Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Advertisements

Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Organisatorische gevolgen van de privacywetgeving
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
EHealth met respect voor privacy en beroepsgeheim Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Het eHealth-platform gaat voor goud Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
E-government in de sociale sector: de multifunctionele aangifte
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
E-government in de sociale sector en bescherming van de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Voorstel van methode voor de verlaging van de administratieve lasten in de Nederlandse sociale sector door een rationeel informatiebeheer, gebaseerd op.
27/11/2012 Automatische toekenning van rechten in de sociale sector 27/11/2012 – Studiedag Vlaams Parlement Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Overzicht van de bestaande situatie inzake E-government in de sociale sector.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor voor elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
GOEDE PRAKTIJK Strategische ICT-toepassing: de technologie ten dienste van de burger Frank Robben – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de sociale.
eGovernment, eHealth en bescherming van de privacy
Hoe elektronische samenwerking tussen gemeente en OCMW qua privacybescherming correct organiseren ? Informatiesessies voor steden, gemeenten en OCMW’s.
Interministeriële Conferentie Volksgezondheid: de extramurale zorgkluis Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375.
Het elektronisch bewonersdossier in rust- en verzorgingstehuizen: mogelijke bijdrage van het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samenwerken in de zorg: privacy en beveiliging Wat mag u verwachten van het eHealth-platform ? Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
KSZ-BCSS E-government: doelstellingen, basisprincipes en realisaties en projecten in de sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank.
Innovatie: de case van de Belgische Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd.
Het kruispuntbankmodel voor de organisatie van elektronische gegevensuitwisseling: lessons learned Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale.
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
Beveiliging van digitale informatie: enkele uitdagingen voor de overheid Frank Robben Algemeen bestuurder Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuur.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
Gezondheidszorg en elektronische gegevensuitwisseling: hoe samenwerken zonder besmet te raken ? Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Informatieveiligheid Waarborgen van vrij verkeer van persoonsgegevens
Enkele ideeën voor de uitbouw van een E-health omgeving op basis van de ervaringen inzake gecoördineerd informatiebeheer in de sociale sector Frank Robben.
Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform
EHealth-toepassingen en het gebruik van de Belgische elektronische identiteitskaart Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Het eHealth-platform: doel, stand van zaken en prioriteiten Frank Robben Administrateur-generaal eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel.
De inzet van ICT voor het bekomen van strategische voordelen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Gedelegeerd bestuurder.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
Het Nieuwe Werken in enkele kleine en grote ICT-dienstenorganisaties
EHealth-platform & informatieveiligheid 26/04/2013 Frank Robben Administrateur-generaal van het eHealth-platform Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
E-government in de sociale sector: toekomstige ontwikkelingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Het eHealth-platform: doel, uitwerking en stand van zaken Frank Robben Coördinator eHealth-platform Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Kruispuntbank Sociale Zekerheid en automatische toekenning van rechten
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Elektronische kennisgeving van geboorte
De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid als motor van elektronische dienstverlening in de sociale sector Frank Robben Administrateur generaal Kruispuntbank.
Informatie als strategische productiefactor voor een effectieve en efficiënte sociale
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Bevoegdheden IVC – kamer Sociale Zekerheid en Gezondheid
Transcript van de presentatie:

Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government KSZ-BCSS Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussels E-mail: Frank.Robben@ksz.fgov.be Website KSZ: http://www.ksz.fgov.be Persoonlijke website: http://www.law.kuleuven.ac.be/icri/frobben Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

Een aantal kritische succesfactoren multidisciplinaire aanpak hergebruik van beschikbare componenten, gegevens en ervaring dienstengebaseerde architectuur onderlinge samenwerking gebruikersgerichtheid en –betrokkenheid projectbeheer en organisatie van de uitrol meetinstrumenten voor permanente monitoring en verbetering vertrouwen van gebruikers in elektronische dienstverlening Frank Robben 2 11 mei 2005

Tip 1: beschouw E-government niet louter als een ICT-gebeuren leg de klemtoon op de verbetering van de dienstverlening heb aandacht voor een goed inzicht in de omgeving, de kritische succesfactoren en de stakeholders buy-in van de onderscheiden stakeholders voorafgaande procesoptimalisatie gepast inspelen op de bewezen mogelijkheden van ICT harmonisering van de begrippen waar nodig, aanpassing van de regelgeving beheer van de verandering communicatie vorming zorg dus voor een multidisciplinaire aanpak en betrokkenheid van de stakeholders

Tip 2: hergebruik maximaal beschikbare componenten, gegevens en ervaring netwerken: internet, intergemeentelijke of provinciale netwerken, FedMAN, extranet van de sociale zekerheid, … elektronische identiteitskaart unieke identificatienummers natuurlijke personen: rijksregisternummer (bruikbaar mits machtiging van (sectoraal comité van) de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer) en KSZ-nummer (vrij bruikbaar) ondernemingen: ondernemingsnummer (vrij bruikbaar) bestaande middlewares met bijhorende basisdiensten: Fedict, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ), … bestaande portaalomgevingen met bijhorende basisdiensten (vb persoonlijke pagina voor ondernemingen op het portaal van de sociale zekerheid) geïntegreerd user management voor burgers, ondernemingen en beroepsbeoefenaars beschikbare content management systemen

Tip 2: hergebruik maximaal beschikbare componenten, gegevens en ervaring beschikbare gegevens in authentieke bronnen, mits machtiging van (sectoraal comité van) de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer identificatiegegevens in Rijksregister en KSZ-registers ondernemingsgegevens in Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) loon- en arbeidstijdgegevens en gegevens over sociaal statuut bij KSZ … beschikbare ervaring bij Fedict, KSZ, dienstverleners (oa vzw-structuur SmalS-MvM-Egov), best practices in het buitenland, …

Tip 2: hergebruik maximaal beschikbare componenten, gegevens en ervaring naar een medebeheer van de gemeenschappelijke componenten en de authentieke bronnen door de gebruikers ? inhoudelijk beheer door een beheersgroep bestaande uit de voornaamste gebruikers binnen de overheid operationeel beheer door een instantie aangeduid door de beheersgroep horizontale of verticale overheidsdienst vzw-structuur SmalS-MvM/Egov publiek-privaat-partnership commerciële dienstverlener

Tip 3: bouw zelf ook multifunctionele compo-nenten uit volgens een degelijke architectuur op open standaarden gebaseerde, flexibele, modulaire, uitbreidbare, dienstengebaseerde architectuur Presentation Security Application Integration

Tip 4: zorg voor samenwerking en concentreer je op je kernopdrachten zorg voor samenwerking met beleidsvoerders andere overheidsdiensten andere overheidsniveau’s tussenpersonen: sociale secretariaten, boekhouders, ziekenfondsen, vakbonden, belangenverenigingen, banken, verzekeringsondernemingen, … gebaseerd op volwaardig overleg regelmatige contacten tussen vaste vertegenwoordigers van onderscheiden stakeholders, zodat partenariaat tot stand komt met onderling respect en in onderling vertrouwen, oa door naleving van aangegane verbintenissen proactief, transparant en oplossingsgericht klemtoon op verbetering van de dienstverlening aan de gebruikers, niet op administratieve, vormelijke of bevoegdheidsaspecten

Tip 4: zorg voor samenwerking en concentreer je op je kernopdrachten naar een coherentere overlegstructuur ? stuurgroepen samengesteld uit vertegenwoordigers van beleidsvoerders en vertegenwoordigers van de uitvoeringsdiensten leggen prioriteiten vast, sturen werkgroepen aan en rapporteren aan de beleidsvoerders werkgroepen 2 soorten horizontale werkgroepen: ICT, informatieveiligheid, juridisch, … projectgerichte werkgroepen samengesteld uit vertegenwoordigers van de uitvoeringsdiensten voeren overgemaakt werk uit en rapporteren aan de stuurgroep waardoor ze zijn opgericht tussen overheidsniveau’s (samenwerkingsakkoord), op elk overheidsniveau en eventueel in bepaalde maatschappelijke sectoren (vb. sociale zekerheid)

Tip 4: zorg voor samenwerking en concentreer je op je kernopdrachten duidelijke taakverdeling tussen beleidsvoerders en uitvoeringsdiensten beleidsvoerders vastleggen van beleidsdoelstellingen beleidsevaluatie aansturen van de uitvoeringsdiensten op basis van de beleidsdoelstellingen opvolgen en evaluatie van de uitvoeringsdiensten inzake beleidsuitvoering communicatie m.b.t. beleidsdoelstellingen en beleidsevaluatie verantwoordelijkheid voor effectiviteit van het beleid uitvoeringsdiensten ondersteuning bij beleidsvoorbereiding en beleidsevaluatie beleidsuitvoering communicatie m.b.t. beleidsuitvoering verantwoordelijkheid voor efficiëntie van de beleidsuitvoering

Tip 4: zorg voor samenwerking en concentreer je op je kernopdrachten bouw geïntegreerde waardeketens uit door de onderlinge afstemming van processen, met een maximale gegevensuitwisseling van toepassing tot toepassing de mogelijkheid tot integratie van deeltoepassingen tot globale diensten, aangeboden bij evenementen die zich voordoen tijdens de « levenscyclus » van een burger of een onderneming waarborg aan de burgers en de ondernemingen een eenmalige inzameling van feitelijke informatie volgens een gecoördineerd gegevensmodel en gecoördineerde instructies

Tip 4: zorg voor samenwerking en concentreer je op je kernopdrachten spreek een taakverdeling af inzake de aanmaak en het beheer van ter beschikking gestelde informatie de gegevensinzameling de gegevensopslag het gegevensbeheer de gegevensvalidatie de mededeling van vermeende onjuistheden van gegevens de verbetering van gegevens en de automatische mededeling van de verbeteringen

Tip 5: stem de dienstverlening maximaal af op de gebruikers en betrek hen actief bij de uitwerking van de E-governmenttoepassingen mogelijke gebruikers burgers en hun vertegenwoordigers ondernemingen en hun vertegenwoordigers (sociaal secretariaten, boekhouders, andere dienstverleners, …) beroepsbeoefenaars eigen medewerkers … betrokkenheid met oog op de afstemming van de dienstverlening op de (prioritaire) behoeften van de gebruikers de afstemming van overheidsprocessen op de eigen processen van de gebruikers (vnl. bij dienstverlening van toepassing tot toepassing) een aanbod van de diensten volgens de logica van de gebruikers het waarborgen van de gebruiksvriendelijkheid

Tip 5: stem de dienstverlening maximaal af op de gebruikers en betrek hen actief bij de uitwerking van de E-governmenttoepassingen concentreer je op een kwalitatieve dienstverlening, niet op de loutere aanwezigheid op het web ondersteun de gebruikers bij het uitvoeren van kwaliteitscontroles op de gegevens vóór hun overmaking aan de overheid gebruik de beschikbare gegevens proactief voor de automatische toekenning van rechten de voorinvulling bij informatie-inzameling een gerichte informatieverstrekking aan de gebruikers

Tip 6: zorg voor een goed projectbeheer en een goede organisatie van de uitrol projectmanagement duidelijke doelstellingen duidelijke scope-afbakening risico-analyse en -beheer stappenplan projectopvolging werk incrementeel, met prototyping organisatie van de uitrol interne test- en externe simulatie-omgeving vorming en coaching van de gebruikers multimodaal contact center voor de persoonlijke ondersteuning van de gebruikers

Tip 7: zorg voor degelijke meetinstrumenten voor een permanente monitoring en verbetering stel de kritische succesfactoren vast op het vlak van performantie beschikbaarheid kwaliteit volumes effectief gebruik … bepaal de relevante meetindicatoren voor elk van de kritische succesfactoren, de wijze en de frequentie van de meting van elke indicator en de rapporteringswijze (wie, wat, wanneer)

Tip 7: zorg voor degelijke meetinstrumenten voor een permanente monitoring en verbetering waarborg het aanleveren van de meetindicatoren op de vastgestelde wijze en volgens de vastgestelde frequentie door de E-governmenttoepassingen organiseer de opvolging van de meetindicatoren als basis voor een permanente bijsturing en verbetering

Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening werk een informatieveiligheidsbeleid uit dat gericht is op het waarborgen van beschikbaarheid vertrouwelijkheid integriteit niet-weerlegbaarheid auditeerbaarheid met een geïntegreerd geheel van maatregelen structureel organisatorisch technisch juridisch

Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening respecteer de regelgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, inzonderheid het finaliteits- en het proportionaliteitsbeginsel zorg voor een degelijke toegangscontrole gebaseerd op de identificatie van de gebruiker de authentificatie van de gebruiker de autorisatie van de gebruiker

Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening wissel enkel persoonsgegevens uit tussen (toepassingen van) verschillende overheidsdiensten mits een voorafgaande machtiging van de uitwisseling door (sectoraal comité van) de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, na controle op de naleving van het finaliteits- en proportionaliteitsbeginsel een voorafgaande controle op de naleving van de machtiging bij elke concrete gegevensuitwisseling een logging zorg voor transparantie inzake de gemachtigde en de uitgevoerde uitwisselingen van persoonsgegevens bied de mogelijkheid tot toegang en verbetering van de eigen gegevens door de gegevenssubjecten

Tip 8: zorg dat de gebruikers vertrouwen hebben in de elektronische dienstverlening deel, telkens persoonsgegevens worden gebruikt voor een beslissing, aan de betrokkene de gebruikte persoonsgegevens mee bij de mededeling van de beslissing

Naar een netwerk van dienstenintegratoren GOD GOD Extranet gewest of gemeenschap Diensten repository Diensten integrator (KSZ) Diensten repository ISZ Extranet sociale zekerheid ISZ Internet Gemeente FOD ISZ Publilink, VERA, … POD Diensten repository FEDMAN Diensten integrator (FEDICT) Stad Provincie FOD Services repository Frank Robben 22 11 mei 2005

Meer informatie Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid FEDICT http://www.ksz.fgov.be FEDICT http://www.fedict.be persoonlijke website http://www.law.kuleuven.ac.be/icri/frobben portaal sites federaal portaal: http://www.belgium.be sociaalzekerheidsportaal: https://www.socialsecurity.be Frank Robben 23 11 mei 2005

D@nk u !