STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Advertisements

Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De nieuwe werkelijkheid
Kunstenbad/ de Kunstpiloten  Observatiestage muziekeducatief project.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Face to face onderwijs daar kan geen simulatie patiënt aan tippen
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Werkplekleren 12 oktober 2009 van harte welkom in Provil ! P. Vanhees.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Sterk Starten engagement naar de beginnende leerkracht
Leerlingenbegeleiding
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
BEZORGD OM ZORG?! Zorgdagen Basisonderwijs -- voorbeelden van goede praktijk -- Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde Gent, 10 maart 2004 netwerk Nascholing.
Volwassenwerking in de Vlaamse Atletiekliga Dinsdag 10 maart 2015.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Toekomstgericht onderwijs
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Doelen realiseren met media
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
LOB in het PTA van het VMBO
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Gelijke kansen op school: het kan!
GO! Campus Mercurius Lommel
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Zorgdagen Basisonderwijs Dirk Gombeir & Ruben Vanderlinde
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

STAB: een veilig netwerk voor startende leerkrachten

De eerste sta(b)jes Film

Overzicht presentatie Bekommernissen starters Principes keuze extern STAB-netwerk? Programma Eerste bevindingen Vragen

1. Bekommernissen starter Praktijkschok: Zelfbekommernissen Taakbekommernissen Leerling-impactbekommernissen => In opleiding veel aandacht voor professionele kennis – en vaardigheidsdimensie, veel minder voor persoons – en omgevingsdimensie.

1. Bekommernissen starter Starter vooral veel zelfbekommernissen en nood aan ondersteuning in persoons – en omgevingsdimensie

2. Principes startersbegeleiding Hoofdprincipe = opbouw van netwerk van beginnende leerkrachten Sluit aan bij vaststelling dat lkr. meer leren van elkaar dan van wat ze horen van een expert. Belangrijke voorwaarden zijn: Gevoel van ownership Geef- en –neem-principe Win-winsituatie

2. Principes startersbegeleiding Voordelen: Verscheidenheid van informatiebronnen aanspreken Bron van onderwijsvernieuwing Professionele ontwikkeling van deelnemers Collegiale cultuur Reflectie op onderwijspraktijk Toenemende motivatie

2. Principes startersbegeleiding Aanvullende principes: Focus op leerbegeleiding Werkbegeleiding blijft belangrijk Constructivisme Electronisch platform naast face-to-face contacten Maatwerk (programma bepalen in samenspraak met deelnemers)

3. Keuze extern STAB-netwerk Minister Vandenbroucke biedt scholen middelen om aan in-service aanvangsbegeleiding te doen. Nadelen zijn Heel beperkt qua middelen Vooral werkbegeleiding (bijv. waar staat de kopieermachine) Geen gedeelde ervaring voor beginners Scheiding tussen ‘begeleiding’ en ‘evaluatie’ is dun. …

3. Keuze extern STAB-netwerk Voordelen out-service STAB-netwerk: Voortbouwen op opleiding van starters Veilige omgeving Steun van andere starters Aanvullend op in-service werkbegeleiding ligt focus op leerbegeleiding Meer reflectieafstand Continue begeleiding (ook tussen twee jobs in) Binnenbrengen van vernieuwingen en good practices

4. Programma Sessie 1: schoolportret en omgevingsanalyse Sessie 2: klas- en tijdsmanagement, tucht Sessie 3: ontmoetingen met ouders Sessie 4: toetsen, examens, klassenraad, CLB Sessie 5: zelf te bepalen door cursisten Sessie 6: aflsuiting, groei nagaan Aanbod => invulling is flexibel We werken met ervaringsdeskundigen

5. Eerste bevindingen Algemeen positief Inhouden zitten goed Starters vinden het vooral ‘fijn’ dat ze steun vinden bij elkaar Vooral ervaringsdeskundigen spreken aan Reden van afwezigheid = tijd (veel werk voor school) Noodzaak aan een ‘groter’ netwerk. Meerwaarde ligt in kritische massa Noodzaak aan tweede jaar begeleiding. Netwerk moet door ons aangestuurd worden.

6. Vragen?