© 2012 G.W. van der Vegt Sportduikclub ‘de Walrussen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

Om te begrijpen waarmee we bezig zijn als we gaan duiken
Voor kandidaten 2*D NELOS
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Eerste, successieve duiken en uitzonderingsregel
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Buitengewone regels duiktabel. Nelos /Lifras
G.W. van der Vegt Sportduikclub de Walrussen © 2010
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
Review Article; Diving emergencies
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Voor kandidaten 3*D Nelos
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Duikongevallen – Barotrauma’s 3* NELOS
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Fysica 1* NELOS Boyle-Mariotte, Archimedes, Dalton & Henry © G.W. Van der Veg - Sportduikclub ‘de Walrussen’
Gassen en vloeistoffen
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Sportduiken onze passie Sportduiken Onze passie Subcommissie Edit Departement didactiek.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Fysica 2* NELOS - Deel 2 Pascal, Dalton & Henry
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Versnelde beweging Antwoorden op vragen
Competentiegericht leren vmbo
Voorschrift op stofnaam en substitutie
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Preventie van Ongevallen
Jos de Wit & Mark van Delst
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Leerlijnen in de geschiedenisles
H.1 Veiligheid AOC Oost.
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Samenwerken.
Workshop evalueren Dcp
Mechanische ongevallen
Hoe leer je geschiedenis?
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
{ Kwaliteit in de dierenartsenpraktijk Verleden en heden.
Structuur onderwijs. Uitgangspunten algemeen Keuzes worden gemaakt binnen het kader van loopbaan oriëntatie Concept lessentabel lijkt goedgekeurd te worden.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Onze passie Sectie EDIT Departement didactiek Decompressietechnieken
Executieve functies Marije Ruben.
Oefening met atlas en kaarten
Coping.
Vrijduiken Zwembad black-out Syncopale afspraak op 7 meter
Vragen, wat voor vragen?.
De juiste route naar het juiste doel
Direct Juridische aspecten
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Rekenen Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Vrijduiken Zwembad black-out Syncopale afspraak op 7 meter
Duikgeneeskunde problemen met Gassen
Decompressie en luchtplanning
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

© 2012 G.W. van der Vegt Sportduikclub ‘de Walrussen’

 Weten ◦ Weten/herinneren dat het bestaat.  Kennen ◦ Inhoudelijk kennen/begrijpen/aanvoelen.  Toepassen ◦ Kunnen toepassen in de praktijk.  Integreren ◦ Ge-automatiseerde handeling in de praktijk.  Informatief Blz 83 infomap

 Wat moeten de kandidaten WETEN (WE) of wat moeten ze simpelweg kunnen herhalen, zich herinneren?  Wat moeten ze inzien, begrijpen of wat moeten ze aanvoelen, doorzien, interpreteren? In de tekst wordt hiernaar gerefereerd door: KENNEN (KE), KENNIS HEBBEN VAN,...  Wat moeten ze KUNNEN TOEPASSEN (TO), KUNNEN, als ze erom gevraagd worden of wat moeten ze spontaan kunnen gebruiken in nieuwe situaties.  Wat moeten ze INTEGREREN (IN), GEÏNTEGREERD HEBBEN tot een echt stuk van zichzelf gemaakt hebben, spontaan ongevraagd kunnen toepassen?  Daarnaast is er leerstof die INFORMATIEF (INF) kan gegeven worden.

 Begrippen:  Voor het overgrote deel weten/kennis hebben van begrippen uit de duiksport.  Kunnen toepassen van nultijden, stijgsnelheid en niet vlieg-tijd.

 Organisatie ◦ Structuur CMAS/NELOS en LIFRAS.  Fysica ◦ Kennis hebben van druk ◦ Boyle & Mariotte + toepassingen ◦ Archimedes + toepassingen ◦ Henry ◦ Gemiddeld luchtverbruik kunnen berekenen

 Ongevallen ◦ Principe longoverdruk + symptomen + acties kunnen ondernemen. ◦ Principe kolieken + symptomen + acties kunnen ondernemen. ◦ Oorzaak en symptomen buiten adem zijn en gepast kunnen reageren. ◦ Mechanisme en gevaren hyperventilatie kennen en begrijpen. ◦ Bezwarende factoren deco ongevallen kennen.

 Ongevallen ◦ Mechanisme en oorzaken deco-ongevallen kennen, symptomen herkennen en acties kunnen ondernemen. ◦ Principe stikstof narcose + symptomen en gepast kunnen reageren. ◦ Reanimatie kunnen toepassen (buitenwater oefening) ◦ Gevaren vrijduiken kennen en hoe te voorkomen. ◦ Dus mechanische ongevallen, deco-ongevallen en gasvergiftigingen.

 Materiaal ◦ Grondige kennis van vereisten basismateriaal. ◦ Belangrijkste vermeldingen op duiktoestellen en wettelijk eisen kennen. ◦ Praktisch gebruik en onderhoud van courant duikmateriaal kennen.  Tabellen ◦ Eenvoudige succesieve duiken kunnen plannen. ◦ Uitzonderingsregels kennen.

 Anatomie ◦ Mechanisme bloedsomloop ◦ Mechanisme ademhaling ◦ Bouw menselijk oor ◦ Drukveranderingen in het oor tijdens het duiken.  Organisatie ◦ Hoe je te gedragen tijdens een duik. ◦ Verplichte duiktekens ◦ Functie van hekkesluiter weten.