Marketing Communicatie Strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
Marketing Communicatie Strategie
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
2013 HOOFDSTUK 9 e.v..
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Marketing Communicatie Strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Inleiding in de Marketing
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Les 1 M&O.
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
strategie als een proces
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Isabelle Bolluyt © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
MARKETING-COMMUNICATIE
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Basisboek marketingcommunicatie
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Doelen Soorten vormgeving.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Marketing Marketingoriëntatie
International Business Adviser
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
6 stappen in Risico management
Communicatie en Instumenten
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
H8 Strategisch management hoorcollege 1
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Informatie management HC2
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Marketingstrategie.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Indeling van hoofdstuk 2
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Marketing Communicatie Strategie

Isabelle Bolluijt I.Bolluijt@hvA.nl

HET BOEK

OPZET Opbouw in lesweken Boeken Project Oefententamens Het tentamen

ONDERDELEN VAN EEN MARKETING COMMUNICATIEPLAN EERSTE WEEK Hoofdstuk 4 (Floor en Van Raaij) ONDERDELEN VAN EEN MARKETING COMMUNICATIEPLAN

MARKETINGCOMMUNICATIE STRATEGIE? WAT IS HET? WAARVOOR GEBRUIK JE HET? WAAROM GEBRUIKEN WE HET? EN DAN?

CAMPAGNES

ELSIE http://www.adformatie.nl/campagne/bericht/91342/

……

MCM valt samen met een juiste strategie Om de juiste doelgroep te bereiken De juiste doelstellingen te behalen De juiste effecten te beogen De juiste middelen in te zetten

Marketing Communicatie Strategie   Kritiek op marketingcommunicatie: Marketingcommunicatie maakt producten duurder Marketingcommunciatie beperkt de concurrentie Marketingcommunicatie creeert schijnbehoeften Marketingcommunicatie roept irritatie op Marketingcommunicatie overdrijft en misleidt traning mcp 2009/10

Noodzaak van een Strategisch Communicatieplan Strategische planning is noodzakelijk om snel op kansen en bedreigingen in te spelen. Intern én Extern. Er kan richting worden gegeven aan de communicatieactiviteiten van een bedrijf/Vereniging dan wel merk. Planning betreft een continue activiteit. Als de sitiuatie aanleiding geeft worden doelstellingen of strategie veranderd. traning mcp 2009/10

PLANNINGSTERMIJN Onderscheid tussen: Kortetermijnplanning ( ongeveer een jaar) Middellangetermijnplanning ( periode twee tot vijf jaar) Langetermijnplanning (periode langer dan vijf jaar) traning mcp 2009/10

VOORDELEN STRATEGISCHE PLANNING Vroegtijdig inspelen op veranderingen Identificeren van winstmogelijkheden Betere marktbewerking Gefundeerde investerings beslissingen Coordinatie en Controle traning mcp 2009/10

VOORDELEN Inspelen op veranderingen: Actualiteiten (neem crisis en milieurampen…) In Nederland is gebleken dat ondernemingen met een doordacht systeem van strategische marktplanning de beste resultaten boeken. Het gaat om het inschatten van externe factoren en alternatieven te ontwikkelen. traning mcp 2009/10

VOORDELEN Inspelen op veranderingen: Actualiteiten (neem crisis en milieurampen…) In Nederland is gebleken dat ondernemingen met een doordacht systee van strategische marktplanning de beste resultaten boeken. Het gaat om het inschatten van externe factoren en alternatieven te ontwikkelen. traning mcp 2009/10

VOORDELEN IDENTIFICEREN VAN WINSTMOGELIJKHEDEN : Bij daling gelijk strategische planning aanpassen om een bevredigend rendement te behalen. Van korte termijn naar lange termijn te kunnen schakelen. traning mcp 2009/10

Voordelen Faillissementen komen (vaak!) voort uit een uit de hand gelopen groei. Door de juiste analyses en coordinatie van marketingactiviteiten kan er tijdig ingegrepen worden. Hiervoor is een strategische planning nodig. traning mcp 2009/10

VOORDELEN Betere marktbewerking: De juiste samenstelling van de marketing en marketingcommunicatiemix is van groot belang. Budget moet niet afhangen van boekhouding en systeem van vorig jaar. Focus op de markt geeft meer kansen. traning mcp 2009/10

VOORDELEN Alternatieve investeringsmogelijkheden bij gefundeerde beslissingen: VIER financiele criteria: Terugverdientijd Gemiddelde winstvoet Interne rentevoet Netto contante waarde. Er moet ook in merken of projecten geinvesteerd worden die pas later vruchten afwerpen. traning mcp 2009/10

Voordelen Faillissementen komen (vaak!) voort uit een uit de hand gelopen groei. Door de juiste analyses en coordinatie van marketingactiviteiten kan er tijdig ingegrepen worden. Hiervoor is een strategische planning nodig. traning mcp 2009/10

Van ondernemings naar marketingcommunicatieplan TABEL traning mcp 2009/10

Ondernemingsplan Hierin formuleert het management de doelstellingen voor de gehele organisatie. KWANTITATIEF Winstdoelstellingen, concurrentiedoelstellingen, efficientiedoelstellingen, flexibiliteitsdoelstellingen en liquiditeit. KWALITATIEF Marktgerichtheid, Klantgerichtheid, Maatschappelijke verantwoordelijkheid, reputatie, werkgelegendheid, continuiteit en weerstandsvermogen traning mcp 2009/10

MARKETINGPLAN Na ondernemingsplan volgt ondernemingsstrategie . Daarna het marketingplan met de marketingdoelstellingen en strategie. 1) Externe Analyse 2) Interne Analyse 3) Marketingdoelstellingen 4. Marketingdoelgroep 5). Marketingstrategie. 6). Marketingbudget. traning mcp 2009/10

7). Opbrengsten en Kosten 8). Controle DAN VOLGT HET MARKETINGCOMMUNICATIEPLAN! traning mcp 2009/10

NU VOLGT DE BELANGRIJKSTE PAGINA! BLADZIJDE 132 en 133 DE NEGEN ONDERDELEN VAN HET MCMPLAN traning mcp 2009/10

traning mcp 2009/10

Negen onderdelen Onderzoek naar consument Marketingcommunicatiedoelgroep Marketingcommunicatiedoelstelling Marketingcommunicatiestrategie Keuze marketingcommunicatiemix Creatieve ontwikkeling Mediakeuze Marketingcommunicatiebudget Onderzoek naar resultaten. traning mcp 2009/10