Marketingplanning en -strategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
STRATEGISCHE PLANNING
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Marketing Communicatie Strategie
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Het maken van een PR/Marketingplan
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Inleiding in de Marketing
Facility management en inkoop
strategie als een proces
2. Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Beleidsvoering naar groei
De kern Marketingstrategische beleidsvorming Core Competence
© Pearson Education Benelux, 2003
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
HEO –CO1 ABP3 ABP3 OM HEO –CO1 ABP3 week 6 Strategisch handelen.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde
Doelen Soorten vormgeving.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Strategische Businesspartner
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
50.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
relatief marktaandeel
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Presentatie bedrijfsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Marketingplanning en -strategie MK01 HEO-CE1

Agenda Doelstelling Vragen Theorie Voor vrijdag

Doelstelling Inleiding in de marketing Na dit college weet je: hoe doelstellingen gedefinieerd worden wat de Boston-matrix is wat de GE-matrix inhoudt wat het Ansoff-model inhoudt

Vragen?

Planning Doelstellingen Strategie Planning komend jaar

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

Marketingdoelstelling(en) Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Marketingdoelstelling(en) Centrale probleem Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

Planning Onze organisatie zal komend jaar het beste presteren binnen de bio-chemische markt MK01 HEO-CE1

Planning Onze organisatie zal komend jaar het beste presteren binnen de bio-chemische markt (meetbaar) MK01 HEO-CE1

Planning Meetbaar Na de introductie in de vaste telefonie markt in zullen wij aan het einde van het jaar de grootste partij zijn MK01 HEO-CE1

Planning Meetbaar Na de introductie in de vaste telefonie markt in zullen wij aan het einde van het jaar de grootste partij zijn (Haalbaar) MK01 HEO-CE1

Planning Meetbaar Haalbaar Naast het feit dat wij onze marketinguitgaven sterk verminderen, zal onze naamsbekendheid groeien tot 70% MK01 HEO-CE1

Planning Meetbaar Haalbaar Naast het feit dat wij onze marketinguitgaven sterk verminderen, zal onze naamsbekendheid groeien tot 70% (consistent) MK01 HEO-CE1

Planning Meetbaar Haalbaar Consistent We zullen dit jaar: Het vertrouwen van de aandeelhouders herwinnen De thuismarkt consolideren Een geschikte Amerikaanse fusiepartner vinden Innovaties naar de markt brengen De efficientie verbeteren MK01 HEO-CE1

Planning Meetbaar Haalbaar Consistent We zullen dit jaar: Het vertrouwen van de aandeelhouders herwinnen De thuismarkt consolideren Een geschikte Amerikaanse fusiepartner vinden Innovaties naar de markt brengen De efficientie verbeteren (prioriterend) MK01 HEO-CE1

Planning Doelstellingen Meetbaar Haalbaar Consistent Prioriterend MK01 HEO-CE1

Strategische opties MK01 HEO-CE1 Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Strategische opties Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

Planning Doelstellingen Strategie Planning komend jaar Boston - matrix GE - matrix Ansoff model Planning komend jaar MK01 HEO-CE1

Figuur 2.10 De Boston-matrix Groei van de markt Stars Question marks A Hoog 10% C B Laag Cash cows Dogs Relatief marktaandeel 10x 4x 2x 1,5x 1x 0,5x 0,3x 0,2x 0,1x Hoog Laag MK01 HEO-CE1 Figuur 2.10 De Boston-matrix

Boston-matrix Question marks (rechts boven) Stars (links boven) Cash cows (links onder) Dogs (rechts onder) ´Gewone cyclus´begint rechts boven als vraagteken en eindigt rechtsonder als hond MK01 HEO-CE1

Boston-matrix Build (opbouwstrategie) Hold (handhaafstrategie) Harvest (oogststrategie) Divest (desinvesteringsstrategie) MK01 HEO-CE1

Boston-matrix Positief Negatief geeft een helder beeld van alle sbu´s/producten meerdere strategieën door elkaar Negatief waarom grens op 10% marktgroei? niche-bedrijven altijd slecht wat als er geen/weinig verleden is? MK01 HEO-CE1

GE - matrix MK01 HEO-CE1

GE - matrix hoog gemiddeld laag MK01 HEO-CE1 hoog gemiddeld laag

GE - matrix Groene zone (drie cellen links boven) investeren Gele zone (drie cellen diagonaal) investeringspeil handhaven Rode zone (drie cellen rechtsonder) oogst- en desinvesteringsstrategie MK01 HEO-CE1

GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

GE - matrix Y-as (aantrekkelijkheid van de bedrijfstak) wegen van factoren marktomvang marktgroei concurrentieintensiteit gemiddelde winstmarge kostenstructuren in de bedrijfstak etc. factoren zelf te bepalen weging van de factoren zelf te bepalen MK01 HEO-CE1

GE - matrix X-as (concurrentiekracht onderneming) wegen van factoren relatief marktaandeel concurrentievoordeel op prijs relatief kwaliteitsniveau van het product kennis, inzicht van de markt factoren zelf te bepalen weging van de factoren zelf te bepalen MK01 HEO-CE1

GE - matrix Aantrekkelijkheid van de bedrijfstak hoog gemiddeld laag Concurrentiekracht van de onderneming hoog gemiddeld laag

GE - matrix Cirkels (PMC´s) PMC is product/markt combinatie grootte cirkel geeft grootte bedrijfstak aan grootte marktaandeel is hap uit cirkel MK01 HEO-CE1

GE-matrix Positief Negatief geeft een helder beeld van alle sbu´s/producten meerdere strategieën door elkaar specifieke marktkenmerken toe te voegen minder harde indeling (9 i.p.v. 4 vakken) Negatief wat als er geen/weinig verleden is? Vaak moeilijk om PMC´s te bepalen MK01 HEO-CE1

Ansoff-model Nieuwe of bestaande markten Nieuwe of bestaande produkten marktpenetratie marktontwikkeling productontwikkeling diversificatie MK01 HEO-CE1

Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

Marketingactieplan Korte termijn (tot 1 jaar) zeer gedetailleerd inclusief budgetten etc. Lange termijn(2 tot 5 jaar) minder detail nadruk op strategie en doelstellingen Basis = invulling 4 P´s en 3 R-en MK01 HEO-CE1

Samenvatting Marketingplanningsproces Analyse Planning Doelstellingen Strategische opties Boston-matrix GE-matrix Ansoff-model Marketingactieplan (invulling 4 P´s en 3 R-en) MK01 HEO-CE1

Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces Afnemers Missie en business definition Interne analyse Sterktes & zwaktes Externe analyse Kansen & bedreigingen Analyse SWOT-analyse Centrale probleem Marketingdoelstelling(en) Lange termijn Strategische opties Keuze van één of meerdere opties (o.a. de organisatorische consequenties) Marketingbeleid Planning komende jaar (o.a. de organisatorische consequenties) Korte termijn Concernbeleid Marketingcontrole Ondernemingsbeleid Bijsturen? Marketingactieplan Uitvoeren plan komende jaar Controle/evaluatie MK01 HEO-CE1 Figuur 2.12 Een model van het marketingplanningproces

Vragen? MK01 HEO-CE1

Voor vrijdag Hoofdstuk 2 § 2.4 en § 2.5 Alle ‘groene termen’ kennen Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3

Einde MK01 HEO-CE1

Einde MK01 HEO-CE1