Autisme in de volwassenheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korte Quiz over Armoede
Advertisements

Mediërend leren op bs. Theresia
Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
2013 behandelrichtlijn Loopvaardigheid van kinderen en adolescenten met Spina Bifida Dr. Barbara Ivanyi kinderrevalidatiearts Academisch Medisch Centrum.
verstandelijke beperking
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
De kringloop van het leven
De ideale levensloop van jongerern
Begeleiders in Beeld.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
PIJ onderzoeksprogrammering
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
IJmert Kant Epidemiologie Universiteit Maastricht
Workshop Relationele en seksuele vorming
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Informatie vaardigheden
Autisme en intelligentie
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
ASS: wanneer zichtbaar?
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Dotteren bij Vaatspasmen na SAB
Schokken na reanimatie
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Een haperend geheugen.
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Emma Kinder Ziekenhuis Communicatie Ontmoeting Ontplooiing Lol – Jaap Groothoff, kindernefroloog.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Ton Lenssen Fysiotherapeut/onderzoeker Afdeling fysiotherapie azM
Het Aspergersyndroom.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com Leer - en gedragsproblemen.
Autisme Spectrum Stoornissen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Je herkent het pas als je het kent
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Is de vereniging auti-proof?
Phelan-McDermid Oudercontactdag
(Digitale) voorlichting aan ouderen
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Het syndroom van Asperger
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Autisme en Verstandelijke beperkingen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Therapeutische interventies gebaseerd op muziek bij dementie
Transcript van de presentatie:

Autisme in de volwassenheid Peter Vermeulen - Autisme Centraal

Volwassenen met autisme: wat weten we? We weten meer dan vroeger Maar veel weten we nog niet www.autismecentraal.com

Bronnen van kennis Autobiografieën & getuigenissen Donna Williams Temple Grandin Wendy Lawson Gunilla Gerland www.autismecentraal.com

Bronnen van kennis Autobiografieën/getuigenissen Follow-up studies In het begin anecdotisch: Leon Eisenberg Mildred Creak (1963) Leo Kanner (1971) www.autismecentraal.com

Autisme in de volwassenheid Donald T. is nu 36 jaar en leeft nog steeds bij zijn ouders en werkt in een locale bank als klerk. Hij speelt golf en is lid van verschillende organisaties, o.a. Kiwanis Club, Jaycees en een kerkorganisatie. Leo Kanner www.autismecentraal.com

Autisme in de volwassenheid Richard M. is nu 33 jaar en woont in een instelling. Hij is teruggetrokken en doet niet mee aan de activiteiten. Hij reageert enkel op zijn naam en eenvoudige instructies. Leo Kanner www.autismecentraal.com

Bronnen van kennis Autobiografieën Follow-up studies: In het begin anekdotisch Vanaf jaren 60: systematisch www.autismecentraal.com

Bronnen van kennis Autobiografieën Follow-up studies: In het begin anekdotisch Vanaf jaren 60: systematisch Vanaf jaren 80: onderzoek bij mensen zonder verstandelijke beperking www.autismecentraal.com

Beperkingen van de studies Onderlinge vergelijking haast onmogelijk Resultaten moeilijk te veralgemenen Enkel op ‘klinische’ populaties Enkel ‘jong’ volwassenen Vermeulen, 2007 “Autism and aging” 12 dec 2008 Patricia Howlin www.autismecentraal.com

Follow-up studies Autisme is een pervasieve stoornis www.autismecentraal.com

Outcome Studie bij 140 volwassenen 70 autisme, 70 Asperger syndroom Tussen 16 en 36 jaar (gem. 23 j.) Cederlund, M. e.a. (2008) www.autismecentraal.com

Vriendschapsrelaties www.autismecentraal.com

Partnerrelaties www.autismecentraal.com

Follow-up studies Samenvattend: Goede algemene uitkomst: tussen 4 & 45% - gemiddeld: 20% ‘Redelijke’ uitkomst: tussen 10 & 52% - gemiddeld: 30% Minder goede tot arme uitkomst: tussen 20 & 75% - gemiddeld: 50% www.autismecentraal.com

Follow-up studies Patricia Howlin www.autismecentraal.com

Follow-up studies Autisme is een pervasieve stoornis Maar geen reden tot pessimisme Variatie in uitkomst is de regel spectrum www.autismecentraal.com

Wat bepaalt de uitkomst? IQ: enkel verschil tussen IQ < 70 en > 70 Taalontwikkeling: (maar gerelateerd aan IQ) www.autismecentraal.com

Wat bepaalt de uitkomst niet? Classificatie: geen voorspellende waarde Ernst van de symptomen: evenmin Lord, C. & Venter, A. (1992) Howlin, P. (2000) www.autismecentraal.com

Asperger vs HFA Proportie symptomen Vermeulen, P. (2002) www.autismecentraal.com

Wat bepaalt de uitkomst? Contextuele factoren?? diagnoseleeftijd (gebrek aan) specifieke behandeling en zorg Non-specifieke factoren?? Karakter en persoonlijkheid Stressgevoeligheid www.autismecentraal.com

Autismekenmerken in de volwassenheid Autismekenmerken zijn redelijk stabiel Vaak verbetering in functioneren Bij 30% en 40%: opmerkelijke verbetering Echter bij een kleine groep (20% v.d. verstand. beperkten) achteruitgang Minst verbetering op vlak van rigiditeit, al verandert de aard ervan www.autismecentraal.com

Autisme ziet er anders uit bij volwassenen Verbetering behoort tot het natuurlijke verloop van autisme! Maar…welke criteria gebruikt men? Geen verbleken, maar “verkleuren” van autisme De buitenkant van autisme verandert, de binnenkant blijft hetzelfde www.autismecentraal.com

Effecten van behandelingen Meestal maar op korte termijn geëvalueerd Meestal enkel taal, academische vaardigheden en gedragsproblemen Minder: sociale en emotionele ontwikkeling Invloed variabelen als IQ, gezin e.d.: onbekend Szatmari, P. & Reitzel, J-A. (2005) www.autismecentraal.com

Effecten van behandelingen Geen enkele specifieke behandeling of therapie kan het autisme grondig veranderen Opletten met behandelingen die compleet herstel beloven! Maar mensen met autisme kunnen wel levenslang leren www.autismecentraal.com

Maar wat is succes? Een hoger IQ? Gewoon onderwijs? Een diploma halen? Zelfstandig wonen? Een relatie hebben? …? In plaats van deze factoren als criterium te nemen Beter kijken naar LEVENSKWALITEIT www.autismecentraal.com

Levenskwaliteit Levenskwaliteit hangt niet samen met: Ernst van de stoornis Intelligentie Leeftijd Levenskwaliteit hangt wél samen met: Kenmerken van de ondersteuning Renty, J. & Roeyers, H. (2006) www.autismecentraal.com

Conclusies Wat bepaalt de uitkomst? IQ: matig voorspellende waarde Beeld op jonge leeftijd (ernst autisme, ontwikkelingsleeftijd): geen voorspellende waarde Tijdige diagnose en autismedeskundige aanpak www.autismecentraal.com

Conclusies Wat bepaalt de uitkomst? Een stimulerend pedagogisch klimaat dat autisme accepteert maar het geen excuus vindt Onderwijs met nadruk op functionele vaardigheden Persoonlijkheidsfactoren (humor!) Een begripsvol en ondersteunend (informeel) netwerk www.autismecentraal.com

Meer info: Autisme Centraal Groot Begijnhof 85 9040 Gent Tel: 09/238 18 18 info@autismecentraal.com www.autismecentraal.com