Hoofdlijnen Basisnet Spoor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Externe veiligheid Havengebied Rotterdam
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Transport en Infrastructuur
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Marketing introductie
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Ketenzorg Zorggroep Ketenzorg KIS Medicatie Discussie ROHA 2011.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
Incidentmanagement en stremmingskosten
28 juni FSE en repressief optreden 4 e nationale congres fire safety engineering 28/29 juni 2011 Dr.ir. Nils Rosmuller Lector Transportveiligheid.
13 december ZijActief Koningslust Kerstuitstapje Streekmuseum de Locht Foto’s en powerpoint R. Verstraten.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Fietsbeleid in Culemborg
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Railgoederenvervoer Vlissingen – Venlo
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
1 Lectoraat MassaTransportVeiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Buisleidingen Het op orde brengen van een dossier!
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Relevant Kennistafel Transport: Basisnet Spoor
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Roy Smits Marcel v/d Berg
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Stand van zaken verbreding A27
Excursie BOLCHRYSANT ZijActief Koningslust Foto’s en Powerpoint Riet Verstaten.
Zelfstandige revalidatie met behulp van RGBd-videoanalyse Michiel Van den Berghe - 23 december
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Full Cost model ITG objectief totale kosten kennen van activiteiten verantwoording financierders zelfde opdracht/420 pers./600 stud./117 doctorandi/52.3.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Themadag EV en RO donderdag 1 december 2011
Uitslag Enquete 2011 Noord Deurningen. Enquete 2001 De vorige enquête is gehouden in juli Het doel was om een actueel beeld te krijgen hoe de inwoners.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Netwerkanalyse Zuidvleugel
VERVOER VAN VOORWERPEN IN BEDRIJFSWAGENS. RISICO’S  Van de weg raken, uit de bocht vliegen;  Geraakt worden door rondvliegende losse delen;  Niet op.
Symposium Energietransitie: top-down of bottom-up? Den Haag 23 januari 2015.
Gemeente Moerdijk en het basisnet spoor 23 september 2013 Jeroen van Venrooij.
Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen Spoor
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
ALLIANTIE REGIOCONVENANT. 2 sporen: -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject -Raamovereenkomst t.b.v. Regioconvenant -ICES-traject.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Milieuproblematiek Spoorzone 24 november Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Veiligheid en massatransport
Lectoraat Transportveiligheid
Omgevingswet en Basisnet: uitdagingen voor lokale veiligheidspartners
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Verstedelijkingsafspraken
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Lectoraat Transportveiligheid
Bs 3 Transport van stoffen
Modernisering Omgevingsveiligheid Aandachtsgebieden 2019
Transcript van de presentatie:

Hoofdlijnen Basisnet Spoor 24 juni 2011 Hoofdlijnen Basisnet Spoor Themabijeenkomst Veiligheid op het spoor Platform Transportveiligheid Arie-Jan Arbouw 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Stand van zaken Basisnet 24 juni 2011 Stand van zaken Basisnet Realisatie: Brief Tweede Kamer Basisnet Spoor 15 augustus 2011 Wetsvoorstel Basisnet in Tweede Kamer 30 augustus 2011 Planning: Circulaire Risiconormering Vervoer gevaarlijke stoffen 1 oktober 2011 Geplande datum in werking treden Basisnetten Water, Weg en Spoor medio 2012 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Hoofdlijn Basisnet Spoor Chemische clusters moeten bereikbaar blijven Belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen moeten mogelijk blijven Burgers moeten langs het spoor veilig kunnen wonen en werken Robuustheid Normering Externe veiligheid Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

24 juni 2011 Waarom Basisnet Spoor? Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor neemt fors toe (ProRail,2007): Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Waarom Basisnet Spoor? Bouwwerken steeds dichter of boven op het spoor: Piazza, Eindhoven IBIS-hotel, Amsterdam Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Waarom Basisnet Spoor? Burgers lopen risico’s Barendrecht Kijfhoek Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Automatische Treinbeïnvloeding Verbeterde versie Trein die langzamer rijdt dan 40 km per uur kan niet meer door rood sein rijden. In 2011 en 2012 worden 350 ATBVv’s geplaatst op alle emplacementen van routes met gepland vervoer van gevaarlijke stoffen. Trajecten waar trein langzamer rijdt dan 40 km per uur: minder kans op botsen en ontsporen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Warme BLEVE vrij: voorkomen contactpunten tussen brandbare vloeistoffen (C3/D3) en brandbare gassen (A) Ministerie van Infrastructuur en Milieu 8 15 september 2011

Anders Routeren: Brandbare gassen zoveel mogelijk over Betuweroute afwikkelen Basisnet Spoor Voor Noord Nederland: vervoer naar NO Europa via Oldenzaal volgt de Betuweroute tot Elst en wordt beperkt door risicoplafond bij NSP-Arnhem. Voor Zuid Nederland: vervoer over Brabantroute wordt beperkt door risicoplafond bij NSP-Breda. 9 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Grenzen aan het bouwen Veiligheids-zone Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Routes met een Veiligheidszone en PAG Betuweroute Kijfhoek – Roosendaal Lage Zwaluwe – Eindhoven – Roermond– Sittard Rotterdam– Amsterdam – Zwolle - Delfzijl Basisnet Spoor Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Opbrengst Basisnet Spoor: handelingsperspectief Duidelijke grens voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (een risicoplafond per traject). Duidelijke grens aan het bouwen langs het spoor (in de veiligheidszone en in het plasbrandaandachtsgebied). Echte veiligheidswinst op en rond het spoor vanaf 2012 (anders samenstellen treinen, ATBVv, anders routeren, verbeteren zelfredzaamheid). Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011

Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken 24 juni 2011 Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken Een rekenmodel is een [a] een beperkte weergave van de werkelijkheid en [b] een hulpmiddel bij de besluitvorming. Hou rekening met menselijk falen: meeste incidenten zijn niet het gevolg van technisch falen. Hou zoveel rekening met zelfredzaamheid: bouw een bejaardenhuis, ziekenhuis of kinderdagverblijf op voldoende afstand van het spoor. Basisnet Spoor moet robuust blijven: groei binnen risicoplafonds middels aanvullende maatregelen op doorgaand spoor en op relevante emplacementen mogelijk blijven maken Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu