Bertolt Brecht en Lars von Trier Butoh William Kentridge en de Neus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

KUNST EN MACHT.
De beroemdste persoon die er is …
Maak een tentoonstelling
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Nelson Mandela overleden. Het nieuws ging 5 december rond als een lopend vuurtje. Nelson Mandela was dood.
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Gemaakt door Mike van Doorn
Het verleden en de toekomst van muziek.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft §12 ACTEERSTIJLEN / THEATER
Wat maakt het leven zinvol?
Toneel in de Oudheid Tragedie.
Spreuken en gezegdes Muziek…Faith Hill…I believed in you.
Godsdienst.
Moderne Kunst.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Escher.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
MAX de gelukkigste hond van de wereld
Iedereen coach naar Jef Clement.
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
KEUKENMEIDENROMAN- KATHRYN STOCKETT Leesclubbijeenkomst 05 juni 2012.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Verlangen naar licht.
Jakobus: In moeilijke tijden overeind blijven.
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Het was in de tweede wereldoorlog.
Een bestaande presentatie gebruiken
Spreuken: De nederige wijze.
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Ben jij wel eens verwonderd?
Superhelden, we kennen ze allemaal
The Best of Swan Lake 2012 mei Pyman waissi 4hb. Achtergrond informatie een ballet van de choreografen Marius Petipa en Lev Ivanov op de muziek van Pjotr.
POPMUZIEK ROCK & ROLL CHUCK BERRY.
Een bestaande presentatie gebruiken Computerwijs.
Oorlogsmonument voor Vriezenveen Jan-Carel Koster Beeldhouwer Het nieuwe.
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Het verhaal Bella Swan is altijd anders geweest. Ze doet geen enkele moeite om zich aan te passen aan wat de populaire kliek op school dicteert. Wanneer.
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Theater.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Leesvaardig Examentraining.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Politiek theater. Inhoud - Vorm en inhoud - Politiek theater - Bertolt Brecht - Moeder courage - De vieze gasten - Toneelwerkgroep Proloog - 3 vragen.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Bertolt Brecht ( ) Schönberg & Brecht Berlijn jaren ‘20 en ’30 Sterk politiek geëngageerd.
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Les De planning Het periodeschrift zal bestaan uit verschillende hoofdstukken: Hoofdstuk 1: Kunstbeschouwing Hoofdstuk 2: Wat zijn aspecten van.
(1)De oude theatertaal: naturalisme/realisme Begin 20ste eeuw:
POSTMODERNISME.
PROJECT INTERFACE.
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Transcript van de presentatie:

Bertolt Brecht en Lars von Trier Butoh William Kentridge en de Neus Theater Bertolt Brecht en Lars von Trier Butoh William Kentridge en de Neus

Bertolt Brecht en Lars von Trier

Bertolt Brecht (1898 – 1956) Episch theater ‘Het kleine Organon voor het theater’ (1948) Driestuiveropera Moeder Courage en haar kinderen De Kaukasische Krijtkring De mens en de wereld veranderen en de mens kan de wereld veranderen. In zijn toneelstukken toont hij de praktijken van het kapitalisme, communisme biedt de uitweg. In zijn werk laat hij het publiek een objectief oordeel vellen door afstand te creëren tot dit publiek

Episch Theater Verhalend theater / theater van de vervreemding Gaat uit van een politieke en maatschappelijke betrokkenheid De speler zal zich niet met zijn eigen rol identificeren. De toeschouwer zal zich niet inleven maar (zoals bij sportwedstrijden) tot een kritische medespeler worden. Niet het gespeelde, maar dat wat je kunt leren is belangrijk. De toeschouwer heeft steeds een kritische afstand tot datgene wat zich op het toneel afspeelt.

Er wordt vaak gebruik van maskers of een opvallende grimering.  Er kan een vertellersfiguur optreden, die zich tot het publiek richt, commentaar op de gebeurtenissen geeft of de scènes met elkaar verbindt.  De eigenlijke personages maken in hun spel het publiek steeds duidelijk dat er 'slechts' toneel gespeeld wordt: de spelers identificeren zich nooit volledig met hun rol Veelvuldige wisselingen van plaats en tijd, die verduidelijkt worden met diaprojecties, plaatsnaambordjes of eenvoudige rekwisieten.  Decorwisselingen vinden vaak plaats voor het oog van het publiek Musici en verlichtingsmechanieken kunnen tijdens de voorstelling zichtbaar blijven.  Inleidende teksten; waarin op het verhaal wordt vooruitgelopen om aan te geven dat het verhaal zo en niet anders verloopt. Het gaat niet om de afloop maar om het verloop. Onderbreken van het verhaal met liederen; ze geven meestal niet de mening van het personage, maar ze gaan over de hele situatie, die meestal vanaf een afstand wordt bekeken. Het decor geeft aan dat het om theater gaat. Alleen de meest noodzakelijke rekwisieten worden gebruikt.

Episch Toneel vertelt toeschouwer als waarnemer Biedt wereldbeeld Plaatst toeschouwer er tegenover Argumenteert Wil naar inzicht leiden Kijker studeert Rede Dramatisch Toneel handelt Identificatie, sleept de toeschouwer mee Ervaring binnen gegeven wereldbeeld Plaatst toeschouwer erin Suggereert Leidt naar ervaring via meebeleven Kijker leeft mee Gevoel

fragment Bekijk het fragment uit de Dreigroschenoper in toneeluitvoering. Benoem minimaal drie kenmerken van episch theater die je in dit fragment ziet. Vertel van elk van deze kenmerken of ze vervreemdend werken en op welke manier. Leg hoe de sociale en politieke voorkeuren van Bertolt Brecht in dit stuk naar voren komen. Noem twee manieren.

Lars von Trier (1956 - )

Lars von Trier - Dogville Bij het maken van zijn film Dogville werd Lars von Trier geïnspireerd door het werk van Brecht. De directe aanleiding voor de film was een lied van Kurt Weill uit de Dreigroschenoper. Zijn film Dogville kan als Brechtiaans worden beschreven, omdat Lars von Trier hier gebruik maakt van dezelfde vervreemdingstechnieken als Brecht. fragment Bekijk het fragment uit de film Dogville. Noem drie vervreemdingstechnieken die Lars von Trier gebruikt.

William Kentridge en De Neus

William Kentridge (1955-) Zuid-Afrikaanse kunstenaar Tekeningen en animaties Theater/Operamaker Hij signaleert (als blanke kunstenaar) de misstanden rondom de problematiek van apartheid in Zuid-Afrika

William Kentridge, Felix in Exile, 1994

Bekijk het fragment (Engelstalig) over De Neus, opus 15 uit 1928 Geef de synopsis van het verhaal van De Neus. Leg uit op welke wijze het stuk kritiek op hierarchische verhou- dingen in de maatschappij bevat. De Neus is een voorbeeld van modernistische muziek die type- rend is voor de overgangsfase waarin de Russische kunst zich bevond en de relatieve vrijheid in de nadagen van Lenins NEP (Nieuwe Economische Politiek). Benoem twee modernistische muzikale kenmerken in het frag- ment. Leg uit wat animaties zijn, en hoe deze door W. Kentridge ge- maakt zijn. http://www.youtube.com/watch?v=nD_oW9pb3O8

William Kentridge, The Nose, 2010 Opera van Shostakovich uit 1928 naar het verhaal van Nikolaj Gogol uit 1836 Bewerking door Kentridge waarbij hij gebruik maakt van animatie en projectietechnieken

Kentridge maakt in deze opera gebruik van een constructivistische beeldtaal. Bekijk de afbeelding en noem twee elementen waarin deze constructivistische beeldtaal zichtbaar is.

fragment: Felix in Exile, W. Kentridge, 1993-1994 Felix is alleen in een kamer. Het landschap van de East Rand vult zijn koffer en de wanden. Het land is bezaaid met lichamen, die in de bodem worden opgenomen. Een vrouw, Nandi, land- meter, ontmoet hem vanachter zijn spiegel. Ze verdwijnt in de grond. Felix keert terug naar haar poel. Felix in Exile werd vlak voor de eerste algemene verkiezingen in Zuid-Afrika gemaakt en stelt de vraag hoe de herinnering aan de mensen die op weg naar het nieuwe politieke systeem zijn gestorven, levend kan worden gehouden. Het landschap wordt daarbij gebruikt als me- tafoor voor het proces van herinneren en vergeten. William Kentridge is geboren en opgegroeid in Zuid-Afrika en in zijn vele animatiefilms spelen anti-apartheid en politieke mis- standen een hoofdrol. Leg uit hoe in dit fragment het landschap als metafoor voor herinneren en vergeten wordt verbeeld. Leg uit hoe de animatietechniek van houtskooltekeningen in dit fragment het herinneren en vergeten extra benadrukt. http://www.youtube.com/watch?v=vF5cngcXqSs

Butoh

Butoh Ontwikkelt zich in Japan na de tweede wereldoorlog en betekent letterlijk ‘stampende dans’ (Ankoku Butoh) en wordt ook wel ‘dans der duisternis’ genoemd. Ontstaat onder invloed van een veranderende maatschappij als reactie tegen de contemporaine Japanse dansscene die te westers zou zijn

Butoh In de dans komen beladen en ook politiek geëngageerde thema’s aan bod. De grondleggers van de dans zijn Tatsumi Hijikata en Kazuo Ohno Kinjiki, Verboden kleuren, 1959.

Fragment van de Dode Zee, gedanst door Kazuo Ohno. Hoe wordt in dit fragment het aspect ‘dood’ uitgebeeld? Laat de muziek buiten beschouwing. http://www.youtube.com/watch?v=ZUjhQLB0hXY

Bekijk het volgende fragment van Sankai Juku. Beschrijf het toneelbeeld in dit fragment. Butoh wordt tot de discipline dans gerekend. In dit fragment zou je echter ook theateraspecten aan kunnen wijzen. Noem een aspect van dit fragment dat behoort tot dans. Noem een aspect van dit fragment dat behoort tot theater. De muziek in het vorige fragment was traditioneel Japans. De muziek in dit fragment heeft een ander karakter. Benoem twee Westerse muzikale kenmerken in dit fragment.