Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Dienst Time Out Projecten
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Een gezamenlijke uitdaging!
Kansarmoede.
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Filip Coussée Referentie:
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
SID-IN als keuzeactiviteit
Traject studiekeuzebegeleiding Lerarenopleiding VO-MO Partners: P.I. Sint-Godelieve & SJI Kontich.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Les 2 – Jouw media.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Voortijdig schoolverlaten
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Van bank naar leerbank 1. Aanleiding 2 75% Startkwalificatie.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
JEUGDzorg - voor wie?.
Transcript van de presentatie:

Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent voor onze samenleving verloren dreigt te gaan vanwege ziektebeelden en ontoelaatbaar gedrag.

Pixar film: problematisch gedrag

INTERN BEGELEIDINGSTRAJECT

W AT ? Een traject in de school met ….  leerlingen  ouders  leerkrachten

V OOR WIE ? Jongeren in het secundair onderwijs die …  spijbelen  dreigen uit te vallen  grensoverschrijdend gedrag vertonen

D OELSTELLINGEN o Sociale vaardigheden verbeteren o Bewustwording van het belang van een goede en een positieve schoolloopbaan o Terug aansluiten bij het klasgebeuren

V OORWAARDEN IBT o Leerkrachtenteam vooraf betrekken o Duidelijke selectiecriteria o Projectverantwoordelijke IBT

M ETHODIEK Gebaseerd op contextuele benadering  goede screening  aansluiting bij individuele noden  korte remediëring  nazorg

O PSTART BEGELEIDING Intakegesprek met alle betrokkenen: o Klastitularis o Leerling o Ouders

U ITVOERING Activiteiten rond sociale vaardigheden: o Samenwerken o Luisteren en vragen stellen o Kernkwaliteiten kennen en herkennen o Zich op een respectvolle manier kunnen uiten o …

N AZORG o Evolutie bespreken met jongere en ouders o Geleidelijke overdracht naar een leerkracht

Meerwaarde School Ouders Jongeren

S CHOOL • Biedt zelf en onmiddellijke begeleiding • Krijgt meer inzicht in de thuissituatie van de leerling • Maakt kennis met verschillende methodieken om uitval te voorkomen

O UDERS • Contact tussen school en ouders verbetert • Ouders worden gehoord en erkend • Contact tussen ouders en jongeren versterkt

J ONGEREN • Blijven in hun vertrouwde omgeving • Werken aan hun sociale vaardigheden • Verbeteren de relatie met hun ouders • Worden gehoord en krijgen inzicht in hun gedrag en hoe de anderen hierop reageren

C OÖRDINATOR K ATLEEN V AN DE V ELDE C ONGRESSTRAAT A NTWERPEN WWW. DESCHOOLBRUG. BE O NDERWIJSOPBOUWWERKER IBT S AIDA E L F ARKOUCH W ITTESTRAAT 116/ A NTWERPEN 03/ WWW. DESCHOOLBRUG. BE