Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Studie – informatieavond K. A. Keerbergen 01 maart 2013 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Leerkrediet
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Op reis naar een dierentuin
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Compter en français (tellen in het Frans)
Centrummaten en Boxplot
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Transcript van de presentatie:

Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Studie – informatieavond K. A. Keerbergen 01 maart

19.00 – 19.10: Welkom – Introductie – 19.45: Willy Debandt –...Contact met studenten Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Belang van studie-informatie -SID-in beurs -Beroepenavond -Studie-informatieavond Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

4

5 Onderwijs- vorm Gemiddeld Studiesucces > 50% Studiesucces = 0 Prof. Bach.85,4%92,3%1,4% Acad. Bach. Hogeschool 62,4%61,0%5,1% Acad. Bach. Universiteit 57,6%55,7%8,7%

Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari FysicaOud-leerling 1KUL 3 GMW 3.10Lichtgroen GeneeskundeOud-leerling 2KUL 3 GMW 3.11Lichtgroen GeneeskundeOud-leerling 3UH 3 GMW 3.12Lichtgroen GeografieOud-leerling 4VUB 3 GMW 3.13Lichtgroen KinesitherapieOud-leerling 5KUL 3 GMW 3.14Lichtgroen Lichamelijke opvoeding en bewegingsrecreatie Oud-leerling 6KHL 3 GMW 3.15Lichtgroen

FEESTZAALFEESTZAAL Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Willy Debandt 8

Hoger onderwijs • Deel 1 : Studiekeuze • Deel 2 : Hoger onderwijsstructuur • Deel 3 : Leerkredietsysteem 9

Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Deel 1: Kiezen? 10

KIEZEN! Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Deel 1 : Kiezen • Hoe kiezen? 12

Deel 1 : Kiezen • Hoe kiezen? • Invloedfactoren 13

Deel 1 : Kiezen • Hoe kiezen? • Invloedfactoren • Aandachtspunten 14

Deel 1 : Kiezen • Hoe kiezen? • Invloedfactoren • Aandachtspunten • Studentenvoorzieningen 15

Deel 1 : Kiezen • Hoe kiezen? • Invloedfactoren • Aandachtspunten/studentenvoorzieningen • Financieringswet Hoger Onderwijs 16

Hoe kiezen? 1.Wat doe je graag? 17

Hoe kiezen? 2. Waar ben je goed in? 18

Hoe kiezen? 3. Waar ben je al op voorbereid? 19

Studie- materiaal ASO TSOBSO Zeer abstract Zeer concreet Universiteit Hogeschool Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Hoe kiezen? Hoe abstract is je studieniveau? 20

Hoe kiezen? En hoe abstract is de studierichting die jij wil volgen? 21

Klasse, (dec. 2011) 22

Invloedfactoren voor de keuze: 23

Invloedfactoren De campus... 24

invloedfactoren...de publiciteit van de instellingen... 25

Invloedfactoren...kletspraat. 26

Aandachtspunten informeer je liever over... 27

Aandachtspunten de opleiding(sonderdelen) 28

Aandachtspunten de studiefaciliteiten 29

Aandachtspunten het visitatierapport van de instelling 30

Aandachtspunten de bereikbaarheid met openbaar vervoer 31

Aandachtspunten de catering 32

Aandachtspunten de betaalbaarheid kot/pendelen 33

Aandachtspunten de studieondersteuning. 34

Studentenvoorzieningen Aan elke hogeschool of universiteit: » Studiefinancieringen » Studieleningen » Psycho-sociale ondersteuning 35

Financieringswet 36

Financieringswet groei In aantal inschrijvingen gemiddelde groei voor Vlaanderen tijd 37 Meer financiële middelen Minder financiële middelen

Financieringswet 38

Financieringswet 39

Financieringswet 40

Deel 2: Hoger Onderwijsstructuur 41

UNIVERSITEIT = HOGESCHOOL = Leren DENKEN Leren DOEN Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Hoger Onderwijsstructuur 42

Hoger Onderwijsstructuur • ASSOCIATIE = UNIVERSITEIT + HOGESCHOLEN 43

Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Graden 44

UNIVERSITEIT 4 – 6 jDoctor (PhD) 1 jMaster na master (MANAMA) 1 – 2 jMaster (MA) 3 jAcademisch gerichte bachelor (ABA) Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

1jBachelor na bachelor (BANABA) 3jProfessioneel gerichte bachelor (PBA) HOGESCHOOL Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Professionele bachelor Academische bachelor Master HOGESCHOOL Arbeids- markt Banaba Schakel- Programma ManamaPhD UNIVERSITEIT Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Professionele Bachelor geïntegreerde lerarenopleiding Specifieke leraren- opleiding Secundair/ Hoger onderwijs HOGESCHOOL Kleuter onderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Lerarenopleiding 48 UNIVERSITEIT

Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Inschrijving... Voor studiepunten 49

Studiepunten Bachelor diploma= 180 studiepunten 50

Studiepunten Bachelor diploma= 180 studiepunten = 3 studiejaren aan 60 stp/jaar 51

Studiepunten Bachelor diploma= 180 studiepunten = 3 studiejaren aan 60 stp 1 studiejaar van 60 stp = X opleidings- onderdelen van minstens 3 stp 52

Studiepunten Bachelor diploma= 180 studiepunten = 3 studiejaren aan 60 stp 1 studiejaar van 60 stp = X opleidings- onderdelen van minstens 3 stp 1 stp = Ca 25/30 uren werk 53

Studiepunten • 60 stp x 25 werkuren = 1500 werkuren • 1500 uren / 40 weken = 37.5 uren studie per week 54

Studiepunten Studeren is een full-time job ! 55

10/20 op je examen voor een opleidingsonderdeel, = Minimum 3 credits verworven Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Credits 56

Een credit is vijf jaar geldig 57

De instelling maakt een modeltraject (MT) op van 3 keer 60 studiepunten. Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Geslaagd? 58

minstens 10/20 voor alle opleidingsonderdelen (in juni of in juni + september) Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Geslaagd? 59

één of meerdere tekorten = in aanmerking komen voor een geïndividualiseerd traject (IT) tijdens het volgende academisch jaar. Geslaagd? 60

Besluit: echt “buizen” zoals vroeger doe je bijna niet meer… Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

dus Vader en Moeder… …blijf waakzaam bij het vernemen van de resultaten! Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

DEEL 3 : Leerkrediet Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

DEEL 3 : Leerkrediet 140 studiepunten (STP) dat je krijgt bij je start in het hoger onderwijs. Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

 geen geld! Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet 65

Elk opleidingsonderdeel (vak) heeft een aantal studiepunten (remember?) Leerkrediet 66

Elk opleidingsonderdeel (vak) heeft een aantal studiepunten (remember?) 1 bachelor diploma= 3 jaar studeren 180 studiepunten = Leerkrediet 67

Elk opleidingsonderdeel (vak) heeft een aantal studiepunten (remember?) 1 bachelor diploma= 3 jaar studeren 180 studiepunten 1 jaar studeren= 60 studiepunten verspreid over verschillende opleidingsonderdelen = Leerkrediet 68

1 opleidingsonderdeel=minimum 3 studiepunten Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet 69

1 opleidingsonderdeel=minimum 3 studiepunten 1 studiepunt=25 à 30 uur werk Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet 70

1 opleidingsonderdeel=minimum 3 studiepunten 1 studiepunt=25 à 30 uur werk Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet Een inschrijving voor een volledig programmajaar = 60 studiepunten. 71

 140 – 60 = opleidingsonderdeel=minimum 3 studiepunten 1 studiepunt=25 à 30 uur werk Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet Een inschrijving voor een volledig programmajaar = 60 studiepunten. 72

Inschrijven = 60 studiepunten uit je leerkrediet inzetten. Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet 73

Als je slaagt, krijg je het aantal studiepunten waarvoor je geslaagd bent terug op je leerkrediet. Bovendien tellen de eerste zestig verworven studiepunten dubbel! Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Leerkrediet 74

Rekensommetjes: 75

Rekensommetje 1. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 1. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Geslaagd eerste jaar (60 credits verworven) + 60= 140 Bonus 1ste 60 STP + 60= 200 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 1. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Geslaagd eerste jaar (60 credits verworven) + 60= 140 Bonus 1ste 60 STP + 60= de jaar MT = 140 Geslaagd tweede jaar (56 credits verworven) + 56= 196 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 1. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Geslaagd eerste jaar (60 credits verworven) + 60= 140 Bonus 1ste 60 STP + 60= de jaar MT = 140 Geslaagd tweede jaar (56 credits verworven) + 56= de jaar MT = 136 Geslaagd derde jaar (53 credits verworven) + 53= 189 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 2 • Academische bachelor 80

Rekensommetje 2. Academische bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 2. Academische bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Niet geslaagd (40 credits verworven) + 40= 120 Bonus 1ste 60 STP + 40= 160 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 2. Academische bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Niet geslaagd (40 credits verworven) + 40= 120 Bonus 1ste 60 STP + 40= de jaar IT = 110 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 2. Academische bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Niet geslaagd (40 credits verworven) + 40= 120 Bonus 1ste 60 STP + 40= de jaar IT = credits verworven 1ste jaar + 15= credits verworven 2de jaar + 18= 143 Bonus 1ste 60 STP + 20= 163 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 2. Academische bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Niet geslaagd (40 credits verworven) + 40= 120 Bonus 1ste 60 STP + 40= de jaar IT = credits verworven 1ste jaar + 15= credits verworven 2de jaar + 18= 143 Bonus 1ste 60 STP + 20= de jaar IT = credits verworven 3de jaar + 42= de jaar IT163-60= credits verworven 4de jaar+60=163 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 3 86

Rekensommetje 3. Academische bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar MT = 80 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 3. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar = 80 Niet geslaagd (0 credits verworven) = 80 Bonus 1ste 60 STP + 0= 80 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 3. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar = 80 Niet geslaagd (0 credits verworven) = 80 Bonus 1ste 60 STP + 0= 80 2 de jaar (1ste jaar bis)80- 60= 20 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 3. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar = 80 Niet geslaagd (0 credits verworven) = 80 Bonus 1ste 60 STP + 0= 80 2 de jaar (1ste jaar bis)80- 60= 20 Geslaagd eerste jaar (60 credits verworven) + 60= 80 Bonus 1ste 60 STP + 60= 140 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 3. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar = 80 Niet geslaagd (0 credits verworven) = 80 Bonus 1ste 60 STP + 0= 80 2 de jaar (1ste jaar bis)80- 60= 20 Geslaagd eerste jaar (60 credits verworven) + 60= 80 Bonus 1ste 60 STP + 60= de jaar (2de jaar) = 80 Geslaagd tweede jaar (60 credits verworven) + 60= 140 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

Rekensommetje 3. Professionele bachelor StartInzetResultSaldo 1ste jaar = 80 Niet geslaagd (0 credits verworven) = 80 Bonus 1ste 60 STP + 0= 80 2 de jaar (1ste jaar bis)80- 60= 20 Geslaagd eerste jaar (60 credits verworven) + 60= 80 Bonus 1ste 60 STP + 60= de jaar (2de jaar) = 80 Geslaagd tweede jaar (60 credits verworven) + 60= de jaar (3de jaar) = 80 Geslaagd derde jaar (60 credits verworven) + 60= 140 Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari

• De meeste studenten zullen voldoende leerkrediet hebben om hun hoger onderwijs af te maken Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Impact van het leerkrediet 93

Impact van het leerkrediet • Een goede studiekeuze blijft heel belangrijk 94

Impact van het leerkrediet • Zo vroeg mogelijk vragen naar bijzondere faciliteiten en individueel traject (IT) 95

Impact van het leerkrediet • De modeltrajecten worden de uitzondering 96

• De studietijd wordt langer  Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Impact van het leerkrediet 97

Op het ogenblik dat je een masterdiploma haalt, worden er 140 STP afgetrokken van je leerkrediet. Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari 2011 Master 98

Master Als je daarna verder wil studeren, zal je dat zelf moeten bekostigen, tenzij je nog een positief leerkrediet over hebt. 99

Alumnus Na het afstuderen krijg je nog jaarlijks 10 STP toegekend, tot een maximum van 60 STP. 100

Vragenmoment Studie-informatieavond K. A. Keerbergen – 18 februari