“Denk aan het konijntje!”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Informatieavond 22 april 2013
Reflectievaardigheden en instrumenten
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Zelfsturing en executieve functies.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Groep 8 vertrok dinsdagochtend 6 april om 8 uur richting onze hoofdstad. Hoe het was? Dat ziet u in de komende presentatie!
Werken naar onderwijsbehoeften
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Samen met ouders aan het werk!
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Welkom in groep 5.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf

Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Het Aspergersyndroom.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Pass’t Montessorionderwijs ?
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
blij,boos,bang,verdrietig.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
OGW op de Firtel.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Welkom ik maak me sterk.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Beter omgaan met ruzies
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Coaching.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

“Denk aan het konijntje!” Op de poster is te zien Midden: Titel van het onderzoek. De titel is: “Denk aan het konijntje”. Linksboven: Ondertitel van het onderzoek. Middenboven: Onderzoeksschema van het onderzoek. Op deze wijze ben ik te werk gegaan. Rechtsboven: Kernwoorden van het onderzoek: Oplossingsgericht werken, Geen problemen, maar vaardigheden Positieve houding Herinneringsplaatje Beloning Cyclisch proces Linksmidden: belangrijke delen uit het onderzoek kort weergegeven Linksonder: De buitenste ring is het cyclische proces volgens de methode van Kids’skills, de binnenste rong is datzelfde proces aangepast aan het onderzoek. In het midden staat een belangrijk onderdeel uit het onderzoek. Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058 Onderzoeksproduct gedragsprobleem en HGPD

De titel De titel is een zin die E. zelf bedacht heeft, als hulp als het even niet goed ging. De foto daaronder is een konijn die wij samen hebben getekend en op het bord hebben gehangen. Als E. lijfelijk werd, mochten haar supporters haar op het plaatje wijzen, zodat E. zich de afspraak kon herinneren. Deze afspraak is: “Als je denkt dat je gaat slaan, ga je naar de juf toe.” bij het buitenspelen zeiden de kinderen regelmatig: “Denk aan het konijntje!” Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

De ondertitel Ik heb onderzoek gedaan naar het oplossen van lijfelijk conflictgedrag bij een kleuter. Dit meisje probeerde gangbaar haar zin te krijgen door te duwen, slaan, schoppen en trekken. Ook speelde ze erg druk, waardoor er regelmatig ongelukken kwamen. De kinderen in de groep klaagden vaak over haar. De foto is geplaatst met toestemming van de ouders. Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Onderzoeksproces Signaleren probleem (december- februari 2008-2009) Stap 1 Signaleren probleem (december- februari 2008-2009) Stap 2 Observeren probleem (maart 2009) Stap 3 Literatuurstudie (maart-mei 2009) Stap 4 Oplossingsgericht gesprek met ouders, leerling en de groep ( 6 april 2009 oudergesprek) (20 april gesprek met leerling) (22 april en 19 april gesprek in de groep) Stap 5 De vaardigheid eigen maken, oefenen, belonen en doorgeven (20 april tot en met 8 juni oefenen en belonen) (In periode 20-04 t/m 08-06 dagelijks geobserveerd) (vanaf 9 juni doorgeven) Stap 6 Evaluatie met leerling, ouders en leerkracht (Oudergesprek week 26, 2009) Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Schema van kids’ skills Deze cirkel geeft de stappen van Kids’ skills weer. In de buitenste cirkel zijn de stappen omschreven en in de binnenste cirkel is de invulling in het onderzoek van E. omschreven. In het midden staat een tekst die erg belangrijk is in het oplossingsgericht werken. Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

relatie, competentie en autonomie Het oplossingsgericht werken komt tegemoet aan de drie basisbehoeften van kinderen. De leerling mag laten zien dat de vaardigheid geleerd is door het te vieren. De leerling mag andere kinderen de vaardigheid leren, zij is immer expert. De leerling kiest de vaardigheid zelf, de leerling ziet in dat de oplossing al in zichzelf is. De leerkracht bevestigd de leerling iedere keer positief. Door oplossingsgericht werken kijken de leerkracht, de andere kinderen en de ouders anders naar het kind, vanuit het positieve. Het kind kiest supporters, ze helpen elkaar, dit versterkt de relatie. De kinderen vieren samen dat het gelukt is. Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Belangrijke kenmerken van het onderzoek Oplossingsgericht werken, Geen problemen, maar vaardigheden Positieve houding Herinneringsplaatje Beloning Cyclisch proces Positief betrekken van ouders en leerling! Leerling bewust maken van eigen kunnen en de vaardigheid aan andere leerlingen laten leren Houding van de leerkracht ten opzichte van de leerling met ‘ het probleem’ (de te leren vaardigheid) Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Mega mindy De totemfiguur van E. tijdens deze vaardigheid was Mega Mindy. Mega Mindy is super en die doet nooit andere kinderen pijn! Als E. het even niet meer wist dacht ze in zichzelf aan Mega Mindy. Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Observatiegrafiek Gedurende 9 dagen heb ik het lijfelijke conflictgedrag van E. geobserveerd en genoteerd. Dit resulteerde in deze grafiek. Er is aantoonbaar een daling merkbaar! Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Vernieuwend omdat Er wordt vaak gezocht naar de oorzaak van een probleem, deze methode richt zich op de oplossing Een combinatie van oplossingsgericht coachen van leerkracht, leerling, de groep en ouders Actief betrekken van leerling, medeleerlingen en ouders in proces Schalen van de voortgang Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Belangrijkste conclusies Leerling = baas eigen leerproces. Dit heeft merkbaar een positief effect op de leerling. Positieve benadering, de leerkracht, ouders, andere leerlingen en vooral de leerling zelf leren op een positieve manier naar de situatie te kijken. Andere leerlingen betrokken, dit is geen leerproces van één leerling, maar van de hele groep. HGPD, door de positieve kanten proberen om de zwakkere kanten te verbeteren. Positief gesprek met ouders over hun kind en datgene hun kind zo goed kan, ouders stimuleren om de oplossingen te zien die zij zelf al in zich hebben! Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058

Literatuurvermelding Taghon, G., Loop naar de maan praktijkgids omgaan met agressie in onderwijs en opvoeding, Apeldoorn: Garant, 2008 Jeninga, J., Professioneel omgaan met gedragsproblemen praktijkboek voor het primair onderwijs, Baarn: HB Uitgevers, 2006 Delfos, M.F., Kinderen en gedragsproblemen, Amsterdam: Harcourt Assessment BV, 2007 Portman, R., Speels omgaan met agressie, Katwijk: Panta Rhei, 2007 Bernard, J., Over de rooie, omgaan met woede en agressie, Amsterdam: Uitgeverij Boom, 2004 Baard, M. en Elst, D. van der, Ongewild lastig, inzicht in veel voorkomende (ontwikkelings)stoornissen bij kinderen, Huizen: Uitgeverij Pica, 5e herziene druk, 2008 Bateman, B. en Golly, A., Waar komt dat gedrag vandaan? Huizen: Uitgeverij Pica, 2008 Fevere ten Hove, M. Le, Callens, N., Gheysen, T. en Maene W., Survivalkit voor leerkrachten, oplossingsgericht werken op school, Antwerpen, Apeldoorn: Garant, 2e licht gewijzigde druk, 2008 Furman, B., de metode Kids’ skills, op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen, Soest: Uitgeverij Nelissen, 3e druk, 2008 Anne van Gils- van der Zee Klas L3-KLK 060058