Hoofdlijnen Basisnet Spoor 24 juni 2011 Hoofdlijnen Basisnet Spoor Themabijeenkomst Veiligheid op het spoor Platform Transportveiligheid Arie-Jan Arbouw 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Stand van zaken Basisnet 24 juni 2011 Stand van zaken Basisnet Realisatie: Brief Tweede Kamer Basisnet Spoor 15 augustus 2011 Wetsvoorstel Basisnet in Tweede Kamer 30 augustus 2011 Planning: Circulaire Risiconormering Vervoer gevaarlijke stoffen 1 oktober 2011 Geplande datum in werking treden Basisnetten Water, Weg en Spoor medio 2012 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Hoofdlijn Basisnet Spoor Chemische clusters moeten bereikbaar blijven Belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen moeten mogelijk blijven Burgers moeten langs het spoor veilig kunnen wonen en werken Robuustheid Normering Externe veiligheid Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
24 juni 2011 Waarom Basisnet Spoor? Vervoer gevaarlijke stoffen per spoor neemt fors toe (ProRail,2007): Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Waarom Basisnet Spoor? Bouwwerken steeds dichter of boven op het spoor: Piazza, Eindhoven IBIS-hotel, Amsterdam Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Waarom Basisnet Spoor? Burgers lopen risico’s Barendrecht Kijfhoek Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Automatische Treinbeïnvloeding Verbeterde versie Trein die langzamer rijdt dan 40 km per uur kan niet meer door rood sein rijden. In 2011 en 2012 worden 350 ATBVv’s geplaatst op alle emplacementen van routes met gepland vervoer van gevaarlijke stoffen. Trajecten waar trein langzamer rijdt dan 40 km per uur: minder kans op botsen en ontsporen. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Warme BLEVE vrij: voorkomen contactpunten tussen brandbare vloeistoffen (C3/D3) en brandbare gassen (A) Ministerie van Infrastructuur en Milieu 8 15 september 2011
Anders Routeren: Brandbare gassen zoveel mogelijk over Betuweroute afwikkelen Basisnet Spoor Voor Noord Nederland: vervoer naar NO Europa via Oldenzaal volgt de Betuweroute tot Elst en wordt beperkt door risicoplafond bij NSP-Arnhem. Voor Zuid Nederland: vervoer over Brabantroute wordt beperkt door risicoplafond bij NSP-Breda. 9 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Grenzen aan het bouwen Veiligheids-zone Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Routes met een Veiligheidszone en PAG Betuweroute Kijfhoek – Roosendaal Lage Zwaluwe – Eindhoven – Roermond– Sittard Rotterdam– Amsterdam – Zwolle - Delfzijl Basisnet Spoor Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Opbrengst Basisnet Spoor: handelingsperspectief Duidelijke grens voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (een risicoplafond per traject). Duidelijke grens aan het bouwen langs het spoor (in de veiligheidszone en in het plasbrandaandachtsgebied). Echte veiligheidswinst op en rond het spoor vanaf 2012 (anders samenstellen treinen, ATBVv, anders routeren, verbeteren zelfredzaamheid). Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011
Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken 24 juni 2011 Stellingen: blijf het gezonde verstand gebruiken Een rekenmodel is een [a] een beperkte weergave van de werkelijkheid en [b] een hulpmiddel bij de besluitvorming. Hou rekening met menselijk falen: meeste incidenten zijn niet het gevolg van technisch falen. Hou zoveel rekening met zelfredzaamheid: bouw een bejaardenhuis, ziekenhuis of kinderdagverblijf op voldoende afstand van het spoor. Basisnet Spoor moet robuust blijven: groei binnen risicoplafonds middels aanvullende maatregelen op doorgaand spoor en op relevante emplacementen mogelijk blijven maken Ministerie van Infrastructuur en Milieu 15 september 2011 Ministerie van Infrastructuur en Milieu