Bouw de school voor jezelf

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
De bevlogen leerkracht
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Het Management Informatie Portaal
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Jullie hebben lef... . Welkom H4 M&O!  Les 1   Introductie  lezen aantekeningen bezien boek en werkboek.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Regels voor het vermenigvuldigen
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Workshop Onderzoeksontwerp
Vernieuwing verzorging
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Toetsen en competenties
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
FWG SUPERSET®.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Competentiegericht leren vmbo
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Informatie avond leerjaar 4
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Transcript van de presentatie:

Bouw de school voor jezelf Harry Gankema h.gankema@kpcgroep.nl Bouw de school voor jezelf Over uitdagingen en valkuilen

Je tweede voor je vrienden… Je eerste huis… Bouw je voor je vijand… Je tweede voor je vrienden… Je derde voor jezelf…

Advies nummer 1: Begin bij de derde school!

Kun je de ervaringen van anderen kopiëren? “On ne voit bien qu'avec le cœur” Antoine de Saint-Exupéry HOMMAGE MULTILINGUE AU PETIT PRINCE Probeer de bouwtekening niet te doorgronden, maar het gevoel dat je deelt!

Wat is die droom? Niet doceren wat je kwijt wilt, maar geven wat een ander nodig heeft Niet de overdracht zo goed mogelijk regelen, maar de context zo rijk mogelijk maken! Over 10 jaar moet de leerling het met zijn hersens doen en niet met jouw les…

Leren vanuit de aanbieder: de stapelbenadering Leren is het verzamelen van ontbrekende informatie K → K’. leren = Δk

ICT als extra in de klas Vak: Tijd: Vak: Lokaal: Lokaal: 8 2 5 1 9 1 4 Methode Leraar Leerling 8 2 5 1 9 1 4 1 2 1 3 1 1 2 1 ICT als extra in de klas

Leren vanuit de ontvanger: de veranderbenadering Leren is de neurale verandering die ontstaat naar aanleiding van de waardering van een mentaal/fysieke actie. leren = K → K Leren is een verandering van de homeostase Badhuis Wasserette Badhuis Wasserette

Methode Leraar Leerling Experts Media

De kennispyramide IV III II I Weten Verwoorden Begrijpen Kunnen cultuur III Verwoorden II Begrijpen natuur I Kunnen

Advies nummer 2: Niet curriculumontwerp, maar curriculumregie. Hoe kan ik ervaringen regisseren die iemand veranderen?

Kennismodel Wereld 1 Formaliseren kennis Wereld 3 Wereld 2 Leren   Formaliseren kennis Wereld 3   Wereld 2   Leren Studeren

Opbouwen van attitudes Leerdoelen ‘De Praktijk’ Fysieke werkelijkheid ‘De Competenties’ Psychologisch ‘De feitenkennis’ talig       inzichten feiten vaardigheden attitudes Opbouwen inzicht Leren van feiten Opbouwen van routines Opbouwen van attitudes

Didactiek ‘De Competenties’ ‘De feitenkennis’ ‘De Praktijk’ Fysieke werkelijkheid ‘De Competenties’ Psychologisch ‘De feitenkennis’ talig       inzichten feiten vaardigheden attitudes Leerdoel Didactiek/werkvorm Leerresultaat Opbouwen inzicht Ontdekken in sociale context Door/inzicht Oefenen in ondersteunende omgeving Continue feedback, opvoeden Opbouwen van routines Opbouwen van attitudes Vaardigheid Gedrag

Wat kost het eigenlijk? Werkvorm Gem. prijs Met functiedifferentiatie Klassikale les Just in time Begeleiding vrd.h. Begeleiding on the job Productie begeleiding afspraak Proces begeleiding afspraak Onbegeleid Stagebegeleiding € 202 € 36 € 101 € 504 € 312 € 388 € 0 € 284 € 179 € 32 € 63 € 382 € 276 € 269 € 176

Wat kost het eigenlijk? Vak Werk vorm Leerj1 % tijd kosten Groep gr. Prijs / dln Incl voorber Per uur Prestatie onbegel. 3d 30 2,7% 0,0% 21 € - € - Install. Techn. 1b 1,316 0,1% € 3,54 € 4,43 € 2,69 Bouwfysica 2,632 0,2% € 7,08 € 8,85 Bouwmeten Gesch. Bouwtechn. 5,263 0,5% € 14,16 € 17,70 Handm. Schetsen Perspectief Bouwkosten Materiaalkennis 7,895 0,7% € 21,24 € 26,55 Praktijkleer Toegep. mechanica 10,53 0,9% 1,0% € 28,32 € 35,40 Stage 4 283 25,2% 7,7% 44 € 227,11 € 283,88 € 0,80 Klasbegel burgersch 3c 90 8,0% 8,2% € 242,14 € 302,68 Prest beg in stamgr 3b 75 6,7% 8,5% 17 € 249,26 € 311,58 € 3,32 Groepsbegel. 37,5 3,3% 9,0% 8 € 264,84 € 331,05 € 7,06 Wis/nat 1a 120 10,7% 11,0% € 322,86 € 403,57 Prestatie begel. 3a 150 13,4% 13,7% € 504,46 Indiv. Begel. 14,4% 5 € 423,75 € 529,69 € 11,30 1123 100,0% € 2.940,68 € 3.675,85

Algemene vaardigheden Vaardigheid Feiten Competenties Vaardigheid Feiten Competenties Permanente oefenruimtes Vaardigheid Feiten Competenties Simulaties, opdrachten Documentatie, informatie Oefenruimte bij simulatie Opvoedingsomgeving

Advies nummer 3: Elk moment heb je keuzevrijheid om je didactiek te kiezen. Leg die keuze niet van te voren vast.

Traditioneel onderwijs creëerde ‘tijd <-> ruimte’ Kennisgebieden Methode bij vak Tijdseenheden 50 min. Leerkracht Leerling Als leeromgevingen teruggebracht zijn tot 1 kennisgebied en één vaste tijdseenheid dan is het onmogelijk om samenhang tussen kennisgebieden aan te brengen en om leerpsychologische principes toe te passen die meer tijd vragen dan 50 minuten

‘Gedeeltelijke doorbreking tijd <-> ruimte’ Competentie inhoud Ruimte: Kennisgebieden Tijdseenheden Open. Intentioneel leren Docenten Leerling Als leeromgevingen 100% intentioneel zijn dan kan de snelheid van het leren nooit hoger zijn dan wat door ontwerpers vooraf is voorzien. De ontwerpers en uitvoerders bepalen de leertijd en efficiency.

‘Doorbreking tijd <-> ruimte’ Leer-organisatie Formeel beschikbaar Informeel mogelijk Tijdseenheden Open. Potentieel leren Leerbronnen Leerling Als leeromgevingen potenties tot leren hebben dan is het mogelijk dat dln. ‘A’ in twee omgevingen dezelfde resultaten haalt als ‘B’ in vier. Individuele fluctuaties zijn mogelijk en beheersbaar.

Advies nummer 4: Als je precies weet wat er getoetst wordt in deze leeromgeving, zie je niet meer wat er geleerd wordt…

Opslag Op welke leeftijd snapt een kind de Nederlandse grammatica? Hadden we het leerproces op driejarige leeftijd kunnen versnellen door de lerende zicht te geven op het totale leerproces en hem verantwoordelijk te maken voor de verwerving

Begeleiding en coaching Begeleiding en coaching zijn belangrijke functies in het CGO! 25% van het nieuwe functiehuis gaat op aan functies die we eerst niet hadden, voor zaken die we altijd al deden

Opslag Het puberende brein: zelfsturing en zelfstandigheid zijn belangrijke zaken om te leren. Maar het maakt de invoering van CGO een stuk makkelijker als je het direct van je leerlingen eist! 

Advies nummer 5: Voorkom modernismen. Moet er altijd gereflecteerd worden, is begeleiding per definitie een specialisme, wat betekent zelfsturing eigenlijk?

De filosofie van Lucas School verandert van productieoriëntatie naar dienstverleningsoriëntatie. Ondernemerschap gericht op primair proces Leiding door coaching, communicatie door ‘Being there, walking and linking’. Alleen overleg om primair proces voor direct overzienbare periode praktisch te regelen Problemen oplossen en implementaties bespreken aan de hand van concrete casuïstiek.

Feedback door het systeem Bedrijf, School Ik krijg het niet werken Strategie Tactisch operationeel Uitvoering Bijstelling strategie Bijstelling instructie, operationele inrichting, verheldering Zo werkt het niet

CvB: Sturing. strategie Budget Dir. Onderw.: Prim. Proces Sint Lucas Faciliteiten Beleid Staf Budget Ondern.sch Teamcoord.: Prim. Pr. profiel Ondern.sch Teamleden

Feedback door het systeem Bedrijf, School Ik krijg het niet werken “Minder sturing, meer overleg” Strategie Tactisch operationeel Uitvoering Strategie Tactisch operationeel Uitvoering Bijstelling strategie Bijstelling instructie, operationele inrichting, verheldering “Top down werkt niet” Zo werkt het niet Ik zorg als professional wel dat het werkt Zo werkt het niet

Vervreemding Rationaliteit Realiteit Integratie?

Advies nummer 1: Heb een droom, kijk bij elkaar hoe je die verwezenlijkt, kijk af, deel, droom, denk en doe. Zeker de beslissers.