Bruggen bouwen tussen school en thuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Voorschool voor iedereen
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Doorstroming en kritieke overgangen
Logopedie Presentatie Phoenix 5 maart 2013 Tanja de Gelder
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Driemaal Taal Sessies.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
“Zonder taal geen verhaal” .
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Tijdelijke Regeling Vroegsignalering registratie TRV-gegevens presentatie 10 juni 2002.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
In het bestuursakkoord
CENTRUM KAUWENBERG VZW
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Logical Framework Approach
Geletterdheid….. Wat is dat?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Door: Mirjam Blumenthal
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Wat gaan we leren in groep 5
Iedereen coach naar Jef Clement.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Welkom op onze thema-avond
Datum Naam school Naam presentator
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Mediawijsheid.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Communicatie met ouders
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Kunstmenu leerlingen 50 scholen 41 instellingen / kunstenaars en aanbieders 1 programma.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouders en de gezonde school: regels of afspraken?
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Samen door de schoolpoort
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Bruggen bouwen tussen school en thuis 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Ervaring met ouderbetrokkenheid en taalstimulering Even voorstellen Ervaring met ouderbetrokkenheid en taalstimulering Hoe ziet ouderbetrokkenheid er nu uit bij jullie op school? 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Problemen ouderbetrokkenheid Scholen redden het niet zonder ouders School bouwt verder op wat thuis wordt geleerd Herhaling van wat op school geleerd is en omgekeerd Ouders zoeken geen betrokkenheid ‘Leren doe je toch op school’ Te veel gevraagd 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Hoe kom je aan ouders tegemoet Aansluiten bij wat ze weten (belangstelling, vorm die past zoals film) Door een beroep te doen op wat ze kunnen (iedereen kan praten in zijn moedertaal) Te vragen waartoe ze bereid zijn (iets wat weinig extra tijd vraagt) 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Waarom zou je ouders tegemoet komen? Eén op de vijf kleuters heeft een grote taalachterstand. Twee op de vijf kinderen tussen 0-6 jaar kan een duwtje in de rug gebruiken al het om taal gaat Taalachterstand betekent onderwijsachterstand Een eenmaal opgelopen achterstand haal je moeilijk in 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Ouderbetrokkenheid en taal Taal leer je in samenspraak en samenwerking met anderen Probleem - Ouders praten te weinig met hun kinderen - Ouders praten op de verkeerde manier met hun kinderen - Ouders doen te weinig met hun kinderen - Ouders zijn zich daarvan niet bewust 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

TOLK Methode voor taalstimulering gericht op ouders van jonge kinderen (0 tot 6 jaar) Het wil verandering van het taalaanbod Algemeen motiverende film Films over maandthema’s uit het peuter- en kleuteronderwijs Kijkvragen Suggesties voor activiteiten thuis reminders 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Hoofdrolspelers 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Sientje (2 jaar) Julia (3,8 jaar) 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Melih (5 jaar) Jaimy Linn (5,8 jaar) 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Intermediairs uit het werkveld van: Wie gebruiken TOLK Intermediairs uit het werkveld van: Voorschoolse educatie VVE (0-4 jaar) Kleuteronderwijs VVE (4-6 jaar) (preventieve) gezondheidszorg Jeugdzorg Maatschappelijke emancipatie Ouders voor ouders 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Gebruiksmogelijkheden TOLK Individuele sessies Groepsbijeenkomsten Kiezen op – leeftijd - culturele achtergrond - thema - doelgedrag 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Ouders meer gaan praten met hun kind Ambities TOLK Ouders meer gaan praten met hun kind Ouders op een goede manier gaan praten met hun kind Meer gaan doen met hun kind Zich bewust zijn van hun rol 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Waarom bruggen bouwen tussen school en thuis Empowerment ouders Onderwijskansen voor kinderen 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Hoe zouden jullie de methode TOLK op school kunnen gebruiken En dan nu de films Hoe zouden jullie de methode TOLK op school kunnen gebruiken 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Dank voor de aandacht en het praten met elkaar 3-4-2017 www.tolkinfo.nl

Voor meer informatie en bestellingen www.tolkinfo.nl 3-4-2017 www.tolkinfo.nl