Zorg voor de naasten Dr. H.M. (Hilde) de Vocht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Ontmoeting van mens tot mens.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Palliatieve patiënten, hoe zie ik hen?
Respectvolle bejegening
Terminale palliatieve zorg
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Elke morgen herbegint het leven….
Gebruikerscommissie Gaëlle Vanbutsele
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
HET IS NU PRECIES 13:16.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 De kwaliteit van de spirituele dimensie binnen de palliatieve.
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Aandacht voor seksualiteit en intimiteit in de palliatieve zorg
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Palliatieve zorg en Parkinson, Y.G. van Ingen
Ondersteunen van vrijwilligers bij het omgaan met levensvragen Symposium Tja, wat zal ik zeggen 27 september 2010.
Als je de dood niet kent...
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dr. G.H.W. Verrips Waarom, wat en hoe Kwaliteit van Leven.
5 manieren van praten over de dood
25 jaar LSR ‘Tussen loslaten en verbinden’ Amersfoort, 1 november 2013 Ineke Koedam.
Een jongeman komt bij de kapper kapperenvraagt: Hoelang zal het duren voor dat ge mijn haar kunt knippen ?
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Presentatie voor basisvrijwilligers
Psychosociale begeleiding bij kanker
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Seksualiteit en intimiteit in de oncologische en palliatieve zorg
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Omgaan met de gevolgen van trombose
De rol van de huisarts in de laatste levensfase
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
“Doodgewoon bespreekbaar ?”
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Marjolein Rikmenspoel Isala Saxion Deventer
De kruisweg van Jezus Goede Vrijdag. 1. Jezus wordt ter dood veroordeeld Wie staat er met een oordeel klaar? Wie veroordeelde jij?
Rauw en troosten.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
DAG TEGEN KANKER OP 18 SEPTEMBER 2014 Aandacht voor mensen met kanker in ons ziekenhuis.
Prof Dr Carlo Leget, Universiteit voor Humanistiek
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Expertise gerichte geestelijke verzorging: Kansen voor binnen én buiten de muur Jan Willem Uringa Geestelijk verzorger, afdelingshoofd MMW, CT & GV.
Waken Presentatie Marieke Meertens Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang Bertolt Brecht Interne promotor: Erik Verliefde Externe promotor:
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten februari 2016 ROC Midden-Nederland studenten verpleegkunde 1.
Palliatieve zorg en dementie
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Seksualiteit en kanker
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
GVPZ staat voor: Zorg voor de spirituele dimensie, wiens zorg?
Wat is palliatieve zorg?
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Palliatieve zorg voor niet-westerse migranten
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Zorg voor de naasten Dr. H.M. (Hilde) de Vocht Lector Ouderenzorg & Palliatieve Zorg Saxion Deventer / Enschede

Naasten zijn mede-zorgverleners Leveren praktische ondersteuning aan de zorgverleners Leveren informatie aan de zorgverleners Zorgen voor de patiënt als er geen andere zorgverleners zijn

Palliative care Palliative care is an approach that improves the quality of life of patients and their families facing the problems associated with life-threatening illness (WHO 2002)

Dimensies van palliatieve zorg (WHO, 2002) Lichamelijke dimensie Psychosociale dimensie Spirituele dimensie (zingeving)

Naasten zijn mede-zorgvragers Naasten hebben hun eigen problemen en pijn Ervaren een vergelijkbare belasting als de patiënt (of zelfs meer!) Hebben ondersteuning broodnodig

De kunst van het afstemmen Wat betekent de ziekte van de patiënt voor deze naaste op dit moment van zijn leven, rekening houdend met zijn eigen levenscontext (achtergrond, familiale en sociale omgeving, opvattingen en waardepatroon, ervaringen, enzovoort) Afstemmen is de expertise van de professional / vrijwilliger; als we een standaardprotocol kunnen ontwerpen kunnen we ook wel een robot programmeren.

Professioneel persoonlijk Door onze zorg toe te spitsen op de persoon en de situatie van deze zorgvrager wordt onze zorg persoonlijk Ons handelen moet professioneel zijn maar niet zo overkomen De naaste als zorgvrager is één van de velen maar ervaart dit niet zo: het is zijn of haar eerste keer…..

Dialoog Om de zorg toe te kunnen spitsen op de persoon van de ander moet je wel eerst luisteren naar wie die ander is Alleen de naaste kan vertellen wat voor hem of haar kwaliteit van leven is Samen ‘componeer’ je een voor alle betrokkenen zo optimaal mogelijke laatste levensfase van de patiënt

Impact op rouw Alle emotionele registers staan open Kleine zaken kunnen een groot verschil maken Goed terug kunnen kijken op de periode van afscheid nemen en sterven werkt een leven lang door Ieder sterven is de eerste en laatste keer: je kunt het niet over doen Omgekeerde geldt ook (slecht terugkijken) Wij doen het voor de eerste keer

De vraag achter de vraag Feiten / fysieke laag Psychische / gevoelslaag Sociale / identiteitslaag Spirituele / betekenislaag Voorbeeld: ‘Hoelang duurt het nog?’

Je eigen snaren als instrument Verschil met een robot: menselijk inlevingsvermogen / empathie

De zorgverlener als persoon De zorgverlener heeft eigen verlieservaringen Confrontatie met het verlies van anderen kan (angst voor) eigen verlies (re)activeren

De zorgverlener en de dood Besef van sterfelijkheid werpt je terug op jezelf: Heden gij, morgen ik…. Een persoonlijke ontmoeting is mogelijk Vluchten of verbinden?

Overlevingsmechanismen Blokkeren Negeren Rationaliseren Bagatelliseren

Ons eigen besef van de dood: vriend of vijand?

Zorg voor de zorgverlener Delen wat je moeilijk of ontroerend vindt Eigen initiatief Keek op de week Aanzet vanuit de organisatie De zorgverlener is dus ook maar een (sterfelijk) mens, heeft dus ook zorg nodig.

Psychosociale zorg voor naasten Perspectief van de naaste(n) verkennen / verliesgeschiedenis Informatie geven / anticiperen Emotionele steun geven / wat is moeilijk Waken voor overbelasting Met alle naasten op één lijn zien te komen Afstemmen op de wensen van de zorgvrager Perspectief naasten verkennen zonder oordelen (incest, mishandeling, alcohol). Mixed emotions: verdriet maar ook ‘hoe kan hij mij dit aandoen’. Emotionele steun kan ook door normaliseren, humor, geen grafstemming, het leven boven het sterven uittillen / oscilleren. Waken voor overbelasting: inzet vrijwilligers. De waarheid bestaat niet, jij bent makelaar tussen de verschillende perspectieven, gemeenschappelijk element zoeken: we willen allemaal het beste voor XXX maar mensen vertonen verschillende manieren van inzet. Belang patiënt voorop i.p.v. eigen onmacht (zowel bij ‘alles willen doen’ als bij ‘kan hij geen spuitje krijgen’.

Doodgaan is geen feestje ‘Dit heeft vader niet gewild’ Geen ervaring met sterven Eigen onmacht Reële opmerking maar zorgvrager verlegt grens KNMG folder www.knmg.artsennet.nl Tijdig spreken over het levenseinde Spreek op tijd over uw levenseinde Film ‘Gewoon dood’ www.gewoondood.nl Eigen onmacht: dit heeft vader niet gewild = dit wil ik niet voor mijn vader (vof oor mezelf)

Grenzen Niet je eigen normen opleggen / geen gezinscultuur willen veranderen Niet ‘concurreren’ met naasten maar hen empoweren om het goede te doen Geen onmogelijke beslissingen bij naasten leggen Je blijft zelf ook maar een mens maar vanuit jouw rol ga je ‘erboven hangen’ (helicopterview) Zie de mens: ‘Laten we zacht zijn voor elkaar’ A. Roland Holst Niet liquideren / buitensluiten Ook profieesionale verantwoordelijkheid nemen t.a.v. beslisisingen nemen: b.v. niet tegen ouders zeggen: ‘en dan moet nu maar aangeven wanneer we de stekker eruit moeten trekken’ (bij een met het leven onverenigbare situatie van een kind). Je neemt jezelf altijd mee, dat is nou eenmaal zo en dat is ook mooi, maar als professional: helicopterview: wat is hier aan de hand, wat gebeurt hier (waarbij je zelf een van de actoren bent), wat is derhalve een verstandige handelswijze? Compassie, begrip voor ‘zwakheden’, onvermogen. Niet iedereen heeft dezelfde draagkracht. B.v. partner die partner niet thuis wil laten sterven: niet over oordelen.

Intimiteit en seksualiteit

Intimiteit en seksualiteit zijn belangrijke aspecten van kwaliteit van leven

Mensen zijn seksuele wezens tot aan hun dood Seksuele activiteit Uitdrukking van man of vrouw zijn Affectieve aanraking en intimiteit

Sterven voor de dood ‘Mijn vrouw kuste me altijd op mijn mond als ze wegging, maar op een gegeven moment kuste ze alleen nog mijn voorhoofd, weer later gaf ze me een klopje op mijn schouder en toen ze vanmorgen wegging raakte ze even mijn tenen aan’.

De boodschap is simpel: Ieder mens is een seksueel wezen en heeft behoefte aan intimiteit Iedere gezondheidszorgprofessional zou hier oog voor moeten hebben Iedere hulpverlener en zeker iedere hulpverlener in de oncologische / palliatieve zorg Er zitten vele facetten aan dit onderwerp en ik heb er vanmiddag een aantal kunnen belichten

Opmerkingen / vragen?