi moment om dik ingepakt in regenjas bladeren te gaan verzamelen. Voor de pedagogisch medewerkers betekent dit veel aan- en uitkleedwerk dus ze blijven binnen. ??

Afspraken en evaluatie