Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Gehoorscreening impact & benefits Highlights uit de DECIBEL-study
Crisisopvang, diagnostiek & behandeling
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Driemaal Taal Sessies.
Loverboys, onderzoek Verwey Jonker instituut Utrecht
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Inleiding taalwetenschap
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens
‘Autismespectrumstoornissen’
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
ASS: wanneer zichtbaar?
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Individuele leerlijnen
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Je herkent het pas als je het kent
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog.
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalkundige feiten en hypothesen
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com. - Luuk, een 5-jarige vroeg: "Wat is jouw lievelingsdinosaurus?“ - Zijn tante antwoordde: "Een tyrannosaurus.“
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Meertaligheid in en om Friesland
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Dove en slechthorende kinderen
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Transcript van de presentatie:

Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen Wilma Klaster | klinisch linguïst w.klaster@pento.nl Ruben Benard | klinisch fysicus – audioloog r.benard@pento.nl

Teamfoto

Indeling Gehooronderzoeken Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Behavioural Observation Audiometry (BOA) Leeftijd: 0 tot 6 maanden Gedragsreacties op geluid

Film BOA

BOA O.b.v. reacties een gehoorverlies inschatten Frequentie specifiek Globaal verlies inschatten Centrale verwerking Inzichtelijk maken voor ouders

Visual Reinforcement Audiometry (VRA) Leeftijd: 7 –27 maanden Geconditioneerde reacties op geluid (gehoordrempelbepaling) Uitvoering: gehoortest, laat kinderen reageren op geluiden en beloning met bijvoorbeeld speelgoed dat ronddraait/lampjes die aan gaan.

Film VRA

Spelaudiometrie Leeftijd: vanaf 2;3 jaar tot ongeveer 7 jaar Gehoordrempelbepaling Uitvoering: tonen laten horen en het kind doet een poppetje in de bus/op de plaat. Eerst intrainen.

Film spelaudiometrie

Auditory Brainstem Respons (ABR) onderzoek 0;0 - 0;6 jaar Hersenstam responsies op geluid Uitvoering: Eerst ontvet de onderzoeker met alcohol de huid op het voorhoofd en achter beide oren van uw kind. Daarna worden enkele zelfklevende plakkers (elektrodes) op de huid geplakt. De elektrodes worden verbonden met de registratieapparatuur. Als het kind slaapt of zeer rustig ligt, krijgt het een oordopje in beide oren. Uit het oordopje komen ruisende of tikkende geluiden. De sterkte van het geluid varieert. Terwijl het kind slaapt worden de zenuwreacties op geluid geregistreerd. Het kind merkt niets van deze registratie.

Oto-akoestische emissies (OAE) Screening

Indeling Gehooronderzoeken Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Welk mate van gehoorverlies geeft problemen bij de taal-spraakontwikkeling?

Wanneer moet een OME behandeld worden? Hinder Gehoorverlies Risicofactoren Bijvoorbeeld eenorigheid Bijvoorbeeld S-TOS

Specifieke TaalOntwikkelings-Stoornissen (S-TOS) S-TOS komt op zichzelf staand voor, zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak (geen verminderde intelligentie, geen gehoorproblematiek en/of tekort aan taalaanbod, geen psychiatrische diagnose ). Taalachterstand ≠ specifieke taalontwikkelingsstoornis

Dorothy Bishop in The Guardian, Dec. 2010

Indeling Gehooronderzoeken Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Taalscreening consultatiebureau

Indeling Gehooronderzoeken Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal-spraakdiagnostiek AC Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Taal-spraakdiagnostiek tot 4 jaar Molenspreekuur Psychologie Anamnesegesprek ouders Observatie van spel en gedrag Screening van de ontwikkeling middels BSID of enkele onderdelen van de SON waarbij geen IQ wordt vastgesteld) Logopedie Preverbale voorwaarden Taalbegrip Taalproductie Uitspraak

Film molenspreekuur

Casus J taalanalyse (3;10 jaar) Wat zie je ten aanzien van de communicatie van het kind?

Film casus J

Casus J taalanalyse (3;10 jaar) Normaal gehoor Taalbegrip: TBQ 115 Taal-spraakproductie: Zinsbouw ZQ 101 Woordenschat WQ 111 Auditief geheugen AGQ 109 Uitspraak: zeer slecht (‘verstaanbaarheidsleeftijd’ 1;9 jaar) Niet-verbale intelligentie SON-IQ 120

Casus S taalanalyse (3;9 jaar) Normaal gehoor Testgegevens Forse verstaanbaarheidsproblemen SON IQ 97 TBQ 84; WBQ 93; WQ 87; ZQ 82; AGQ 96 Behandelgroep Babbel en revalidatiecentrum Vogellanden (motoriek)

Film S

Casus A meertaligheid (4;10 jaar) Ernstig gehoorverlies Verworven of aangeboren? Ruim een jaar in Nederland Nederlands komt nauwelijks op gang door Gehoorverlies? S-TOS in moedertaal? NT2 problematiek? Combinatie?

Film A

Indeling Gehooronderzoeken Subjectief en objectief Gehoor in relatie tot taal-spraakontwikkeling Taalscreening CB Taal- spraakdiagnostiek AC Molenspreekuur, meertaligheid en klinische linguïstiek Vroegbehandeling

Vroegbehandeling Aanbod begeleiding taal-spraakproblemen en/of slechthorendheid? Speciale peutercommunicatie behandelgroepen Babbel: kinderen met TOS (2-5 jaar) Wapper: kinderen met (1½-4 jaar) Gezinsbegeleiding Praktische Pedagogische Gezinsbegeleiding, Video Home Training, Cursussen (Hanen, AJONGH, OMDK, etc.)

Bedankt voor uw aandacht Zijn er Vragen??

Hoe slim ben jij?

Hoe slim ben jij? Links, omdat je de deur niet kan zien.

Gereviseerde minimum spreeknorm