Dit is de Titel Over autisme spectrum stoornissen bij kinderen met diabetes. Merlijn van Eijk Klinisch psycholoog/psychotherapeut Kinder- en jeugdspecialist.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met opvallend gedrag
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
De (on)gezonde leerling?
Huisartsenkring Tielt 27/03/2012
Samenspel Nieuw Vennep
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Video-observatie in het kader van integrale zorg
EMDR bij autisme spectrum stoornissen (ASS) en bij verstandelijke beperking (VB) Zoek de verschillen.
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Cluster 4 gerelateerde problemen
Richtlijn Diagnostiek en behandeling van Autisme Spectrum Stoornissen
hoe autismevriendelijk ben ik
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Van begrijpen naar begeleiden
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Het Aspergersyndroom.
Autismespectrumstoornissen
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Is de vereniging auti-proof?
Korte workshop/dialoog over “hoogbegaafd en/of autisme”
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Het syndroom van Asperger
Responsiecollege College 12.
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Autisme Spectrum Stoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
GENDER, COMORBIDITY & AUTISM
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Methodiek: Plancyclus
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
© Karakter |pagina 1 Kinder- en jeugdpsychiatrie Mw. Irene Koopman Kinder- en jeugdpsychiater Clustermanager Behandelzaken Gelderland.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Gedragsproblemen en stoornissen
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Transcript van de presentatie:

Dit is de Titel Over autisme spectrum stoornissen bij kinderen met diabetes. Merlijn van Eijk Klinisch psycholoog/psychotherapeut Kinder- en jeugdspecialist NIP Meander Medisch Centrum Amersfoort. 19 april 2010

Wat zijn A.S.S. Ontwikkelingsstoornissen Pervasieve stoornissen Spectrum bevat 5 typen:

DSM IV T R Autisme kwalitatieve beperkingen in de sociale interactie (nonverbaal gedrag, socializeren, delen met anderen) geen wederkerigheid) kwalitatieve beperkingen in de communicatie (gesproken taal, relatie vraag/antwoord, echolalieën en stereotypieën, geen fantasiespel) beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten (rigiditeit, manierismen, preoccupaties) Onset: voor het derde levensjaar goed zichtbaar.

DSM IV T R PDD-NOS “Pervasive developmental disorder, not otherwise specified” aantoonbare tekortkoming in sociale interactie, communicatie en/of stereotype gedragspatronen of interesses, waarin de volledige kenmerken voor autistische stoornis en andere pervasieve ontwikkelingsstoornissen niet aanwezig zijn. OFWEL: moeilijk, non descript. “vergaarbak”

DSM IV T R Het leidt tot beperkingen in sociale en beroepssfeer Asperger kwalitatieve beperkingen in de sociale interactie (nonverbaal gedrag, socializeren, delen met anderen) geen wederkerigheid kwalitatieve beperkingen in de communicatie (gesproken taal, relatie vraag/antwoord, echolalieën en stereotypieën, geen fantasiespel) beperkte, zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten (rigiditeit, manierismen, preoccupaties) Het leidt tot beperkingen in sociale en beroepssfeer GEEN achterstand in taal en cognitief vermogen. Autisme , PDDNOS en schizofrenie zijn uitgesloten.

Kernproblemen: Sociale interactie beperking Communicatieve beperking Verbeeldingsbeperking

Theory of Mind T.O.M. = het vermogen om zelf gedachtes, wensen, intenties, enz te hebben en vooral ook te begrijpen dat andere mensen gedachtes, standpunten e.d. hebben, die niet hetzelfde zijn als die van jou. Dit is voor iemand met een autisme spectrum stoornis moeilijk tot onmogelijk.

Voorbeeld asperger Letterlijk: Dit is de Titel. Letterlijk: aan de kant. Aan welke kant? Niet begrijpen grapjes of metaforen (=symbolisch denken) Onuitgesproken sociale afspraken van het contact niet begrijpen. (nabijheid, aanraken vreemden) Niet verdragen dat de dingen niet zijn zoals ze horen te zijn. (een boterham op een bureau)

ontwikkelingspsychologie Autisme: zichtbaar/merkbaar direct na geboorte. (niet aankijken wordt aanvankelijk vaak verward met doofheid). Prognose op termijn niet rooskleurig Asperger en Pdd Nos: vaak later zichtbaar. Kk maken vaak wel oogcontact. Rond peuterperiode wordt fascinaties en taligheid (asperger) zichtbaar. Prognose op termijn redelijk goed. Diagnose rond basisschoolleeftijd: vaak moeilijk.

Prevalentie en prognose Autisme: 60 op 10.000 mensen, In Ndl: ± 25.000 kinderen met ASS (waarvan dus een deel Asperger en een deel PDD NOS) Verhouding mannen : vrouwen = 4 : 1 Autisme: 60% heeft IQ < 70 22% vd mensen met IQ > 50 functioneert goed 58% vd mensen functioneert slecht. Geen zelfst leven, geen vrienden, geen baan houden Leeft vaak in residentiele instelling

Asperger en PDD NOS: Betere prognose school: REC 2 of REC 4 Zelfstandig leven, soms met hulp. Mogelijkheid tot houden baan en houden kennissenkring.

Differentiaal diagnosen en comorbiditeit Ass algemeen: naar schatting is er bij 1 op de 3 mensen met een ass ook sprake van ADHD. Asperger: Aandoeningen die in sommige gevallen naast een Aspergerstoornis voorkomen en er niet mee verward moeten worden, zijn: - obsessief compulsieve stoornis (OCD) - motorische- of vocale ticstoornis - stoornis van Gilles de la Tourette - Williams-Beuren syndroom Verder wordt bij ASS vaak een NLD beeld gezien CAVE: vroege everwaarlozing. (“kastkinderen”)

film

film

Do’s en don’ts DOEN: Spreek zaken individueel door. Niet in groep Houdt het eenduidig. Visualiseer, bijv met picto’s Leg lijstjes aan Verander niet (of niet te gemakkelijk) Structureer alles. Je tijd, (niet zeggen: ga maar “even” “iets” “voor jezelf” doen) Je activiteit Je relatie

NIET DOEN: Uitpraten van problemen die ontstaan Straffen van gedrag Onduidelijke hints geven via nonverbale communicatie, ookal zijn ze voor ons nog zo duidelijk.

Wie consulteer je? Tbv DIAGNOSE: Kinderpsychiater Klinisch psycholoog (gesp kind jeugd) Tbv BEHANDELING: GGZ jeugdzorg, specialistische centra. (soms dagbehandelings-traject . Ouders verdienen altijd begeleiding! Brusjes ook!)

Meer informatie websites: www.autisme-nva.nl www.pasnederland.nl www.balansdigitaal.nl www.autisme.startpagina.nl

Een vreemde wereld: over autisme, het syndroom van Asperger en PDD-NOS Een vreemde wereld: over autisme, het syndroom van Asperger en PDD-NOS. Voor ouders, partners, hulpverleners, en de mensen zelf / Martine F. Delfos (Uitgeverij SWP, 4e druk 2003) (ISBN 90-6665-533-X) Geef me de 5. Een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme. / Colette de Bruin (ISBN 90-75129-64-5 Een antropoloog op mars Oliver Sacks ISBN 90 417 1055 8 Het syndroom van Asperger Tony Attwood ISBN 90 265 1672 X Een weg naar de wereld Clara Clayborne Park ISBN 90 263 1735 2 Brein bedriegt. Vlaamse dienst voor autisme. Gent/ Vermeulen. P. Dit is de titel. over autistisch denken. Vlaamse dienst voor autisme Gent/Vermeulen. P.

Boeken van mensen met Asperger of autisme, ook voor kinderen zelf te lezen: Op een blauwe dag geboren. Daniel Tammet. Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht. Mark Haddon. ISBN: 9025417957 Uitg. Contact 2004 Een echt mens Gunilla Gerland ISBN 90 5240 481 X  

websites van ervaringsdeskundigen: Gerrit Holl over asperger; Oops, wrong planet syndrome!; What I want; Kunt u misschien.  

Dank voor uw aandacht. Merlijn van Eijk April 2010