Oorlogsjournalistiek – Persfotografie College 1 Dinsdag 12 februari 2008 Martijn Kleppe kleppe@fhk.eur.nl www.fhk.eur.nl/personal/kleppe
Jim Macmillan, AP, De Aarsman Collectie, 48-51
Joost van den Broek Martijn Beekman
Alex Webb – Magnum Photos, Haiti, Port-au-Prince, 1994
Wendy Wallace
Wendy Wallace
David Silverman – Newsweek, Ramallah, 16 oktober 2000
Chris Graythen, AFP/Getty Dave Martin, AP ‘looting’ ‘finding’
Thomas Hoepker
Thomas Hoepker
LEERDOELEN Aan het einde van dit college … : … kunnen jullie foto’s kritisch bekijken … weten jullie per oorlog een aantal relevante media-ontwikkelingen … weten jullie vier relevante ontwikkelingen toe te passen bij het bestuderen van oorlogen & media … hebben jullie wat eerste inspiratie opgedaan voor mogelijke onderzoeksvragen voor eindwerkstuk
Relevante ontwikkelingen Programma
Uitvinding van een medium Fotografie = Afbeeldingen en verschijnselen vastleggen m.b.v licht. Photos = licht Graphein = schrijven Uitvinding fotografie in tijd van: Meer werkelijkheid in kunst Streven naar beter onderwijs en opleiding Natuurkundige ontdekkingen Verschijnselen opvangen: Camera Obscura
Uitvinding van een medium Fragment Youtube http://www.wiedenhof.nl/erik/cameraob.htm
Uitvinding van een medium I. 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten II. 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk III. 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten IV. 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen
Uitvinding van een medium I. 1826: Eerste blijvende fotografische opname - Joseph Nicephore Niepce
Uitvinding van een medium II. 1837: Daguerreotype - Louis Jacques Mandé Daguerre Emily Dickinson, 1846
Uitvinding van een medium II. 1837: Daguerreotype 1842: Eerste nieuwsfoto Carl Ferdinand Stelzer & Hermann Biow
Uitvinding van een medium II. 1837: Daguerreotype Mexicaanse oorlog (1846 – 1848) – eerste gebruik daguerreotypes James Duncan, 1848 door Matthew Brady Sgt. Daniel Boone Morgan, maker onbekend
Uitvinding van een medium III. 1841: Calotype – William Fox Talbot
Uitvinding van een medium III. 1848: Natte colodiumproces – Frederick Scott Archer
Uitvinding van een medium IV. 1848: Natte colodiumproces – Frederick Scott Archer
Lana Sleciz, Panos Pictures,3e prijs Portraits Stories World Press Photo
Uitvinding van een medium 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen
Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton - Officiële fotograaf van Britse regering - Positief nieuws - Geen lijken, maar het leven in de oorlog - Houtsneden in tijdschriften + kranten - Technische beperkingen: statische beelden en weinig informatief
Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton
Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton
Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton
Krimoorlog (1853 – 1856) Roger Fenton
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Matthew Brady
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Matthew Brady Studio
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures Horror-foto’s 1862: Tentoongesteld, dus niet als gravure
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Alexander Gardner ‘A Contrast: Federal buried, Confederate unburied, where they fell on the Battlefield of Antietam’
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Alexander Gardner
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Matthew Brady
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures Horror-foto’s Tentoongesteld, dus niet als gravure 1863: Eerste foto in krant met lijken
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Timothy O’Sullivan
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Paul Watson
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Paul Watson
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865)
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Todd Heisler
Amerikaanse Burgeroorlog (1861 – 1865) Intensief in beeld gebracht Matthew Brady en team (O’Sullivan, Gardner, Barnard) Donkere kamer in treinwagon Indruk van objectiviteit & geënsceneerd (illustraties & techniek) Foto’s werden omgezet in houtgravures Horror-foto’s Tentoongesteld, dus niet als gravure 1863: Eerste foto in krant met lijken Fotoalbums: 1e fotografische verhalen
Uitvinding van een medium 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen
Uitvinding van een medium 1826: Eerste blijvende fotografische opname Nadeel: Lang belichten 1837: Daguerrotype Voordeel: Afbeelding vastleggen met kortere belichtingstijd Nadeel: Slechts 1 afdruk 1841: Calotype Voordeel: Meerdere afdrukken + op papier Nadeel: Lang belichten 1848: Natte colodiumproces Voordeel: Zeer korte belichtingstijden Nadeel: Foto’s meteen ontwikkelen 1882: George Meisenbach – halftoonprocédé - autotype 1888: George Eastman maakt rolfilm Voordeel: Foto’s later ontwikkelen
Uitvinding van een medium Halftoonprocédé: Foto’s afdrukken op krantenpapier 1885: Eerste nieuwsfoto in gedrukte pers Katholieke Illustratie
Boerenoorlog (1899 – 1902)
Boeren guerillas – fotograaf onbekend Boerenoorlog (1899 – 1902) Boeren guerillas – fotograaf onbekend
Hoopstad Commando – fotograaf onbekend Boerenoorlog (1880 – 1881) Hoopstad Commando – fotograaf onbekend
Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen Emily Hobhouse
Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen
Boerenoorlog (1880 – 1881) Concentratiekampen
Boerenoorlog (1880 – 1881) Abraham Carel Wessels
Boerenoorlog (1880 – 1881) Lizzy van Zyl “She was a frail, weak little child in desperate need of good care”
Boerenoorlog (1880 – 1881) Settela
Boerenoorlog (1880 – 1881) Fikret Alic
Boerenoorlog (1880 – 1881)
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918)
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Philip Knightley: ‘Great conspiracy’ (pag. 84) Strategisch gebruik fotografie Propaganda Beelden vluchtelingen + krijgsgevangenen Censuur : geen foto’s
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Strategisch gebruik fotografie
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Strategisch gebruik fotografie
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Propaganda
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Propaganda
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Beelden vluchtelingen in Nederland
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Beelden vluchtelingen in Nederland
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Grote collectie kampfoto’s - krijgsgevangen
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Grote collectie kampfoto’s - vluchtelingen
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Beelden loopgraven
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Beelden loopgraven
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Beelden loopgraven
Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) Beelden mosterdgas
Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939) Guernica, Picasso
Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939) Georgi Zelma Robert Capa
Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939) ‘If your pictures aren't good enough, you're not close enough’
Spaanse Burgeroorlog (1936 - 1939)
SAMENVATTEND overheidsfotograaf: geen lijken maar leven houtsnedes Krimoorlog i.e.i. saai&geposeerd; later lijken tentoonstelling, boek & krant Amerikaanse burgeroorlog Boerenoorlog Beelden concentratiekampen ‘Great conspiracy’ Strategisch, Propaganda, Censuur Eerste Wereldoorlog (te) grote betrokkenheid journalisten ontwikkeling stijlen in fotografie Spaanse Burgeroorlog
LEERDOELEN Aan het einde van dit college … : … weten jullie per oorlog een aantal relevante media-ontwikkelingen … weten jullie vier relevante ontwikkelingen toe te passen bij het bestuderen van oorlogen & media … hebben jullie wat eerste inspiratie opgedaan voor mogelijke onderzoeksvragen voor eindwerkstuk … kunnen jullie foto’s kritisch bekijken (opdracht Blackboard)